Tor Arild Startet 27.Mai.2018 Del på Facebook Startet 27.Mai.2018 Vi vurderer en båt som fås med både strake akslinger - da gjerne med TAMD74edc eller IPS500 basert på D6-370. De med IPS er gjerne ett år eller to yngre, og noe høyere priset. Har i dag båt med DPH-drev med joystick - så prinsippet med IPS er identisk iht til manøvreringsevne selv om IPS nok har bedre virkningsgrad fordi de er under båten kontra drev som er bak båten. Jeg synes selv at det er veldig deilig med drev siden jeg "kan" dette fordi jeg har gått gradene med påhengsmotorer fra første jolle til innabords med ett drev og nå to drev. Så er vant med å ha "propellene hengende bak". Jeg er også fristet til å seriøst vurdere strake akslinger. Om båt med strake akslinger er rimeligere - så kan jeg i verste fall rett og slett investere en stor baugpropell som er "stor nok" til å motvirke maskinene når de er i revers/forover og faktisk gå sidelengs. Båter i årsmodeller vi titter på har ikke skyvekraft nok til å motvirke hovedmaskiner i litt vind (i følge eierne). Det som holder meg litt tilbake med IPS er egentlig bare "det ukjente". Vet hvor mange ganger mine drev girer når jeg kjører på joystick. Er hysterisk med vedlikehold og kontroll på drevene - og de trykktestes etter hver sesong - og gåes over av et anerkjent VP verksted. Må ærlig innrømme at jeg synes det er Dyrt. Frykten er at IPS er enda dyrere - og historiene her inne om oljetrykk, temperatur, feilsøking holder meg litt tilbake. Det kan godt være at den frykten er ubegrunnet - og at det koster omtrent som med DPH drev med individuell styring. Vet at det er langt rimeligere med strake akslinger uansett. Så over til det som jeg ønsker tilbakemelding på: Er det noen her som har hatt IPS og strake akslinger og kan dele med meg "de riktige" omkostninger med IPS? Koster det meg som med drev? Må jeg budsjettere høyere? Er IPS mer utsatt for slitasje en DPH-drev? Er det bedre å satse på strake akslinger og oppgradere til en baugpropell med langt større virkningsgrad? Ønsker ikke en diskusjon om drev kontra akslinger kontra IPS, men rett og slett få innsikt i hva det "egentlig" koster å drifte en båt med IPS. Hadde satt pris på tilbakemeldinger, aller helst fra de som har hatt både akslinger og IPS. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 27.Mai.2018 Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 Har hatt akslingbåt i 2 perioder 3 år og 7 år. Begge kjøpt nye og hatt kun service utgifter i normalt leie. Har nå hatt Ips i 4 år kjøpt brukt 2011 mod men kun hatt servicekostnader. Dvs oljeskift og filter. Dyre zink til ips men har zinkvern på båten og har derfor ikke måttet skiftet zink hittil. Dyr olje til ipsen, det går 14 liter på hver pod. Har aldri hatt drev så kjenner ikke til vedlikeholdkostnader vedr drev. Drev og IPS er nok ganske forskjellig, ips har ikke belg og styresylindrer. På ips er det elektrisk styring og hydrolikk som kobler gear mykt og fint. Joystickkjøring er mykt og trygt i bruk. Mye elektronick men det har fungert helt topp. Største fordelen med ips er lavt støynivå, motor langt bak, mer boareal, enkel å manøvrere med joystick og lavere forbruk. Er akslingbåt og Ipsbåten helt like? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 27.Mai.2018 Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 Rodman? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Havlengt Svart 27.Mai.2018 Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 Tenkte også på Rodman 44 her.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mai.2018 Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 Mener jeg har hørt i en tidligere tråd (av Bitteliten) at IPS 500 er ukurante saker. Tror han kjenner disse systemene veldig godt og kan sikkert kommentere på dette om han leser tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Takk for alle svar. Ja, vi vurderer en Rodman som et av våre alternativ - og det er deriblant her jeg ser at de kommer med både akslinger og IPS. Da får vi håpe @Bitteliten eller andre med kunnskap om IPS vs akslinger deler sine erfaringer. