Bitteliten Startet 2.August.2005 Link til dette innlegget Startet 2.August.2005 Jeg har en diskusjon med en kar om hva som er best av Webasto 3500 og Webasto Thermo Top C. Thermo top C er visstnok en varmer som også varmer vannet. 3500 har jeg selv i båten og kjenner godt. Noen som vet andre forskjeller og hva som er fordeler/ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.August.2005 Link til dette innlegget Svart 2.August.2005 (redigert) Hva som er best kommer nok også an på båttype og behov. Det er mange fordeler med en vannvarmer. Som du riktig sier varmer den vannet, men du kan ved å tilkoble defrosterenhet også få luftvarme hvis du måtte ønske. Det passer kanskje ikke i din båt, men man kan istedet benytte radiatorer i båten. Totalt har man da varmtvann (på varmtvannstank), varm båt med lavt strømforbruk og den vil også fungere som motorvarmer på kjølige dager. Ulemper må kanskje være en noe mer omfattende monteringsjobb. Nå det er sagt er nok luftvarmer mye mer vanlig å installere i lystbåter her i sør. Redigert 2.August.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2005 Som du riktig sier varmer den vannet, men du kan ved å tilkoble defrosterenhet også få luftvarme hvis du måtte ønske. <{POST_SNAPBACK}> Vil det si at man må ha motoren i gang for å få varmluft? På vannvarmeren står det at maks varmetid (heizdauer på tysk) er 60 minutter. hva betyr det? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.August.2005 Link til dette innlegget Svart 2.August.2005 Nei, varmeren skal varme vannet og defrosterenhet vil ha en vifte. Maks varmetid er ukjent for meg, men jeg kjenner ikke termo top annet enn fra bilen min BMW 530D, der den sitter orginalmontert. Vanligvis skal varmeren kunne gå kontinuerlig med en termostatstyring som kobler inn/ut såvidt meg bekjent. Nå drar jeg på sjøen så jeg kan desverre ikke kommentere dette ytterligere nå. Vil anbefae deg å ta kontakt med en forhandler eller importør av vannvarmere. Ha en forsatt fin dag! Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 2.August.2005 Link til dette innlegget Svart 2.August.2005 Hei Bitteliten, stod overfor det samme valget selv. Valgte AirTop 3500 da denne kan kjøres kontinuerlig og det normalt er lettere og mer plassbesparende å legge varmluftskanaler enn sirkulasjonsslanger og tilhørende defrostere (varmtvannsradiatorer - normalt med egne sirkulasjonsvifter). Vi bruker tidvis AirTopen også om natten selv om jeg vet mange er kritiske til sikkerheten med dette (må dog hevnes at vi har brannvarslere i alle kabiner og i motorrom hvor AirTopen er montert). TermoTop 90 mener jeg opprinnelig er laget for biler. Derav ligger driftstidsbegrensning (i kontrollenheten) på 1 time av hensyn til bilens batterikapasitet. Savner varme i cocpit og varmtvann i uthavn, så jeg har i den forbindelse vurdert montering ev en TermoTop i tillegg til AirTop'en. Etter vurdering så langt, kommer jeg nok likevel til å montere ekstra cocpitdyse fra AirTop'en og la TermoTop'en fikse varmtvann. PS! Er det fler enn oss som plages av generende dunkelyder fra diesel membranpumpen til Webasto? Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
frankD Svart 11.August.2005 Link til dette innlegget Svart 11.August.2005 Ved bruk av AT3500 unngår man mye kondens på vinterstid da denne hele tiden sørger for at frisk luft blir tatt utenifra og blåst inn i båten. Det får man ikke med en vannbasert varmer (hvis ikke defrosterviften tar luft utenifra da). Jeg har mindre fuktighet i båten enn andre som har luftavfukter montert, men bruker elektrisk varme. Min AT3500 har gått nesten kontinuerlig i to år nå, hvis man ser bort fra sommermånedene. Har rensket den for sot to ganger, og skiftet brenner en gang. Bruker ca 1000 liter diesel i vinterhalvåret på varme, men slik er det å bo i båt... Sitér dette innlegget Menja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.