Sportswagoneer Startet 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2018 (redigert) Jeg skal montere en ekstra dobbel avlaster (Spinlock ASX) på hyttetaket til min Hanse 320. Det står bare 2 på BB side så det er god plass til 2 til på den innstøpte aluminiumsplaten. Alu-platen er oppgitt til 10x200x200. Regner med at det betyr 10mm tykkelse. Jeg ser at basisoppskriften for dette er å borre opp og gjenge et M6 hull i alu-platen - men jeg har ikke særlig erfaring med bruk av gjengetapp i nyere tid. Ser dog at de har utstyr på Biltema. spørsmålene er derfor: - Er det forsvarlig å bruke syrefaste plateskruer (karosseriskruer) i stedet for å gjenge til maskinskruer? - Hvis ikke: Kan noen beskrive i litt detalj fremgangsmåte for å gjenge opp en slik montering? (Bordimensjon, bruk av skjærepasta, bruk av sikaflex ell. til å tette ved innskruing, gode tips osv.) På forhånd tusen takk! Redigert 26.Mai.2018 av Sportswagoneer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Blir vel i tykkeste laget for karosseri skruer med 10 mm plate. Ved boring for gjenging skal boren være tilsvarende gjengestigningen mindre enn ferdig dimensjon. Tror det en 1mm for M6, altså at du borer med 6 ÷ 1 = 5mm bor. Hvis gjengetappen stopper opp og går tregt, så ta en kvart tørn tilbake før du fortsetter. Bruk skjæreolje/pasta. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 5mm bor for M6 er korrekt. Du trenger ikke skjærevæske for å bore i alu. Hvis du vil bruke skjærevæske når du gjenger kan du bruke rødsprit. Vri en kvart eller halv tørn om gangen, og skru tappen litt opp og ned underveis. Skru den ut og tøm for spon av og til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dinamo Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 (redigert) generelt om metriske gjenger er at størrelsen på boret er størrelsen på gjengene minus gjengestigngen, slik at for M6x1 gjenger so blir boret 6 - 1 mm som gir 5 mm. Hvis materialet som skal gjengast er tungt å arbeida med, har eg til tider gitt meg sjølv lov til å bruka litt tjukkare bor, f. eks 5,2 mm. Redigert 27.Mai.2018 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Jeg ville ha gjenget opp. Det blir litt sjokkbelasninger på avlasterene slik at det er fort gjort at de løsner når du ikke ønsker det. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.