Jump to content

Tips til turbåt, ca 26 fot, 3-4 sengeplasser, maks 30k.?

Henrikko

Recommended Posts

Hei

Jeg har nylig tatt båtførerbevis og etter flere år uten båt så vil jeg ut i skjærgården igjen, men spørsmålet er hva slags båt skal man ha?

Planen er å oppholde seg fra Aker brygge kanskje helt ned til Smögen i Sverige hvis det blir vær til det, vil helst ha ca 26fot med 3-4 overnattingsplasser, kommer til å ligge mye i gjestehavner under festivaler og eventer langs kysten. Så jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er med en snekke i forhold til å bevege seg et godt stykke med tanke på drivstoffforbruk og sjøegenskaper kontra en seilbåt? Planen er å holde seg til 30 000 og kan gjerne pusse opp litt så lenge motor og eventuelt seil, mast og skråg er i god stand. Takker på forhånd for svar

Drivstoffforbruket er rimelig likt mellom seilbåt og snekke, hvis du ikke seiler, og er behagelig i forhold til halv/hel planere uansett.

Fartspotensialet er også rimelig likt, både for motor og seil, forutsatt at lengden er noenlunde lik.

En seilbåt er mer sjødyktig , ofte CE mategori A (Havgående) eller ihvertfall B, mens de fleste snekker nok er C

En snekke ruller mer enn en seilbåt, tilogmed for motor.

I pent vær spiller det ikke så mye rolle kanskje, men det er jo kjekt å kunne reise hjem fra Smøgen når ferien er slutt, selv om det er blitt litt ruskete ?

Du kan gjøre alt det du kan gjøre i en snekke med en seilbåt, unntatt å gå under lave bruer/strømledinger og inn på veldig grunne steder.

Du kan gjøre alt det du kan gjøre i en seilbåt med en snekke, unntatt å seile, og kanskje litt mer væravhengig.

Jeg har hatt begge deler, og trivdes godt med begge, men har seilbåt nå, og kommer nok til å fortsette med det, nettopp fordi det er deilig å kunne seile.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...