Chiefengineer Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Gratulerer, drivlinjen er nok bunnsolid på denne båten og ved å ta det sakte og pent i oppstarten kommer du til å like dette oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 On 5/30/2018 at 10:02 AM, Christian V said: Dette høres ut som en bra fart. Nå er skrogformene på R44 og NordWest relativ forskjellig. Sistnevnte har vel mye flatere skrog under. R44 ligner mer på P45 og Ph46 i skrogformen og går mye tyngre i sjøen. R44 Muse med IPS har ikke høyere toppfart enn R44 med aksling. Vedrørende skrogform så har dreiemomentet ganske mye å si. Det er krav til forholdsvis "flatt" skrog akter ved IPS installasjon så Rodman holder seg nok innen dette kravet de og. 870hk sammen med IPS på 14 tonn gir krefter i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 (redigert) On 7/9/2018 at 8:37 PM, sap_2000 said: Ang aksler og manøvrering, så frykt ikke. På en stor og tung båt med mye findfang er 2 x aksler med svære høypitchede paddlehjul av noen propellere + baugthruster noe av det beste man kan håndtere. Personlig er jeg mer komf med 2 svære aksler enn IPS når det gjelder (blåser spiker). Thusteren fremme trenger man på begge uansett. Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere og mer behagelig seilas osv. Redigert 24.April.2019 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Nord West 420 skrev for 8 timer siden: Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere og mer behagelig seilas osv. Har hatt baugpropell på alle mine større båter og aldri hatt en eneste feil med noen. Når man kjører ligger de over vannet og lager ikke støy. Og er sjøen slik at den slår opp og ned i tunnellen er det mer lyd fra andre ting enn baugpropelltunnellen. Er ikke baugpropell standard i grunnpakken på alle tomotors hel/halvplanende båter i størrelsen 35-40 fot og opp? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 (redigert) Og jeg har aldri hatt kostbare utlegg på IPS så det betyr så lite. Om det er std. eller ei betyr ikke noe dersom man kan trekke ifra kostnad for selve baugpropell som verft da slipper å bestille inn. Mht. støy så var det med referanse til at IPS støyer betydelig mindre i kabin enn aksling montert på samme båt i tillegg til at det frigjør mye plass. Skulle noen ønske baugpropell som backup/tillegg, så får de helt ny og mer moderne enn de produserte i 2007 dersom de ønsker det, med enkel installasjon (tunnel og kabler ligger klart) En del båtprodusenter leverer en litt vel liten/svak/støyende finværsbaugpropell som std. Redigert 24.April.2019 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 (redigert) 21 hours ago, Nord West 420 said: Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere og mer behagelig seilas osv. Tror det varierer litt da det handler om geometri og fysikk. Jeg har mest erfaring fra en båt hvor poddene (IPS 800) sitter relativt tett og helt bakerst under plattform samtidig som båten har stort overbygg som strekker seg lengre frem enn en typisk FB båt. Kombinasjonen av stort vindfang langt fremme og podder som sitter tett helt bakerst gir klare begrensinger på å holde baugen når det blåser spiker. IPS greier bare å utføre èn ting ad gangen skikkelig (IMO). Her et scenario hvor man skal legge til langside i sterk pålandsvind: Man holder endel sidepress for å holde seg fra brygga. Vrir man så litt for mye på stikka for å holde baugen, så forsvinner plutselig sideveis thrusten som hindrer deg i å blåse i brygga da systemet prioriterer rotasjon. På den nevnte båten vil jeg si at en god baughthruster er helt nødvendig. Vi slet en periode med spenningsfall til thruster som gjorde at den kuttet når den trengtes som mest. Ble litt varm i toppen ved noen anledninger da kan man si. En annen ting med IPS, er om man kjører i High mode og bruker mye stikke (pga vind) i kombinasjon med lite klaring rundt båten så setter man store mengder vann i bevegelse rundt båten. Når man så letter trykket på stikka kan dette vannet påvirke båten ganske mye og uforutsigbart. Andre typer båter med poddene lengre fra hverandre vil gi vesentlig større