Jump to content

Tips til turbåt, ca 26 fot, 3-4 sengeplasser, maks 30k.?


Henrikko

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nylig tatt båtførerbevis og etter flere år uten båt så vil jeg ut i skjærgården igjen, men spørsmålet er hva slags båt skal man ha?

Planen er å oppholde seg fra Aker brygge kanskje helt ned til Smögen i Sverige hvis det blir vær til det, vil helst ha ca 26fot med 3-4 overnattingsplasser, kommer til å ligge mye i gjestehavner under festivaler og eventer langs kysten. Så jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er med en snekke i forhold til å bevege seg et godt stykke med tanke på drivstoffforbruk og sjøegenskaper kontra en seilbåt? Planen er å holde seg til 30 000 og kan gjerne pusse opp litt så lenge motor og eventuelt seil, mast og skråg er i god stand. Takker på forhånd for svar

Link to post
Share on other sites

Drivstoffforbruket er rimelig likt mellom seilbåt og snekke, hvis du ikke seiler, og er behagelig i forhold til halv/hel planere uansett.

Fartspotensialet er også rimelig likt, både for motor og seil, forutsatt at lengden er noenlunde lik.

 

En seilbåt er mer sjødyktig , ofte CE mategori A (Havgående) eller ihvertfall B, mens de fleste snekker nok er C

En snekke ruller mer enn en seilbåt, tilogmed for motor.

I pent vær spiller det ikke så mye rolle kanskje, men det er jo kjekt å kunne reise hjem fra Smøgen når ferien er slutt, selv om det er blitt litt ruskete ?

 

Du kan gjøre alt det du kan gjøre i en snekke med en seilbåt, unntatt å gå under lave bruer/strømledinger og inn på veldig grunne steder.

Du kan gjøre alt det du kan gjøre i en seilbåt med en snekke, unntatt å seile, og kanskje litt mer væravhengig.

 

Jeg har hatt begge deler, og trivdes godt med begge, men har seilbåt nå, og kommer nok til å fortsette med det, nettopp fordi det er deilig å kunne seile.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Til din bruk vil en snekke være best. Ser ut som hovedmålet med båt er å komme deg til steder og nyte livet der. Seiling krever og gir en del ekstra. Mer glede underveis. Og mer jobb. Litt mer upraktisk. Selv er jeg seiler, og kommer aldri til å få snekke, da jeg trives veldig godt underveis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...