Jump to content

Fartsgrenser og merking


fredivar

Recommended Posts

I Kragerø har det i sommer kommet opp skilt som skal begrense farten i visse områder til 5 knop som ser slik ut:

Bilde

 

Er dette standardisert i hele landet?

Hvis så er tilfelle, burde det da ikke vært en opplysningskampanje som forteller at fartsbegrensning til sjøs er merket på denne måten?

Det virker ikke som alle forstår at dette er offisielle skilt i Kragerøskjærgården.

 

Hva syns dere?

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

La merke til det i Kragerø i sommer jeg også. Men det var i forbindelse med regatta. Så innenfor saltneven var det skilt slik Fredivar beskrev det.. vet ikke om det er standarisert.. La faktisk ikke merke til skiltet første gang jeg seilte forbi heller jeg da.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

La merke til det i Kragerø i sommer jeg også. Men det var i forbindelse med regatta. Så innenfor saltneven var det skilt slik Fredivar beskrev det..  vet ikke om det er standarisert.. La faktisk ikke merke til skiltet første gang jeg seilte forbi heller jeg da.

Skiltet er utformet i henhold til internasjonal standard og inngikk som en del av Kystverkets forskrift om fartsgrenser og merking langs kysten som kom i juni ifjor. Denne forskriften fikk imidlertid bare 3 ukers levetid før fiskeri- og kystminister Ludvigsen trakk forsikriften tilbake fordi han fikk litt motstand fra en lokalpolitiker og en pressgruppe. KNBF støttet den nye forskriften, men protesterte på en generell fartsgrense på 5 knop 50 meter fra land langs hele kysten. Dette førte til at Kystverket foreslo en endring av forskriften, slik at denne fartgrensen kun skulle gjelde i sterkt trafikkerte soner langs kysten i sommermånedene. Dette ga vi vår tilslutning til, men den samme ministeren sa nei også til dette. Resultatet er dessverre blitt at "ungen ble skylt ut med badevannet". Nå er det mange uerfarne folk i båt som tror at det er fri fart langs hele kysten, og de har jo heller ingen kunnskaper om merkingen. Dette er en av mange grunner til at vi har fått uholdbare tilstander på sjøen i sommer når det gjelder uvettig adferd og manglende respekt for fartsgrenser. Kystverket hadde nedlagt et omfattende arbeid i den nye forskriften som i hovedsak var en meget nyttig og fornuftig forskrift, men det hjelper jo lite når statsråder blander seg inn i fagmyndighetenes arbeid.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Godt er det at den forskriften fikk et kort liv. Maken til uvettig lovgivningsarbeid skal man lete lenge etter, selv her i den siste gjenværende sovjet-stat der myndighetene helst vil reulere og bestemme ALT. Hvor tjukk i hue må man egentlig være for å finne på en generell fartsbegrensning 50 m. fra land??? Hvordan skulle man som sjøveisfarende forholde seg til det? Påbud om avstandsmåler på alle båter??

 

Bedre hadde det vært om de vise hadde maktet å skilte tydelig de soner der det faktisk ER begrensninger. En fordel hadde det også vært om disse ble inntegnet på kartene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bedre hadde det vært om de vise hadde maktet å skilte tydelig de soner der det faktisk ER begrensninger.  En fordel hadde det også vært om disse ble inntegnet på kartene.

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøpte nytt Båtsportkart i sommer, men der er ikke inntegnet noe her, selv om dette Rettelser Båtsport, Serie C lå på sidene til Statkart.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

men det hjelper jo lite når statsråder blander seg inn i fagmyndighetenes arbeid.

Er det ikke dette som kalles demokrati, og derfor vi har folkevalgte som skal styre fagmyndighetene? Jeg sier ikke at det var rett å stoppe fartsgrensen - bare en prinsippiell kommentar til synet ditt. For det er jeg ikke enig i.
Link to post
Share on other sites

I Kragerø har det i sommer kommet opp skilt som skal begrense farten i visse områder til 5 knop som ser slik ut:

Bilde

 

Er dette standardisert i hele landet?

Hvis så er tilfelle, burde det da ikke vært en opplysningskampanje som forteller at fartsbegrensning til sjøs er merket på denne måten?

Det virker ikke som alle forstår at dette er offisielle skilt i Kragerøskjærgården.

 

Hva syns dere?

 

Fred Ivar

<{POST_SNAPBACK}>

Så også disse i Kragerø området (mener å ha sett dem sporadisk andre steder også).

 

Skiltene er vel greie de, som en påminnelse om hastighetsbegrensing i aktsomhetsområder og generelt i sund og områder hvor man naturlig ikke kan færdes mer enn 50 m fra land.

 

Må innrømme at jeg ikke var klar over introduksjonen av disse nye skiltene, men skjønte jo relativt fort betydningen.

 

Kan dog ikke påstå at skiltene i Kragerø området hadde særlig effekt. Maken til villmannskjøring av særlig ribber og taxibåter har jeg sjelden opplevd :cryin: . Full fart gjennom trange sund og heeeelt inn i Kragerø havn :confused:.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Kan dog ikke påstå at skiltene i Kragerø området hadde særlig effekt. Maken til villmannskjøring av særlig ribber og taxibåter har jeg sjelden opplevd  :cryin: . Full fart gjennom trange sund og heeeelt inn i Kragerø havn  :confused:.

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder Taxibåter, synes jeg de følger grensene greit nå, men før disse skiltene ble satt opp, kjørte de sikksakk mellom andre båter i planingsfart. Nær Kragerø's indre havn går grensen for 5 knop mellom Galeiodden( Fyrlykt) og Fergeleiet (Utenfor Felleskjøpet/Byggmakker), så det er veldig langt inne etter min mening.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Godt er det at den forskriften fikk et kort liv.  Maken til uvettig lovgivningsarbeid skal man lete lenge etter, selv her i den siste gjenværende sovjet-stat der myndighetene helst vil reulere og bestemme ALT.  Hvor tjukk i hue må man egentlig være for å finne på en generell fartsbegrensning 50 m. fra land???  Hvordan skulle man som sjøveisfarende forholde seg til det?  Påbud om avstandsmåler på alle båter??Bedre hadde det vært om de vise hadde maktet å skilte tydelig de soner der det faktisk ER begrensninger.  En fordel hadde det også vært om disse ble inntegnet på kartene.

Hei Skipper_Worse :seeya:

Med all respekt for dine kommentarer, men nå tror jeg at du har vært litt for kjapp i avtrekket. Jeg tror du kanskje bør lese innlegget mitt en gang til. Kystverket tok virkelig hensyn til bl.a. KNBF's protest når det gjelder en generell fartsgrense på 5 knop 50 meter fra land og laget et nytt forslag. På den annen side var KNBF enig i en slik fartsgrense der hvor det åpenbart er behov for det. Poenget mitt var imidlertid at den nye forskriften inneholdt en rekke fornuftige reguleringer, som f.eks. ensartet merking av fartsgrenser i henhold til internasjonal standard. Ved å trekke tilbake forskriften, i stedet for å foreta nødvendige justeringer, har et høyst påkrevet behov for reguleringer ført til "Texas-tilstander" nettopp i de områdene langs kysten hvor det virkelig var behov for reguleringer, samtidig som ensartet merking langs kysten gikk i vasken! Det er virkelig uvettig etter min mening!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...