Jump to content

Startbooster


giver

Recommended Posts

Ja, jeg har veldig god erfaring. Kjøpte "ny" båt i fjor. 2  defekte batterier. Jeg visste ikke dette og brukte hovedstrømsbryterne etter forgodtbefinnende. Med 3 batterie hvor 2 var defekte hadde jeg jo plutselig ingen startsøm igjen. Heldigvis hadde jeg en startbooster. 2 ganger hadde jeg ikke startstrøm. Begge gangene koblet jeg på startboosteren og motoren startet som en drøm. Startboosteren har fått æresplass om bord.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har veldig god erfaring. Kjøpte "ny" båt i fjor. 2  defekte batterier. Jeg visste ikke dette og brukte hovedstrømsbryterne etter forgodtbefinnende. Med 3 batterie hvor 2 var defekte hadde jeg jo plutselig ingen startsøm igjen. Heldigvis hadde jeg en startbooster. 2 ganger hadde jeg ikke startstrøm. Begge gangene koblet jeg på startboosteren og motoren startet som en drøm. Startboosteren har fått æresplass om bord.

Hei

Hvor kraftig bør den være, og hva er ca.prisen ?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min på Thorsov rekvisita, men husker ikke hvor kraftig den er. Jeg går ut fra at de fleste er kraftige nok. Du tar jo ut strøm over en veldig kort periode (hvis motoren er lettstartet). Jeg ga ca. 1.800,- for den for et par år siden. Jeg kjøpte den egentlig til bilen, men det eneste stedet jeg har brukt den er i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min på Thorsov rekvisita, men husker ikke hvor kraftig den er. Jeg går ut fra at de fleste er kraftige nok. Du tar jo ut strøm over en veldig kort periode (hvis motoren er lettstartet). Jeg ga ca. 1.800,- for den for et par år siden. Jeg kjøpte den egentlig til bilen, men det eneste stedet jeg har brukt den er i båten.

Hei

Jeg fant en på batterisentert.no

1800,- kr.

900 A maks

400 A kontinuerlig

Bilen min hadde stått med innelys på siden fredag. Viking kom med starbooster.

SÅNN VIL JEG HA.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Det billige alternativet er da å ha et ekstra bilbatteri tilgjengelig samt startkabler. F.eks et Biltema-batteri til 379,- gjør susen. Har brukt det både på bil og båt flere ganger. Ikke så hendig som en booster men _mye billigere. Dessuten leverer det 300A, det holder lenge. La det bare være tilkoblet det andre batteriet et minutts tid før startforsøk.

Link to post
Share on other sites

Den som må ha en startbooster i båten må være særdeles glemsom, særdeles sløsete med strømmen og ha null peiling på forskjellen mellom en forbruksbank og en startbank.

 

I båten er det siste stedet jeg ville trenge en booster.  I bilen kan de under visse omstendigheter være kjekke å ha. Der har jeg kun et enslig batteri som dekker alt.

 

Kan faktisk ikke se for meg en situasjon der jeg ville trenge noe sånt. Det måtte være hvis jeg tappet hovedbanken dønn flat. Koblet over til startbatteriet bare for å oppdage at det var blitt fullstendig flatt fra forrige gang jeg startet. Men hvordan det skulle kunne skje er i såfall et mysterium.

 

Med et startbatteri som alltid er nesten fullt, skal det godt gjøres å ikke få starte. Skulle startbatteriet av en eller annen merkelig årsak plutselig ha dødd, går det alldeles utmerket å starte på forbruksbanken. Den er 4 ganger større enn startbanken og selv om fritidsbatterier ikke er like gode til å levere startstrøm, kan banken i alle fall levere godt og vel dobbelt så mye som det enslige startbatteriet og 10 ganger flere ampere enn det startmotoren behøver.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus, det var vel litt flåsete sagt. Da je kjøpte min nåværende båt i september i fjor, var det 3 stk. batteribrytere. I batteribanken var det 2 stk. defekte batterier. Selger fortalte ikke meg at noen av batteriene var defekte. Dette gjorde at jeg ikke hadde noen kontroll på strømmen ombord. Før jeg fant ut av dette fikk jeg 2 ganger startproblemer. Dette ble heldigvis løst ved hjelp av en booster som var innkjøpt til bilen, men tatt med ombord. I båten har jeg forøvrig nå renovert hele ladesystemet med ladefordeler og senseledning etc., men boosteren blir ombord. Etter det jeg opplevde kan det jo også tenkes at jeg ligger i nærheten av en annen båt som har strømproblemer. Det er jo veldig mye enklere å låne bort en booster enn å demontere et batteri fordi en nabobåt skal få startet.

Link to post
Share on other sites

Den som må ha en startbooster i båten må være særdeles glemsom, særdeles sløsete med strømmen og ha null peiling på forskjellen mellom en forbruksbank og en startbank.