moment og dermed manøvreringskontroll. Jeg har også bekjente med NW420 som sier seg meget fornøyd med respons og kontrolerbarhet. Ganske sikkert pga kombien med litt større avstand mellom podder og største delen av vindfanget lengre akter. Redigert 25.April.2019 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Hadde jeg hatt båt i denne størrelsen ville jeg installert HPU og hatt hydrauliske thrøstere i kombinasjon med faste aksler. ev. ZF, pod. Uansett hva man velger tror jeg man blir fornøyd. Vedlikehold er essensielt på IPS. og selvsakt gjelder det alle drivlinjer. Det koster å drifte og vedlikeholde alt til en hver tid 100% Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nord West 420 Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Ser poenget ditt. Samtidig blir man med trening flinkere til å bruke små/kjappe korreksjoner. Man lærer seg og ved trening hvordan baugen blåser ut som på båten du nevner, så setter man opp for det i forkant før man starter å gå sideveis osv. Kjører man ikke spring (som i utgangspunkt vil fungere om båten du nevner går inn med hekken og får feste, så fester man i midtkryssholdt avh. av vind. (NW420 har to midtkryssholdt) så slipper man å ligge å holde baugen inn når den er kommet inntil i hvert fall. (vet du kan dette SAP, men nevner det for evt. andre som leser ;) Selv har jeg båtplass hvor det generelt er sidevind. (plassen ligger på tvers av fjorden hvor det normalt blåser inn eller ut) Det er en trang bås og jeg kan ikke la baugen drifte av mens jeg beveger meg fremover inntil båten er helt inne og låst. (litt vel trangt til å bruke fendere og båsen er kun delvis fendret). Som sagt, jeg ser poenget ditt selv om jeg ikke har valgt å installere på den jeg har nå. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 (redigert) 22 minutes ago, -morten- said: Hadde jeg hatt båt i denne størrelsen ville jeg installert HPU og hatt hydrauliske thrøstere i kombinasjon med faste aksler. ev. ZF, pod. Uansett hva man velger tror jeg man blir fornøyd. Vedlikehold er essensielt på IPS. og selvsakt gjelder det alle drivlinjer. Det koster å drifte og vedlikeholde alt til en hver tid 100% Ja hvor mye koster hydrauliske thrustere ift. vedlikeholdet på IPS? Hvor mye mer støy vil du akseptere fra akslinger? Hvor mye mindre plass vil du ha siden du har valgt så stor båt? osv. Går utifra at du ser fordelen med liten båt med stor plass? Man får plass "over alt" og allikevel har man tre kabiner, to bad og svært lite støy. Hvor stor kostnadsbesparelse har du regnet ut i ditt regnestykke som innebærer lavere toppfart og høyere dieselforbruk for en 3 kabiners båt? Stadig flere profesjonelle aktører velger nå IPS eller tilsvarende systemer. Rett og slett fordi det har sine sterke fordeler. Redigert 25.April.2019 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 2 hours ago, Nord West 420 said: Ja hvor mye koster hydrauliske thrustere ift. vedlikeholdet på IPS? Hvor mye mer støy vil du akseptere fra akslinger? Hvor mye mindre plass vil du ha siden du har valgt så stor båt? osv. Går utifra at du ser fordelen med liten båt med stor plass? Man får plass "over alt" og allikevel har man tre kabiner, to bad og svært lite støy. Hvor stor kostnadsbesparelse har du regnet ut i ditt regnestykke som innebærer lavere toppfart og høyere dieselforbruk for en 3 kabiners båt? Stadig flere profesjonelle aktører velger nå IPS eller tilsvarende systemer. Rett og slett fordi det har sine sterke fordeler. Det var det JEG ville valgtpå en sånn type båt i 50 fotsklassen, kostnaden var det ikke snakk om! For meg hadde det vært viktikst med en komplett og solid teknisk instalasjon med HPU som kunne drevet annet utstyr også. jeg har ikke behov for to toalett og tre kabiner, så mulig mitt innlegg ikke har så mye med trådenå gjøre Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nord West 420 Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 19 minutes ago, -morten- said: Det var det JEG ville valgtpå en sånn type båt i 50 fotsklassen, kostnaden var det ikke snakk om! For meg hadde det vært viktikst med en komplett og solid teknisk instalasjon med HPU som kunne drevet annet utstyr også. jeg har ikke behov for to toalett og tre kabiner, så mulig mitt innlegg ikke har så mye med trådenå gjøre Vet du at IPS ikke er solid til tross for at VP nå markedsfører dette som spesielt solid? Hvilke problemer er det du frykter med IPS? Girproblemer som nå er modifisert for å kunne tåle store påkjenninger? Eller frykter du elektronikken? Annet? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 23 minutes ago, Nord West 420 said: Vet du at IPS ikke er solid til tross for at VP nå markedsfører dette som spesielt solid? Hvilke problemer er det du frykter med IPS? Girproblemer som nå er modifisert for å kunne tåle store påkjenninger? Eller frykter du elektronikken? Annet? jeg argumenterer ikke i mot Volvo sine systemer, og har aldri sakt at det er dårlig! Personlig preferanse heller mot ZF Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nord West 420 Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Ok, det virket som om preferansen gikk på driftssikkerhet basert på det du skrev, underforstått at IPS pr. dags dato er lite driftssikre, men du har kanskje et annet argument for din preferanse? Jeg har vært frivillig kaptein i Redningsselskapet noen år og har aldri møtt en Nord West i problemer i motsetning til de fleste andre båtmerker her nevnt, men det kan selvfølgelig skyldes mye annet enn IPS og driftssikkerhet ;) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 (redigert) https://www.jimmyrogersyachtbroker.com/pod-drives-in-yachts-volvo-penta-ips-cummins-mercruiser-zeus-and-zf-marine/ En liten samenlikning! ellers er jeg konservativ når det gjelder design/konstruksjon Motorkvalitet og bygging. Har stor forkjærlighet for det som produseres i Frierdrichafen! og da spessielt MTU Redigert 25.April.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lundstad Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Nord West 420 skrev for 2 timer siden: VP nå markedsfører dette som spesielt solid Vet ikke noe særlig mer om IPS enn det jeg har lest på forumet her, men det virker jo å ha svært mange fordeler. Er det slik å forstå at Volvo har ryddet "barnefeilene" av veien slik at dette nå er tilnærmet like solid og enkelt å vedlikeholde som strake aksler? Slik jeg leser tråden her (og andre) virker det langt tryggere og billigere å velge en 10 år gammel båt med IPS (forutsatt at oppgraderinger er gjort) fremfor en med tradisjonelle drev, alt annet likt? Noen tanker om det? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 IPS virker å ha blitt rimelig driftsikkert. Det har de siste årene begynt å bli brukt endel av de større systemene (D11-12-13) på skyssbåter etc som går mange timer i året og etter det jeg har hørt så funker det veldig greit. Men da er selvfølgelig aldri slurvet med vedlikehold og intervaller og brukerene er proffe. Spes det med vedlikehold så er det mye rart i båtbransjen. Folk setter bort opplag vedlikehold av en båt til 3-10 mill til gud og hvermann uten en spesifisert arbeidsliste og krav til dokumentasjon. Slutter aldri å forundres over det. De samme folkene ville ikke drømt om å gjøre det samme med en bil til skarve 0,5-1 mnok. IPS er på sett og vis mye enklere og har mindre utvendig leamikk under vann i forhold til drev. En ting skal man dog være obs på, og det er at i likhet med drev så er det enn simmering eller til mellom vannet og drevets indre deler. Ålegress, fiskesener samt vedvarende ubalanse kan få store og dyre følger (ja, vet det er vannsensorer etc, men likevel). Når man ser hvordan forsikringsbransjen er gode til å regne aldersfradrag og dytte problemet over på kunden om noe skjer, så bør det taes med i vurderingen om man står mellom IPS eller aksler. 2nd hand IPS drev i god stand til god pris gror ikke på trær. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Set finnes rope cutters til iPS som skal hindre ålegress/sener etc å ta simmeringen mellom de to propell akslingene. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Satt det på den jeg kjører. En slags kopp med tagger som skal rive opp det som kommer inn mellom propellene og samtidig gjøre åpningen mellom Aksel og boss mindre for å beskytte simmering. Slik jeg ser det kjøper den kun litt tid. En vase med tegnetau mellom prop 1 og 2 vil over tid dra seg innenfor koppen. Vi virvlet opp noe tynt grønt tau når vi lå og ventet på bruåpning i Trondheim. Det meste ble revet i filler med et par giringer og alt virket normalt, men jeg insisterte på å løfte før returen. Tuslet bort på 1 maskin. Det var lurt for ute av syne mellom prop 1 og 2 var det en skikkelig vase av tynne tråder av taurester som ville gjort skade over tid. Utenfra så det slikt ut men etter å ha tatt av fremre prop så vi dette. Taukutteren/ simmeringbeskytteren Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sequoia Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 (redigert) Mine små erfaringer med IPS... Har IPS-500 på 13,4 meter LOA. Den går helt fint sidelengs opp i mot 20+ m/s vind. Ikke behov for baugpropell. Trenger ikke engang sette systemet i HI-mode. Men jeg måtte også ha båten opp en tur etter å ha kjørt over en blåse i begynnelsen av hummersesongen i fjor. Fikk vann i den ene poden. Installerte rope cutters etter dette, men ser jo av bildene over at det ikke hjelper mot hva som helst. Har også på tidligere båt fått ålegress i duoproppene med vann i begge drev. Blir fort litt styr av sånt. Den gangen hadde jeg gress både mellom propellene og på innsiden av den innerste propellen. Redigert 25.April.2019 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Her er hvordan det så ut på den ene IPS-poden min. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.April.2019 Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 Ser ikke bra ut men de gjør jobben der og da så du ikke blir "hengende"med skiten men konklusjonen må jo da være kom raskt opp eller sjekk visuelt at det ikke er rester der SAFETY FIRST Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sequoia Svart 26.April.2019 Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 diaX skrev for 14 timer siden: Har også på tidligere båt fått ålegress i duoproppene med vann i begge drev. Blir fort litt styr av sånt. Den gangen hadde jeg gress både mellom propellene og på innsiden av den innerste propellen. Får ikke redigert opprinnelig innlegg men i utsagnet over gjaldt det ordinære drev, altså hekkaggregat. Ikke IPS. Sitér dette innlegget Link to post
Kuno Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Bitteliten skrev On 28.5.2018 at 12.48: Det er riktig med oljeteykk. Jeg oppgraderte mine gear. Lavt oljetrykk på ene. Oljetrykk leses av på evc instrumentet. Skal ligge over 1200på tomgamg og 1600 på marsj om jeg husker rett. Er oljetrykket rett er alt ok. Er det lavt så fegn med 250-300’ for oppgatderte drev totalt. for lavt oljetrykk gir brente kløtsjer og havari IPS500 går det relativt få av på NordWester i hvertfall. De fleste valgte 600 med mer trøkk. Prisforskjellen var relativ liten. Utover det er ips systemet det samme, bare motorene som er forskjellige 500 har 370 600har 435. Vedlikehold på ips er enkelt. Bytt olje, okjefilter og anoder. Og sett på rope cutter mellom propellene. Det beskytter mot lekkasje om du får tau i de. Får du tau i propellene må du opp og sjekke at alt er ok, gjerne trykkteste også. Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe ips igjen. ellers bare å spørre ? Hei! Fant denne diskusjonen, da jeg ser på en båt med IPS, mener du 250 til 300.000.- for og oppgradere drevene Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Du må sjekke med forhandler nå. Jeg tror fort man kommer opp i de summene. Om ikke VP har kommet med en fix på dette. Jeg byttet øvre gearhus på mine drev. Redigert 24.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kuno Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Bitteliten skrev 22 minutter siden: Du må sjekke med forhandler nå. Jeg tror fort man kommer opp i de summene. Om ikke VP har kommet med en fix på dette. Jeg byttet øvre gearhus på mine drev. Båten jeg ser på har gått 1600 timer, er det ett problem når det gjelder IPS Redigert 24.Mai.2020 av Kuno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.