Bitteliten Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Eneste jeg vet som svakhet på ips er oljetrykket. Ogat de er vedlikeholdt som de skal Redigert 24.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kuno Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Bitteliten skrev 2 minutter siden: Eneste jeg vet som svakhet på ips er oljetrykket. Ogat de er vedlikeholdt som de skal Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Bitteliten skrev 1 time siden: Du må sjekke med forhandler nå. Jeg tror fort man kommer opp i de summene. Om ikke VP har kommet med en fix på dette. Jeg byttet øvre gearhus på mine drev. Om det er en fix får kanskje tiden vise, men dette ser ut som en forbedring på siste generasjon IPS "Volvo Penta has made it simpler than ever before to monitor and service the IPS system. Filters and oil can now be accessed easily from inside the hull and the oil only needs changing every second year. The new oil exchange concept is a major time saver and the boat can stay in the water during the operation. Sensors reading the differential oil pressure over the filters are added in order to identify clogging of filters quickly and accurately. Also a water in oil sensor is added to detect any ingress of water in an early state, preventing damages to the transmission." https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/news/2019/jun/volvo-penta-unveils-an-upgraded-inboard-performance-system--ips-.html Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Fra 2012/2013 er denne svakheten utbedret. Merk at dette ikke gjelder alle drev. Ene drevet mitt hadde lavt oljetrykk, andre ikke. Jeg oppgraderte begge. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Kuno skrev for 10 timer siden: Båten jeg ser på har gått 1600 timer, er det ett problem når det gjelder IPS Det jeg har hørt fra en bekjent som kjører ambulansebåtene til redningsselskapet med IPS er at de må overhales på 2000 timer for å unngå problemer. Dette er større IPS drev: https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/m-s-eyr-ytterholmen-eyr-bremstein/ Årsaken er at det dessverre ikke ble satt inn baugthrustere i disse båtene som ny. Dette medfører at man må benytte HI-Speed funksjonen under kopling relativt ofte, noe som går hardt ut over clutchene. Overhales de på 2000 timer unngår man problemer, venter man kommer det uforutsette ting relativt fort etter. Det er vanskelig å vite så mye om varigheten til disse systemene på fritidsbåter, skulle tro man kunne kjøre temmelig lenge såfremt ikke eier har brukt IPS som et rent "demonstrasjonssystem" og trollkjørt båten for å nærmest demonstrere fordelene med hver manøver. IPS er jo mye kraftigere dimmensjonert enn et hekkaggregat. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 (redigert) Kuno skrev for 11 timer siden: Takk for svar Det er henvist til VP-forhandleren Helgeland Båtservice ang. kompetanse på IPS i et annet innlegg, jeg vet at de arbeider mye med disse systemene og overhaler bl.a. for RS. Bl.a. var den første båten med IPS til yrkesbruk og som også fikk en spesiell oppfølging av VP stasjonert i deres område der inspeksjonene og servicene ble tatt. Kanskje ta deg en prat med eier av denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178105053 Motorer / IPS drev kjørt 18 000 timer da overhaling på D6'ene ble foretatt. Redigert 25.Mai.2020 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Chiefengineer skrev for 4 timer siden: Det jeg har hørt fra en bekjent som kjører ambulansebåtene til redningsselskapet med IPS er at de må overhales på 2000 timer for å unngå problemer. Dette er større IPS drev: https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/m-s-eyr-ytterholmen-eyr-bremstein/ Årsaken er at det dessverre ikke ble satt inn baugthrustere i disse båtene som ny. Dette medfører at man må benytte HI-Speed funksjonen under kopling relativt ofte, noe som går hardt ut over clutchene. Overhales de på 2000 timer unngår man problemer, venter man kommer det uforutsette ting relativt fort etter. Det er vanskelig å vite så mye om varigheten til disse systemene på fritidsbåter, skulle tro man kunne kjøre temmelig lenge såfremt ikke eier har brukt IPS som et rent "demonstrasjonssystem" og trollkjørt båten for å nærmest demonstrere fordelene med hver manøver. IPS er jo mye kraftigere dimmensjonert enn et hekkaggregat. Vet du hva som gjøres etter 2000 timer? Har hatt IPS 600 i 6 år nå og har brukt High Speed på IPS 3-4 ganger når det har vert veldig mye vind. Har kun hatt olje og filterskift hvert annet år. Går 14 liter olje på hver pod, monterte taukutter på begge IPS med en gang jeg kjøpte den. IPS har sine fordeler , lavt støynivå og mer boareal i båter som er bygget for IPS. Så langt helt problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 brs skrev 21 minutter siden: Vet du hva som gjøres etter 2000 timer? Har hatt IPS 600 i 6 år nå og har brukt High Speed på IPS 3-4 ganger når det har vert veldig mye vind. Har kun hatt olje og filterskift hvert annet år. Går 14 liter olje på hver pod, monterte taukutter på begge IPS med en gang jeg kjøpte den. IPS har sine fordeler , lavt støynivå og mer boareal i båter som er bygget for IPS. Så langt helt problemfritt. Nei jeg kjenner ikke noe mer inngående til omfanget. Jeg så en gang en av de største IPS podene utstilt på en VP-stand på ei maritim messe og ville ikke vært bekymret ang. dimmensjoneringen på det mekaniske. At clutchene får litt medfart under hard yrkesbruk under alle værforhold der man frakter folk som det ofte gjelder liv eller død med må man nok regne med. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 (redigert) Det er lavturtallsmanørering som sliter clutchene. Oljepumpa drives av akslingen. Over 1200-1400 rpm er oljetrykket som det skal være. om jeg husker rett er den gamle clutchpakka 10 lammeller. Den forbedrede har 12, pluss annen oljepumpe jeg sjekka litt bakover i arkivet. Tror jeg har tatt i for hardt på kostnad. Delene jeg bytta kosta ca 40.000 kroner, så kommer arbeid i tillegg. Mener vp estimerte hele jobben til ca 100.000. Dette var vel i 2013 eller deromrking. Så si 150.000 øluss pluss nå for 2 drev nå kanskje. hadde uten problemer kjøpt ips igjen, men da sjekket enten ombygde gearhus eller at oljetrykket er OK. Dette ser man på EVC instrumentet Redigert 25.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.