 

. . . .  eller at han fortsatt husker barnelærdommen: "den største gleda ein kan ha, det er å gjera andre glad!"

 

Det er f.eks derfor jeg har slepetau i bilen . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det var ikke ment som noen kritikk Nordan. En booster hjalp deg når du trengte det som mest, samtidig som tilfeldighetene gjorde at du havnet der du gjorde. Som Poseidon sier er det jo kjekt å kunne hjelpe andre. Likevel står jeg fast på at man skal være særdeles glemsom, særdeles sløsete med strømmen og ha null peiling på forskjellen mellom en forbruksbank og en startbank for på generelt grunnlag å trenge en booster. Så av alle de ting jeg kan tenke meg å ha med i båten, står boosteren veldig langt nede på listen. Og selv om man ofte hjelper bilister med startstrøm, er min erfaring at så bare skjer unntaksvis på sjøen.

 

Å leie en båt, bruke alt av lamper og strømsugende apparater hele dagen og hele kvelden slik at at båten ser ut som et juletre. Ikke skjønne hvorfor de andre slukker elektrisk og bruker oljelamper. Trenge starthjelp dagen etter. Få starthjelp, for deretter å dra seg ut med ankervinsjen, mens sønnen holder baugen opp mot vinden med baugtrusteren , for til stutt å ta en 180 graders sving med den samme trustern og kjøre avgårde? Som kameraten min sa etterpå: Slike folk fortjener ikke å få hjelp.

 

Kanskje vi skulle spørre Giver hvorfor han lurer på erfaringer med booster i steden? Jkirkebo sitt forslag er jo i såfall et mye bedre alternativ, også hvis naboen trenger en start.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei

Den booster som ble vist meg hadde mulighet til å lades opp

via sigaterrtenner. Det var også mulig å bruke strøm fra laderen.

For orden skyld. Jeg har  3 forbruks og 1 startbatteri, med skillebryter.

Det er også ca. 6 m. startkabel som rekker over til nabobåten, hvis

den ligger longside. Det er slik at vi ofte ligger alene i uthavn og da

er det greitt å være selvhjulpen.

Fra den tiden jeg hadde seilbåt (ca. 15 år), vet jeg hva det betyr å økonomisere med strømmen ombord.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Nå er det mange av oss som ikke har brukt for forbruksbatteri og derfor kun har et batteri. Da er det ikke så lett å bytte over om man går tom for strøm. Det har skjedd meg en gang, da likeretteren røk. Null lading => flatt batteri etterhvert. Monterte voltmeter etter denne hendelsen. Hadde heldigvis fritidsbatteri med da vi bruker det på land (camper på holme) til kjøleboks osv.

Link to post
Share on other sites

Den som må ha en startbooster i båten må være  :wink: særdeles glemsom, særdeles sløsete med strømmen og ha null peiling  :wink: på forskjellen mellom en forbruksbank  :cool: og en startbank :cool:. I båten er det siste stedet jeg ville trenge en booster.  

Da er jo du heldig, Lotus - som har både forbruks og startbank! :smiley: Jeg personlig kjenner mange som ikke  :nonod: har ****bank i det hele tatt! Kun et vanlig startbatteri på 60 Amp, og en skarve dynastarter som gir 8, kanskje 10 Amp. i lading, hvis de er heldige!

 

Hadde selv en gammel tresnekke, FM-motor 8-12 hk og dynastarter, var lykkelig med den, jeg.

 

Hadde alltid startbooster med meg - i tilfelle, rottefelle! Lett å ta med hjem og lade  - veide 8 kg - lett å koble til, i tillegg hadde den uttak for sig.tenner og et nødlys.

Starbooster'n var rett og slett et sikkerhets-plus! Skal du gå med lanterneføring i noen timer og vet at lanternene trekker mere strøm enn dynastarteren greier å fylle på, ja da har du en båt som ikke er særlig trygg! Dessuten har ikke alle båter motorer som går på kompresjon - det finnes faktisk ganske mange med motorer som trekker strøm til tenninga! Skjønner du?  :wink:

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Men disse motorene og deres brødre og fettere har jo en sveiv også, så start får man jo uansett. T.o.m min Yanmar 3GM snekkemotor hadde sveiv. Og med motorer uten sveiv, så kommer det ofte inn 2 batterier også. Men for all del. De som føler at startbooster er kjekt å ha, kjøper det.

 

I din snekke burde jo jkirkebo sitt forslag om et ekstra batteri være glimrende. Det har mye høyere kapasitet enn startboosteren, er svært mye billigere,  kan samle opp mye strøm fra tiden dynasterteren ikke belastes med masse lanterner. I tillegg får du stor grad av trygghet med 2 separate batterier.  Så startbooster er i mine øyne fortsatt unødvendig.

 

Lotus  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...