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Kjenner ikke til at IPS 500 er ukurant, men vet at det er noen tidlige IPS som måtte oppgraderes med nye clucther. Vet også at oljetrykk var litt lavt på tidlige modeller Ips uniten er lik på Ips 500 og 600 forskjellen her ligger i at 500 har D6 på 370 hk mens 600 har D6 på 435 hk. Bitteliten hadde IPS i noen år og har nok litt erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 (redigert) Det er riktig med oljeteykk. Jeg oppgraderte mine gear. Lavt oljetrykk på ene. Oljetrykk leses av på evc instrumentet. Skal ligge over 1200på tomgamg og 1600 på marsj om jeg husker rett. Er oljetrykket rett er alt ok. Er det lavt så fegn med 250-300’ for oppgatderte drev totalt. for lavt oljetrykk gir brente kløtsjer og havari IPS500 går det relativt få av på NordWester i hvertfall. De fleste valgte 600 med mer trøkk. Prisforskjellen var relativ liten. Utover det er ips systemet det samme, bare motorene som er forskjellige 500 har 370 600har 435. Vedlikehold på ips er enkelt. Bytt olje, okjefilter og anoder. Og sett på rope cutter mellom propellene. Det beskytter mot lekkasje om du får tau i de. Får du tau i propellene må du opp og sjekke at alt er ok, gjerne trykkteste også. Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe ips igjen. ellers bare å spørre ? Redigert 28.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Er nå inne i 5. sesong med IPS-500 i Bavaria 42 Sport. Minimalt med kostnader eller problemer knyttet til IPS-systemet. Hvert IPS-drev har 2 zinkanoder - en i senter nede ved propellakslingen. Veldig enkel å skifte. Den andre sitter på akterspeilet og er tilsvarende enkel. Samlet kost ca 15-1600 for 2 sett. Jeg har en stor skilletrafo ombord og registrerer minimalt med anodespising selv. Som nevnt over er giroljen i drevene nokså kostbar men det er jo samme olje som i vanlige drev men muligens litt flere liter pr installasjon (14 liter i hvert drev IPS-400 og 500 i kvalitet VP 1141634 (API GL5 SAE 75W/90 - syntetisk). Ca 5-6.000 for olje + filter på noen hundrelapper. Oljen går i omkring 400 timer. IPS gir ekstremt god manøvrering. Bavariaen blir jo omtrent samme størrelse som Rodman 44. Litt bredere men muligens noen cm kortere. Trange plasser i kraftig sidevind er null problem og du blir kongen av manøvrering sammenliknet med alle andre. Hadde ikke vært i tvil om valg av IPS dersom du har valg mellom to ellers noenlunde like modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Finnes noen produsenter som har levert ips uten joystick. Det kan ettermonteres. Lurer på om det var ca 100’ for det, mne det kan være gammel pris. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Ang ulike varianter av IPS basert på Volvo Penta D6. De to som er mest teknisk like (tror de er bortimot identiske), er IPS-400 (basert på D6-310 og IPS-500 basert på D6-370). Så er IPS-600 litt ulik de to foregående (sikkert kraftigere?) siden den er basert på D6-435. Tror det er vanskelig å si hva som er mer eller mindre kurant her. Realiteten er vel at det ikke slo an så veldig med de "mindre" IPS-systemene som 400-600 pga pris. Derimot ser det ut til at Volvo nå gradvis får mer innpass med de større IPS-systemene. Det du uansett bør se etter er at IPS-systemet er levert og installert med joystick. Det er som nevnt over enkelte som faktisk har kjøpt dette uten joystick. For meg virker det pussig, men det finnes i hvert fall noen der ute. Uten joystick mister man jo hele gleden med manøvreringsegenskapene og står igjen