Jump to content

Eksos problem NB820 Combi

MS Marie

Recommended Posts

Siden ingen har svart deg kan jeg gi deg noen små tips i påvente at andre med NB kanskje ser denne..

Du skriver ikke hvilke motor du har.

Heller ikke alder og tilstand på den.

F.eks oppnår du maks turtall når du gir fullt?

Lenge siden service?

Vi har hatt tråder her tidligere hvor det ble antydet det var spesielt noen motorer som sotet under seilas.

Ellers kan et høyt overbygg sørge for at eksosen blir liggende ved akterenden og suges forover i lugar. Gummibåt på badeplattformen kan i noen sammenhenger lage det verre.

Aller billigste og enkleste løsningen var vel å lukke akterdøren eller lukke igjen kalesjen akter.

Hadde en helt annen båt hvor andre båteier klaget på det samme så jeg kjørte eksosen ut skutesiden og hadde aldri noe problem.

Men regner med det er andre med akkurat den båt/motor du har som kanskje kan hjelpe deg bedre enn jeg? 

Redigert av Gudrun (see edit history)

Har samme båt med yanmar ombord. Har ikke plattform eller gummibåt hengende bak. Om jeg har kalesje på båten og den bakre del er åpen, så trekker det framover. Unngår dette med å lukke kalesje helt igjen. Om jeg har kalesje og dør åpen så åpner jeg en av lukene framme så jeg får gjennomtrekk da går det greit. Har ikke sett på det som et problem foreløpig men det kan tenkes at ved å gi en liten åpning framme på kalesjen kanskje kan redusere det. Men du sier eksos/sot. Sot har jeg ikke men det kan komme av så mangt og mulige faktorer er vel skissert i innlegget til Gudrun. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...