Jump to content

Takk for uvurderlig hjelp med dynamo pluss diverse

KIJ

Recommended Posts

I tre uker har jeg slitt med dynamo. De gode rådene og kunnskapen i dette forumet førte til suksess til slutt. 

Det viste seg at et kamuflert lite solcellepanel har blitt feilkoblet av forrige eier. Kobling og farger på ledninger er skjøtet sammen vilkårlig og skjult bak panel. Dette er nå ryddet opp i, ny dynamo på plass. Plutselig virker turteller, tankmåler og vanntankmåler også?

tusen takk for hjelp jeg aldri ville fått et annet sted???

Nå er det bare oljetrykksmåler som må fixes?

Havlengt skrev for 5 timer siden:

Kjekt å sjå at folk er takknemlige for hjelp! Det gjeld sikkert for dei fleste menneske, men her er også ein del som legg ut spørsmål og får god hjelp utan å skriva noko meir etterpå. Slikt er i grunnen mangel på folkeskikk?

En ting er folkeskikk, men viktig at man beskriver hvordan ting løste seg, slik at man kan bruke forumet som oppslagsverk. Det synes jeg generelt fungerer bra her inne :)

• 3 uker senere...

Problem løst, med forklaring som ønsket.

Jeg er ingen racer på forum, hvor krysser jeg av for "løst"?

Uansett. Problemet mitt begynte med en TURTELLER som sto og slo mellom null og ti. Etter tips her feilsøkte jeg dynamoen og testet batteriene. Både dynamo og batterier viste korrekt spenning. Likevel fikk jeg unormalt stort spenningsfall på batteriene når mye lys ble brukt , noe var altså galt...men HVA? Jeg presenterte først problemet i denne gruppen med ufullstendig informasjon, og fikk fortjent korreks. Deretter tok jeg meg god tid og lagde illustrasjon og brukte en dag på å sette meg bedre inn i terminologi. Da fikk jeg god hjelp i gruppa. Jeg kommer til å fortsette takke for hjelpen frem til et flertall fraråder dette. Folkeskikk.

På dette tidspunkt hadde jeg koblet fra batteriene for å spare el-anlegget ved sveising. Med batterikablene frakoblet målte jeg spenning på batteriene og oppdaget at forbruksbatteriene var nesten flate. Jeg målte instingtivt spenning på de frakoblede batterikablene og fikk meg en overraskelse da jeg kunne måle 13,8 V på kabler som ikke var i nærheten av noe batteri. Det måtte altså eksistere en skjult strømkilde, som var koblet på anlegget et eller annet sted. Båten har kun tre batterier. Et medlem av gruppen foreslo solcellepanel. Det viste seg at båten, som er fra 1995, har to godt kamuflerte solcellepaneler. Disse var koblet på anlegget godt skjult i vegg. Disse ga 16,8V og var koblet via en ekstern regulator. Jeg koblet nå solcellene midlertidig bort og fant ut at dynamoen var kaputt. Solcellene hadde lurt meg hele tiden. 

Ny dynamo ble kjøpt på Maritim. Denne ble montert, og nå virker alle målere og turteller er perfekt.

LØST :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...