med et system som antakelig gir bedre drivstofføkonomi enn strak aksling men sannsynligvis ikke nevneverdig bedre enn tilsvarende ytelse fra drev/hekkaggregat. Jeg vil påstå at IPS er mye billigere å vedlikeholde enn drev og der har mer til felles med strak aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Tusen takk, alle sammen. Har også sett noen særs tidlige IPS installasjoner uten joystick. Man sparer gjerne litt fuel med IPS kontra aksling, men snedig å si nei takk til manøverheten man får med den... Uaktuelt for oss om det blir IPS ihvertfall. Det jeg leser på nå er dreiemoment og dreiemomentskurver. TAMD74 har langt mer moment enn D6-370. Men når jeg leser tester så har de mer eller mindre samme akselerasjon OG toppfart med TAMD74edc og IPS500 med D6-370. Kan det være fordi D6en har kompressoren som gir massivt skyv fra lavt turtall og inntil turbo "tar over"? Registrerer ihvertfall at Rodman har lik marsjfart/toppfart uavhengig av om det er TAMD74 eller IPS500. Er det noen som har synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Du er inne på noe av poenget med IPS. Sammenlikning av ytelser mellom TAMD 74 og 75 på 480 hk (og andre dieselmotorer på ca 500 hk) var jo nettopp målestokken for IPS-500. Volvo hevder og dokumenterer at en IPS-500 installasjon skal gi like god eller bedre ytelse enn en strak aksling med 500 hk. Derav benevnelsen IPS-500 på en installasjon med 370 hk motorer. Tilsvarende gjelder for f eks IPS-600 (435 hk pr motor) som iht samme logikk skal gi ytelse som en motor på strak aksling på 600 hk, men selvsagt med mye lavere fuelforbruk. Nå tror jeg ikke man skal lese disse sammenlikningene ukritisk og jeg tviler på at Volvo ville kunne erstatte f eks en TAMD 122 EDC på 610 hk på strak aksling med en IPS-600. Når det gjelder aksellerasjon så er D6 i IPS-500 og -600 utstyrt med kompressor (vet ikke om IPS-400 har kompressor på D6-310?) som hjelper til på vei opp før turbo har slått fullt inn. Jeg synes i hvert fall mine 370-motorer aksellererer voldsomt med tanke på at de skyver en over 13 tonns tung båt opp i fart. NB: Sammenlikning av ytelser for D6 mot større motorer gjelder altså bare for IPS-installasjonene målt mot strak aksling. Det gjelder altså ikke hvis D6 er montert på strak aksling som du f eks finner på en rekke Princess 42 og tilsvarende. Da er nok en D6-370 mer å sammenlikne med forgjengeren TAMD-63 på 370 hk. Mellom disse er ulikheter i ytelser og forbruk mer marginal og de har vel styrker og svakheter ved litt ulike turtall osv. Og så er det en vesentlig forskjell og det er at D6 avgir nesten ingen røyk/eksos på kaldstart sammenliknet med alle eldre VP-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Igjen, tusen takk alle sammen. Selv om jeg har vært i båt "hele livet", så lærer jeg noe nytt hver dag. Og baatplassen er en av de forumene som må sjekkes noen ganger hver dag. @HansH, det var ny informasjon at tallet på IPS-betegnelsen skulle være "tilsvarende" det man måtte opp med aksling-krefter. Minner meg om eldre BMW som hadde en turbomatet sekser (bil) de kalte 45 fordi man måtte opp i en 4,5liters rekkesekser for å få tilsvarende med kraft. Kan jo også kanskje (?) forklare hvorfor en TAMD74 med mer moment og krefter har tilsvarende marsj- og toppfart i samme båt som en IPS500. Man må jo nesten lure på om markedsføringen faktisk beskriver innholdet i "boksen" godt! :) Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Ikke se deg for blind på dreiemoment. Det betyr svært lite. 74 motoren går på et annet turtall. Det er effekten du får på ulike turtall som avgjør akselerasjonen. Er turtall lavere må dreiemoment være høyere for å gi samme Aksel effekt. Det som betyr noe er at motoren leverer høy effekt der du trenger det. Det ser du på motorens effekt kurve. 