Jump to content

Kajakk påkjørt av Rib i Grimstad. Vimpel på kajakk?

Roger og Olina

Recommended Posts

Krimart skrev 1 time siden:

På en kajak 20 cm over overflaten gir det absolutt ingen mening. Men lys må man ha. 

Først nå er du inne på problemstillingen. Skal du unngå å bli påkjørt bør du iallefall sørge for å bli sett. Det er ikke uten grunn at svømmere, dykkere, kajakkpadlere etc. er i en langt større fare for å bli påkjørt av andre fartøyer enn danskebåten.

Det enkleste er å forby padling / ferdsel med umotorisert farkost i skipslei på lik linje med at gående samt mopeder har forbud mot ferdsel langs motorvei.

Tenkte litt over denne problemstillingen da jeg var ute på sjøen i dag. Nå blåste det frisk bris her, så det var ingen padlere ute og lite båt generelt. Jeg merket meg dog at  i pent sommervær med blå himmel og sterk sol, så er det mye som forverrer oppmerksomheten når man er ute i motorbåt. En ting jeg la merke til er reflekser i vindskjermen. En annen ting er at det er mye pent å se på når man luffer rundt i naturen, nær naust og sjøhus. Jeg tok meg selv i titte like mye til siden som rett frem.

Ting har helt klart forandret seg de senere år. Da jeg begynte å kjøre båt en gang tidlig 90-tall var det vesentlig mindre båt og andre små farkoster å ta hensyn til. Det handlet mest om å unngå grunner og drivved når man kjørte i planefart. På den ene siden er det blitt flere "bølgefri"-soner slik at farten nok er vesentlig lavere nå mange steder i området hvor jeg bor. På den annen side er det flere som ferdes på sjøen, og kajak blir det også flere av.

Jeg vet ikke løsningen for å forhindre slik ulykker som her, men generelt bør det gå bra om alle tar innover seg den økte trafikken og gjør vurderinger underveis. For meg personlig er nok det forandrede "trafikkmønsteret" den største utfordringen. Må innrømme at det sitter litt i ryggmargen fra tidligere hvordan man kjører og hvor man ferdes.

Mange gode forslag her. Jeg har ingen kompetanse på dette med kajakk. Så vimpel var i grunnen en ide jeg har sett for meg når jeg har mått noen av disse i bla grov sjø.

Når det gjelder førere av Ribb, så virker det som om mange av dem tror de er untatt grensene for fart. Jeg og konemor tok båten en tur til Kragerø forrige helg. I Kreppa, så møtte vi flere Ribber i god driv i en 5 knops sone. Både godt voksene og unge. Samt kajakker. Så den ulykken som skjedde i Grimstad, kunne godt ha skjedd mange steder. Hva den Ribb føreren fulgte med på den dagen, skal være usagt. men det var fint vær og lite sjø i Grimstad. For meg virker det som om båtvett og empati på sjøen, har gått "rett Vest" 

Trist at det skal skje ulykker med personskader  pga uoppmerksomhet / arroganse på sjøen.

I ett av innleggene her kom det frem dette med lys på kajakk. Hva med sterkt blåhvitt blinkene lys? Noe alla det som sykkelister bruker?

mvh Roger

Solseng skrev 9 minutter siden:

Ansvarsforhold er en ting. Problemet er at når ulykken er et faktum, blir det leit, trist, dumt eller i noen tilfeller forferdelig tragisk - for alle involverte parter. Så det viktigste er å se på hva som kan gjøres for å unngå at man havner i uløkka.

Helt enig, ansvarsforholdet i de ulykker som skjer er det opp til politiet og evt. sjøfartsmyndigheter å kartlegge. Men det er innen forbygging man må legge inn støtet.

Så er det jo også et faktum at bruken av både fritidsbåter og kajakker har eskalert kraftig de siste årene og vi vil derfra se en naturlig økning av ulykkesfrekvensen som følge av økt bruk og økt eksponering.

Sitter rulla ser jeg ikke helt problemet med en stang og ett flagg. Har ikke prøvd, men kan umulig være så mye friksjon at det skaper trøbbel (rulla sitter også i vanskelige situasjoner, men flaggstang har jeg ikke på kajakken). Ble overrasket, padlet i Hankø sundet rett ved land. Gul tørrdrakt, gul vest, orange kajakk. Noen venner passerte 15 meter på side i plan i en skjærgårdsjeep. Når jeg snakket med de etterpå hadde de ikke sett meg. Min lærdom av det er at jeg ikke kan stole på noen når en padler kajakk. Må ta for gitt at ingen ser en. Jeg forstår ikke hvorfor folk i kajakk tar den risikoen de tar. 

Jeg padler sjelden der det er andre båter. Når jeg padler i mørke har jeg med kraftig hodelykt. Med 1000 lumen rett mot båter som kommer håper jeg på å bli observert. Som forventet har jeg ikke møtt noen på mine nattlige padleturer. 

pacuare skrev 26 minutter siden:

Ble overrasket, padlet i Hankø sundet rett ved land. Gul tørrdrakt, gul vest, orange kajakk. Noen venner passerte 15 meter på side i plan i en skjærgårdsjeep. Når jeg snakket med de etterpå hadde de ikke sett meg. Min lærdom av det er at jeg ikke kan stole på noen når en padler kajakk. Må ta for gitt at ingen ser en. Jeg forstår ikke hvorfor folk i kajakk tar den risikoen de tar.  

Ja, jeg opplevde noe lignende da jeg fikk motorstopp for 2 år siden. Så en yrkesbåt på vei rett i front. Veiva med armene, men null respons. En annen gang fikk en kamerat havari på styring, og vifte med armene da jeg kjørte forbi. Jeg ble fortalt dette, men jeg så det ikke.

