Jump to content

Montere ny Spinlock avlaster: Gjenge opp eller plateskruer?

Sportswagoneer

Recommended Posts

Jeg skal montere en ekstra dobbel avlaster (Spinlock ASX) på hyttetaket til min Hanse 320. Det står bare 2 på BB side så det er god plass til 2 til på den innstøpte aluminiumsplaten. Alu-platen er oppgitt til 10x200x200. Regner med at det betyr 10mm tykkelse.

Jeg ser at basisoppskriften for dette er å borre opp og gjenge et M6 hull i alu-platen - men jeg har ikke særlig erfaring med bruk av gjengetapp i nyere tid. Ser dog at de har utstyr på Biltema.

spørsmålene er derfor:

- Er det forsvarlig å bruke syrefaste plateskruer (karosseriskruer) i stedet for å gjenge til maskinskruer?

- Hvis ikke: Kan noen beskrive i litt detalj fremgangsmåte for å gjenge opp en slik montering? (Bordimensjon, bruk av skjærepasta, bruk av sikaflex ell. til å tette ved innskruing, gode tips osv.)

På forhånd tusen takk!

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)

Blir vel i tykkeste laget for karosseri skruer med 10 mm plate. 

Ved boring for gjenging skal boren være tilsvarende gjengestigningen mindre enn ferdig dimensjon. Tror det en 1mm for M6, altså at du borer med 6 ÷ 1 = 5mm bor.

Hvis gjengetappen stopper opp og går tregt, så ta en kvart tørn tilbake før du fortsetter.

Bruk skjæreolje/pasta.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...