VannTro Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 @Tor Arild Jeg kjenner en som ligger i Holmestrand med en Rodman med 74 motorer som har vært til salgs og ved den vante helgeturen til Kommers sist helg var han der og da var den solgt fikk jeg vite. Tenkte kanskje det var et sammentreff. Etter hva jeg har hørt er Rodmann 41/42/44 (kjært barn har mange navn) en god båt i sjøen. Har du ligget på Kommers på våren eller høsten skal det nok mye til at vi ikke har vært der ja Har flyttet båten til Holmestrand nå, så da blir det nok litt flere destinasjoner i helgene etter hvert. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ulyden Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 En ting som kan være en faktor er når disse podene skal ha overhaling. Vil tippe at dette går vesentlig lender enn drev men slike ting pleier å ha tetninger osv som aldres. Prisen på overhaling er jo også interessant. vil også anbefale oljeanalyser før kjøp og jevnlig etter eierskifte. Små lekkasjer kan detekterers selv om ev vann fordamper. Slitasje og ev skader kan også finnes tidlig. Dessuten kan disse analysene være et verdipapir når båten en dag skal selges. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Interessant tråd. Skal være litt forsiktig med mine kommentarer, da jeg har R44 med TAMD74. Mange finesser med IPS systemet absolutt, men om jeg skulle valgt en R44 i dag ville jeg nok valgt med akslinger. Ulempen er dog mer vibrasjoner og støy da 74-maskinen er en relativt grov greie. Fordelen er nok at det er enkle og solide saker. Kjenner en med R44 og en med R44 Muse hvor sistnevnte har IPS. Tror disse har målt forbruk sammen og så vidt jeg vet var det ikke store reelle forskjeller mellom disse. R44 er uansett en ganske tung båt og den realistiske vekten ligger på mellom 13 og 14 tonn. Da blir det litt for svakt syntes jeg med D6 maskineri. Vedrørende dreiemoment; TAMD74 har over 90 % dreiemoment på under 1500 omdr/min. Maks dreiemoment per maskin er over 1600nm. Dette er langt høyere enn D6. Det er nok en grunn til at det er svært få båter på over 10 tonn som har IPS, ref Fairline og Princess. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 @Christian V Her må jeg si meg helt enig. På en båt så tung som Rodman 41/44 ville jeg foretrukket 74 maskiner og aksling. Det høres, som du sier, rett og slett litt spett ut med D6. Støy kan jeg skrive under på, det er nesten på linje med en kompis som har 2 x D12. Grove i målet og relativt høylytte. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Eh... her er dere på litt feil spor. nordWest 420 veier 13 tonn. Vi hadde 300kg jolle på badeplatformen. Båten veid i kran med 1/2 tanker til 14 tonn 36 knop. Bra aksellerasjon. Marsj 22-29 knop Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Bitteliten skrev 22 minutter siden: Eh... her er dere på litt feil spor. nordWest 420 veier 13 tonn. Vi hadde 300kg jolle på badeplatformen. Båten veid i kran med 1/2 tanker til 14 tonn 36 knop. Bra aksellerasjon. Marsj 22-29 knop Dette høres ut som en bra fart. Nå er skrogformene på R44 og NordWest relativ forskjellig. Sistnevnte har vel mye flatere skrog under. R44 ligner mer på P45 og Ph46 i skrogformen og går mye tyngre i sjøen. R44 Muse med IPS har ikke høyere toppfart enn R44 med aksling. Vedrørende skrogform så har dreiemomentet ganske mye å si. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Christian V skrev for 1 time siden: Det er nok en grunn til at det er svært få båter på over 10 tonn som har IPS, ref Fairline og Princess. Tror du tar litt feil her. Det er vel få båter under 10 tonn som har IPS Princess begynte med IPS 600 på V48, den veier over 14 tonn netto. Sealine F42 fra 2011 mod, levertes med IPS500/600 egenvekt på 13 tonn. Nye Princess modeller som kommer nå er det flere som kommer med IPS men da med større IPS som 700-800 Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Til Christian V: Hele poenget med IPS-installasjonen er jo nettopp muligheten for å oppnå samme akselerasjon, marsjfart og toppfart som med en større motor på strak aksling. IPS som system er mer effektivt i å overføre krefter fra motor til fremdrift. Det er jo nettopp det alle tester har vist. Hadde man satt den samme motoren på strak aksling på denne båten, (tenker da på D6-370) så kunne nok det blitt merkbart svakere sammenliknet med TAMD-74. Min Bavaria 42 Sport veier mellom 13 og 14 tonn lastet. Toppfart ca 33-34 knop med IPS-500 / D6-370, noe som rimer med den høyere toppfarten på NordWest 420 med IPS-600 / D6-435. NordWest 420 er en god del kortere og smalere i skroget enn Bavariaen men har flybridge, slik at vekten er nok ganske lik. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Virkningsgraden på IPS er mye bedre enn på aksling. Derfor trenger man mindre hk/dreimoment på IPS enn aksling. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 fins også enda større båter med IPS , feks disse ambulansebåtene med IPS 1050. https://www.braa.no/fast-ferries/eyr-myken Disse får ganske mange timer iløpet av året, glad det ikke er jeg som betaler vedlikeholdskostnadene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Hva vet du om vedlikeholdskostnadene her? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 ikke noe konkret , bare hørt fra folk som har jobbet på serviceverksted at de krever sitt. Men , mtp fart og manøvreringsegenskaper så ser jeg ikke for meg konvensjoneller akslinger hadde vært noe bedre valg - større, tyngre motorer og høyere forbruk som nevnt i tråden. Så totalkostnadene kan jeg ikke si noe som helst om Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 OK Alle slike båter krever mye vedlikehold. Vannjet kunne sikkert vært et alternativ - men det har også sine ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Ikke mye ulemper med vannjet så lenge den har rett diameter. Kompis bygger om til vannjet til høsten. Princess 46 Riviera med 2 x D12 (615 hk). Det blir spennende prosjekt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ivar Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Bitteliten skrev 11 minutter siden: Alle slike båter krever mye vedlikehold. kombinasjonen høy ytelse og mange driftstimer koster penger, det kommer man nok ikke unna med det første Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Slik er det på RSer med fast aksling og/eller vannjet også. Det er stor belastning på utstyret -samtidig som det er avgjørende for oppdragene som utføres. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Det er uansett utrolig interessant med denne diskusjonen. Når det gjelder skrogformen til Rodman - så er den bygget av Atlanterhavskysten av Spania. Om du ser den underfra, så ser du at den er relativt flat i akterskipet for å kunne holde plan ned i ganske lave hastigheter. Baug og forskip har en spiss og dyp V for å gå mykere i tung sjø. Har nå vært gjennom det meste av også europeiske siter - og ser at marsj- og toppfart rapporteres likt uavhengig om TAMD74 eller IPS500. Blir nok noe rimeligere gange med D6-370 kontra 74. Kjenner jo de maskinene godt - og liker de godt. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 R44s planingsterskel er ca 17-18 knop. Skroget har en svak v-bunn aktenfor gjennomføringen ved akslingenes utløp. Foran dette er v-bunnen nokså dyp. Nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kjenner til hele produktspekteret til IPS, men da P45 MKII ble introdusert med D-maskiner så var det altså med D9. Før dette var det TAMD74/75. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 @Christian V , ja det sier er rett og du vet jo dette med tanke på at du har samme båt. Men, jeg leste på et engelsk forum at med bruk av flapsene, så kan du plane båten helt ned i 14-16knop - noe som utgjør en stor forskjell når du går i tung sjø og at det var grunnen til det relativt flate akterparti. Altså kreere mer løft i lavere hastighet og gå så langt ned som mulig uten å falle av plan. Har du vært ute for forhold der du kjører baugen Max ned for å skjære og for å holde "plane fart"? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) IPS heter feks IPS 600 med 435hk motorer fordi VP er av oppfatning at 435hk med IPS tilsvarer 600 hk med aksling. fordi IPS har så mye høyere virkningsgrad pga fremover vendte propeller og at propellene driver i lengdeaksen til båten - og ikke med 10-15 graders helning slik akslinger gjør. Til nå er det ingen som har tatt de på at dette er feil. Hadde det vært feil hadde de nok blitt tatt av noen av konkurrentene som ikke har IPS. Tor Arild - om man velger å plane eller halvplane i røffe forhold varierer fra gang til gang. Ofte trimmet jeg baugen ned med flaps og tok bølger med den skarpe baugen. Men ble det røft la jeg meg heller i halvplan i 14-16 knop. Det var mer komfortabelt. Dette avhenger av mannskapets preferanser og hvordan bølgene er (vind, strøm, frekvens, høyde mm) Med NordWesten hadde vi en komfortgrense på 15-16 ms med familien ombord. Jeg tok båten alene ut i 20 ms i Oslofjorden uten at det på noen måte var problem (bortsett fra at jeg måtte finne overnattingssteder der båten blåste inn i kaia og ikke fra kaia når jeg la til alene ) Redigert 30.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) Gule Humpen i en god kuling. Merk støynivå fra motorene. IPS kommer ofte litt lenger akter som gir mindre støy i salong. Skippern koser seg på tur og plystrer i vei Redigert 30.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Og denne gang utenfor Bohus Malmön i kuling (passasjeren dere ser luggen av sover godt forøvrig) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 @Bitteliten, den første filmen så jeg når du la ut i fjor(?). Liker den godt! En av grunnene til at jeg er litt ivrig på IPS etter denne tråden, er også støy. Vokste opp i en Storebro 40 med maskinene under salongen. Ble mye støy når vi gikk langt. Targaen har maskinene ut og bak - hører bare litt rumling og turbosus når baugen møter motstand og trykket øker. Er en veldig behagelig måte å dra langt på: Normal samtale, radio i gang etc. Hører faktisk vannet mest. Tror vi har like preferanser for å gå ut når det er litt friskt. Det er som du sier bare å planlegge tillegging short-handed. Unga digger "roller coaster" når det drar seg litt til, men kona synes slikt vær bare skal forseres når man møter det og ikke har noe valg. Vil uansett at type båt må kunne trygt takle å bli overrasket av vær, selv om jeg ikke lenger drar så mye opp og ned norgeskysten. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Tor Arild skrev 16 minutter siden: @Christian V , ja det sier er rett og du vet jo dette med tanke på at du har samme båt. Men, jeg leste på et engelsk forum at med bruk av flapsene, så kan du plane båten helt ned i 14-16knop - noe som utgjør en stor forskjell når du går i tung sjø og at det var grunnen til det relativt flate akterparti. Altså kreere mer løft i lavere hastighet og gå så langt ned som mulig uten å falle av plan. Har du vært ute for forhold der du kjører baugen Max ned for å skjære og for å holde "plane fart"? Nei, dessverre. På flatt hav kjører jeg flapsene helt ned for å få hekken opp. Greier kanskje å holde 17.5 knop. Lavere greier ikke jeg med normallastet båt. I tung medsjø er jeg ganske aktiv med flapsene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Jeg liker Rodman. De er ikke så "fancy" som de engelske - mer ærlige bruks båter. Særlig den høye baugen gir de et profft preg. Det kombinert med IPS tror jeg er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.