Tror det er et greit utgangspunkt å anta at man ikke er synlig på sjøen, og at man bør ha ha en backup - enten i form av "ekstra synlig" eller en passiv tilnærming.

Det handler ikke om rett og galt, men hvem som som er hard og myk ved eventuelt sammenstøt. Som kajakpadler kunne man kanskje hatt et slikt gasssignalhorn hvis man ser at en tyngre og hardere gjenstand er uoppmerksom? Man bør iallefall ikke stole blindt på at man er sett - refleksvest eller ikke.

Jeg ser jo at det er fristende å legge ansvaret på de "store, harde og hurtiggående"; men på sjøen er man mot elementene - også den menneskelige svikt/ufullkommenhet.

Guest Avmønstret#
Solseng skrev for 3 timer siden:

Ansvarsforhold er en ting. Problemet er at når ulykken er et faktum, blir det leit, trist, dumt eller i noen tilfeller forferdelig tragisk - for alle involverte parter. Så det viktigste er å se på hva som kan gjøres for å unngå at man havner i uløkka.

Pussig at det da så kjapt handler om hva offeret burde gjøre, ikke hva ribføreren burde gjøre....

Pinkvin skrev 15 minutter siden:

Pussig at det da så kjapt handler om hva offeret burde gjøre, ikke hva ribføreren burde gjøre....

Poenget er ikke hva noen burde gjøre  - poenget er at noen takler smellen dårligere enn andre. Blir jeg påkjørt av et vogntog på veien, har jeg lite og intet å si i rettsalen. Skaden er allerde gjort, og hvis jeg dauer i sammenstøtet er ansvarsforholdet ikke lenger min interesse.

Redigert av Solseng (see edit history)
Solseng skrev 6 minutter siden:

Poenget er ikke hva noen burde gjøre  - poenget er at noen takler smellen dårligere enn andre. Blir jeg påkjørt av et vogntog på veien, har jeg lite og intet å si i rettsalen. Skaden er allerde gjort, og hvis jeg dauer i sammenstøtet er ansvarsforholdet ikke lenger min interesse.

Nettopp. Men en gjør hva en kan for å gjøre seg synlig, stort sett (og jeg frigir ingen noe ansvar her.) I trafikken har vi fotgjengere og myke traffikanter (sykler osv). Mange bruker vest eller blinkene lys osv for å bli sett. Det frigir ikke bilister sitt ansvar. Men gjør det lettere å oppdage dem i god tid slik at en unngår en tragisk hendelse. Så da kan det være en god ide å se på de samme mulighetene på sjøen :-)

Pinkvin skrev 26 minutter siden:

Hvis en ikke ser den kajakken der, bli på land. 

Litt sjø, en annen båt eller to i nærheten som krever oppmerksomhet. Da er det lett å ikke oppdage en kajakk midtfjords som padler langsmed bølgene.

Tro meg, jeg ble overrasket over hvor nær de (2 stk.) var før jeg oppdaget de!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Dette handler om å bruke øynene rette veien, hele tiden. Finnes ikke unnskyldning for å kjøre på en orange kajakk på dagtid.

Er forøvrig ikke mere enn en ukes tid siden undertegnede nesten ble truffet av ca 35 for seilbåt som gikk for motor. Vi lå og fisket i en 17 fots Dromedille, med både hardtop og xtra påbygg, altså ca 2 meter høyde over vannflaten. Midt på lyse dagen. Jeg satt med ryggen mot der han kom fra, da guttungen uttrykker bekymring for om kanskje den seilbåten har tenkt å kjøre på oss? Første jeg sier er at det gjør den nok ikke, men når avstanden krympet fort nok, ble jeg igrunn enig med pjokken, og reiser meg og gjør tilrop, samtidig som jeg gjør klart for oppstart og unnamanøver. 

Blei heldigvis hørt, og seileren gjorde unnamanøver, bare få meter før vi ble truffet. 

Vedkommende slakket av og beklaget, og lett skjelvende innrømmet han at han ikke hadde sett oss. 

Heldig for oss at han kjørte en saktegående båt, kombinert med at han satt ute og kunne høre meg når jeg gjorde tilrop, og ikke kjørte noe som gikk fortere, da hadde vi nok blitt våte den dagen...

Her er min i ekspedisjonsmodus, rigget med vimpel under blinken på lanternemast, og backup-blink( navilight) på akterdekket.
Dekket under masta er betydelig forsterket, kreftene som virker på dette er betydelige da svingeperioden i en kajakk er kort og jeg har revet festet opp av dekk flere ganger før det har blitt solid nok. Selve masta er nedre del av en carbon fiskestang, jeg har knukket mange av disse både pga velt og slingring. Vekt er alltid en issue, og spesiellt da høyt i båten, så  en vil ikke ha flere doblinger enn høyst nødvendig.
Bildet er tatt ved landfall i Danmark etter kryssing av Skagerak, og jeg har brukt samme oppsett ved kryssing av ytre vestfjorden Helgeland-Røst, lengre turer som  Hitra-Notodden osv.

Min klare erfaring er at det ikke er noen god ide for dagligdags rekreasjonspadling.

lantmast.jpeg

Har prøvd det, både med dempeledd og et antall fiskestang elementer med forskjellig action. Det ender alle opp som en pisk som fortsetter bevegelsen etter at krengeperioden er snudd. Svært ubehagelig, jeg har landet på å bruke et stivest mulig opplegg, montert over et tverskott for å begrense også svikt i dekket. I dagslys, og til denne type ekspedisjonspadling , tror jeg nok en liten fargesterk en-snors kite er mer synlig og lettere å ha med å gjøre til tross for risiko med snora. Men her er vi langt utafor det den vanlige padleren man treffer i sommerleia kan forventes å bruke..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...