Jump to content

Webasto vannvarmer eller Webasto luftvarmer


Bitteliten

Recommended Posts

Hva som er best kommer nok også an på båttype og behov.

Det er mange fordeler med en vannvarmer. Som du riktig sier varmer den vannet, men du kan ved å tilkoble defrosterenhet også få luftvarme hvis du måtte ønske. Det passer kanskje ikke i din båt, men man kan istedet benytte radiatorer i båten. Totalt har man da varmtvann (på varmtvannstank), varm båt med lavt strømforbruk og den vil også fungere som motorvarmer på kjølige dager.

Ulemper må kanskje være en noe mer omfattende monteringsjobb.

 

Nå det er sagt er nok luftvarmer mye mer vanlig å installere i lystbåter her i sør.

 

:sailing:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, varmeren skal varme vannet og defrosterenhet vil ha en vifte.

Maks varmetid er ukjent for meg, men jeg kjenner ikke termo top annet enn fra bilen min BMW 530D, der den sitter orginalmontert. Vanligvis skal varmeren kunne gå kontinuerlig med en termostatstyring som kobler inn/ut såvidt meg bekjent.

 

Nå drar jeg på sjøen så jeg kan desverre ikke kommentere dette ytterligere nå. Vil anbefae deg å ta kontakt med en forhandler eller importør av vannvarmere.

 

Ha en forsatt fin dag!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten,

 

stod overfor det samme valget selv.

 

Valgte AirTop 3500 da denne kan kjøres kontinuerlig og det normalt er lettere og mer plassbesparende å legge varmluftskanaler enn sirkulasjonsslanger og tilhørende defrostere (varmtvannsradiatorer - normalt med egne sirkulasjonsvifter).

Vi bruker tidvis AirTopen også om natten selv om jeg vet mange er kritiske til sikkerheten med dette (må dog hevnes at vi har brannvarslere i alle kabiner og i motorrom hvor AirTopen er montert).

 

TermoTop 90 mener jeg opprinnelig er laget for biler. Derav ligger driftstidsbegrensning (i kontrollenheten) på 1 time av hensyn til bilens batterikapasitet.

 

Savner varme i cocpit og varmtvann i uthavn, så jeg har i den forbindelse vurdert montering ev en TermoTop i tillegg til AirTop'en.

Etter vurdering så langt, kommer jeg nok likevel til å montere ekstra cocpitdyse fra AirTop'en og la TermoTop'en fikse varmtvann.

 

PS! Er det fler enn oss som plages av generende dunkelyder fra diesel membranpumpen til Webasto?

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ved bruk av AT3500 unngår man mye kondens på vinterstid da denne hele tiden sørger for at frisk luft blir tatt utenifra og blåst inn i båten. Det får man ikke med en vannbasert varmer (hvis ikke defrosterviften tar luft utenifra da). Jeg har mindre fuktighet i båten enn andre som har luftavfukter montert, men bruker elektrisk varme. Min AT3500 har gått nesten kontinuerlig i to år nå, hvis man ser bort fra sommermånedene. Har rensket den for sot to ganger, og skiftet brenner en gang. Bruker ca 1000 liter diesel i vinterhalvåret på varme, men slik er det å bo i båt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...