74 motoren er en effektiv motor som ofte er preget av at turbolader er optimert i et snevert område. Forøvrig kommer valg Ann på hvor mye og hvor langt du har tent å reise. Mange NM og mye vanskelig manøver favoriserer ips. Lite bruk aksling. Et paradoks er at 74 motoren er designet for vesentlig lengre levetid enn D6. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Takk skal du ha, Ulyden. Jeg har en båt med to D6-370 (med joystick) i dag. Den er 10 tonn - og min raske marsj er 35 knop - og "øko-cruise" enten tomgang eller 30 knop. Med øko-cruise tenker jeg på hvor mye jeg bruker per utseilt NM. Og jeg går relativt mye med min båt. Ligger som regel på 200 timer i året. Verkstedet mener det er mye for en privatbåt som brukes til ren fritid (og eventyr). Skal også sies at jeg er veldig, veldig glad i D6ene mine. Jeg kjenner motoren - og det har ikke vært noe tull med noen av dem. De bare starter og går godt. Om jeg kan få en båt som er litt tyngre enn nåværende båt, men som gir en fin cruise på rundt 25-27knop så er jeg veldig fornøyd. Vi går enten i 8 knop eller 29/30 (avhengig av hvor mye diesel vi har). Det vil si at en nedgang på 3-4 knop i marsjfart ikke har de store konsekvenser for rekkevidden vår på ettermiddager/kvelder etter jobb/skole og i helger. Synes det var veldig interessant å vite hva tallene bak IPS skulle projisere. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Noe av bakgrunnen for at IPS leverer ytelse på nivå med større motorer på aksling, er at man med IPS (som med hekkaggregat/drev) får båten opp i reelt flatt plan. På strak aksling kjører man hele tiden "oppover", noe som er mindre gunstig økonomisk fordi det krever mer kraft for å opprettholde samme hastighet. I sakte fart (dvs under planingshastighet) er mitt inntrykk at IPS er mindre gunstig enn strak aksling. Jeg tror du kjører vel så økonomisk med f eks en TAMD 74/75 i området 7-10 knop som med IPS-500 som skal være referansen. Men her må de ærede forummedlemmer gjerne kommentere. Jeg synes i hvert fall mitt oppsett ikke er ideelt å kjøre halvsakte med. Enten må jeg helt ned i 5-6 knop eller opp i 20-21 og høyere. Best økonomi (liter pr nautisk mil) får jeg på ca 21 knop. Derfra og opp til 33-34 så øker det på. Fordelen med IPS er i tillegg at propellene kommer litt innunder båten og du kan derved oppnå balanse i plan ved lavere hastighet enn med hekkaggregat eller strak aksling. Ved at de er doble og forovervendt sikrer også at du "slurer" mindre i vannet. Under manøvrering har IPS to innstillinger, normal og "high mode". Normalstilling mener jeg gir inntil 1400 omdreininger, mens high tror jeg gir opp mot 2400. Da skyver du kolossale vannmengder og kan kjøre sideveis rett mot stiv kuling i flere knops hastighet. Det finnes ingen thrustere på markedet som kan konkurrere med 740 hk som skyver for fullt sideveis eller på skrå!! Det er helt rått og må oppleves for å forstå kraften. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 (redigert) Alene ombord her. Stille forhold. Men utrolig enkelt. Se vannmengden foran båten fra drevene. Jeg trykket på litt ekstra her for å vise effekten - kun i normal mode Kan uten problemer gå sideveis ut med 20 ms i siden med IPS 600 på NordWest 420. Med Vodia kan man sette responsen på IPS joysticken i nivå 1-5 der 5 er maks. Min var satt til 4 på alle parametre. Jeg vet om en som hadde alt på 5 - han er gravemaskinfører og er vant til å kjøre stort med joystick Redigert 29.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 @Bitteliten, ja det er imponerende. Er nok mer "trøkk" i IPS enn med DPH som på min nåværende båt. Om du ser på bildene på finn-annonsen min, så ser du jeg driver å kjører rundt en påfyllingsbrygge med et fremmedlegeme i vannet. Det er derfor poden er klar med båtshake. Bruser godt der også. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118141064 Men, jeg tror nok at IPS har større virkningsgrad fordi de er dypere og under båten. Har nok blitt litt mindre betenkt over IPS nå. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Ta deg en tur å se på begge og prøv dem skikkelig. Det vil bli spennende å høre fra deg når begge er utprøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Jeg får helle på litt kaldt vann jeg da.... Jeg har gått noen runder tidligere og vurdert båt med IPS (500). I den forbindelse ringte jeg en venn som har jobbet mange år i Volvo Penta i Sverige, blant annet med reklamasjoner / garanti og oppdrag rundt omkring i verden med IPS. Jeg snakket med han senest i går pga denne tråden. Vi alle er enige om IPS sine STORE fordeler, ok på serviceutgifter, og kvaliteten er bra, men de er ikke problemfrie, og særlig ikke første generasjoner (EVC-C / IPS-C generasjonen er super). Ikke mange pod's med feil men noen feil forekommer, og som som svensken sa, det koster guldpengar når det ryker noe, og det er Volvo spesifikke deler. Typiske problem er gearsolenoid (som ikke er katastrofedyr), men sikkert dyr nok, sving / styremotor motor som sitter i podden (sinnsvak pris) og styring til denne. I tillegg forekommer det noen brente lameller pga oljetrykk og feil olje som @Bitteliten påpeker. I følge min Svenske venn, så er korrekt olje og serviceintervall uhyre viktig å følge på IPS. Han jobber ikke i VP lenger og kjører gjerne en sesong eller 2 for mye på motorolje og andre intervaller strekkes også men ikke IPS...... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
HansH Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Jeg tror Volvo samarbeidet nært under utviklingen av IPS med noen få båtprodusenter for å ha referanser mht akselerasjon, toppfart og drivstofforbruk. I Europa ser det for meg ut som om Nord West (Sverige), Bavaria (Tyskland) og Rodman (Spania) var tidlig inne og tilbød båter og skrog hvor dette systemet skulle passe inn basert på D6-motorer. Så har det vel tatt lengre tid å komme inn hos f eks de engelske som Princess, Fairline, Sunseeker og Sealine. Det naturlige for Volvo da var jo nettopp å sammenlikne mot deres egne TAMD74P og -75P-motorer på 480 hk som de skulle erstatte. Volvo hadde vel egentlig ikke direkte erstatninger for disse fordi D9-motoren som kom i 2004 var på 9,4 liter mot 70-serien på 7,3 liter. IPS ble lansert høsten 2005 tror jeg. Et viktig poeng for Volvo på denne tiden var at TAMD- og KAD-motorene måtte skiftes ut for å innfri nye og strengere utslippskrav som var varslet både i USA og EU og sikkert andre steder. Ettersom IPS-500 og 600 lå oppe i dette området løste man tilsynelatende dette problemet, rent bortsett fra at systemet aldri slo an i så store volumer som Volvo trolig hadde håpet på. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Den Rodman med 74-motorer og strake aksler er nå solgt, kan det være trådstarter gjorde et valg ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ivar Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Kanskje litt på sida av tråden men... Cummins Mercruiser sitt Zeus system - det kan vel ikke være mange båter med her til lands? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tor Arild Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 (redigert) @VannTronei, har ikke kjøpt den. Vi har ikke sett på båter ennå. Nå er det kartlegging. Selge egen båt først. Vi er heller ikke låst på type. Har bare lest mye bra om skroget. Kommer fra en Targa jeg har gått opp og ned norgeskysten mange ganger. Stoler veldig på den, og må ved et bytte få noe som er i samme gate skrogmessig. Har vel faktisk ligget bak deg på Kommers et par ganger og? Redigert 29.Mai.2018 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.