Jump to content

Bulk i glassfiberskrog sandwichlaminat p.g.a. feil ved kranløft. Trenger jeg å utbedre?

Krimart

Recommended Posts

Hei, da vi tok opp båten i høst ble den ved en feil belastet for hardt mot en av støttene på krybba. men der resultat at det ble en ganske stor bulk. Se bilder under. Jeg vet fra før at denne siden er noe svekket grunnet en tidligere kollisjon, Det er her sandwichlaminat med veldig tynt laminat (ca 1 mm) på 10mm. divinycell. Etter belasting fra støtten ble tatt bort har bulken rettet seg ut igjen, men det er vel sannsynlig at laminatet er skadet, presser man mot skroget hører man en "knaselyd". Jeg har tatt ut en liten prøve av skrogsiden inne i båten,, og det er i alle fall ikke vått og skummet virker OK, men det er trolig delvis delaminert mot ytterhuden.

286630072_Xfblr3oTwCTZioeJ2WpfA.jpg.421e4bb98e33b7f287b4e434f0ea8c21.jpg194471570_n62IvklRemIg8Danq9FsQ.jpg.fae59f30c8279df52243b84bdb52ce54.jpg

Spørsmålet er hva jeg bør gjøre. Jeg kan lukke øynene og regne med at "det går sikkert bra", Eller jeg prøve å utbedre. Mine tanker på dette er å jobbe fra innsiden, skjære av at større panel av innsiden av skrogsiden, og fjerne skummet. Så skrape, pusse og laminere et lag på innsiden av ytterhuden (karbon?), lime på nytt høyfast skum og lime på den gamle innerhuden panelet igjen. til sist skråpusse og laminere over kantene- trolig legger jeg da inn noen forsterkningsribber akkurat i skjøten. f.eks. ved å lamimere over et halvt skumrør e.l. Dette er gjørbart men er jo en del jobb. Noen andre forslag?

Det her er en veldig lett  "flyepapp"-båt: 

Guest Thostr

Om du hører knaselyder og/eller laminatet er mykt på en av sidene, ja så har du delaminering. Det betyr at du har en vesentlig svekkelse av styrken på skroget i det aktuelle området. Man kan vel også være bekymret for at delamineringen vil spre seg om du ikke utbedrer det. I min bok så er dette en helt klart 'fiks det, nå'-sak. Om båten er på land så er det jo også enkelt å reparere dette. Du finner detaljert beskrivelse av hvordan i Don Casey sin 'hull repair' som er med i denne boken: https://www.amazon.com/Caseys-Complete-Illustrated-Sailboat-Maintenance/dp/0071462848 

Ut fra hva jeg har lest/husker om slike reparasjoner, så er det mest hensiktsmessige å lage en enkel støpeform med utgangspunkt i motsatt side av båten, og så støpe inn mot denne fra innsiden. Du må uansett skjære vekk alt av delaminering. Tilgangen på innsiden av båten vil være en god værmelding på hvor mye jobb dette er. Men det er jo bare litt jobb, ikke spesielt komplisert. Det er jo det vakre med glassfiberbåter!

Takk for svar. Jeg mener det beste er å beholde ytterhuden som den er, men forsterke denne fra innsiden. Hvis jeg skjærer hull i den blir det en vesentlig større jobb. JEg lurer også litt på hvordan jeg kan sette tilstrekkelig press på ved innliming av nytt skum og når panelet skal limes på igjen. Muligens vi vakumbagging kunne brukes, men det er ukjent terreng for min del. Eventuelt et eller annet stort nok oppblåsbart som kan kiles mellom skrogside og et langsgående skott. 

Guest Thostr

Aha. Da tenker jeg at jeg deler perspektivet om at det er greiest å jobbe innenfra og beholde ytter-laminatet _inntil_ det er støpt inn mot dette, med gode marginer inn mot ikke-delaminert laminat. Deretter kan det ytre laminatet evt erstattes fra utsiden. Styrke i  sandwich-konstruksjon forutsetter at begge sider av laminatet er inntakt og med god vedheft. 

Krimart skrev 32 minutter siden:

Takk for svar. Jeg mener det beste er å beholde ytterhuden som den er, men forsterke denne fra innsiden. 

Riktig tenkt.

Kjernen har blitt stresset over bruddgrense. Det har oppstått sprekker i kjernen. Det må fikses.

Bruk en sølvsmedhammer for å fastslå omfanget av skaden. Ta ut innerlaminat og gjør grundig rent.

Lim inn ny kjerne med limsparkel. Kjernen skal være helt omsluttet av limsparkel. Slå kjernen ordentlig inn med en treklubbe samtidig med at den stemples fast.

Slip 150 mm. tapers og laminer opp til original tykkelse.

Blir så fint så.

Jeg tenker jeg bruker epoxy, det er jeg kjent med og kan bruke. M.h.t skum så prøver jeg å finne et kjernemateriale i 10mm. med høy fasthet, og som har slisser så det er lett å legge på en dobbeltkrum flate.  Sett på kompositthuset.no sine PVC-skum varianter, men er det andre leverandører i Norge? 

Krimart skrev 51 minutter siden:

M.h.t skum så prøver jeg å finne et kjernemateriale i 10mm. med høy fasthet, og som har slisser så det er lett å legge på en dobbeltkrum flate.  Sett på kompositthuset.no sine PVC-skum varianter, men er det andre leverandører i Norge? 

Diab. De har lager i Nittedal, men de sender sikkert om det er vanskelig for deg å hente der. Jeg hentet plater i Nittedal til prosjektet mitt.

Aller helst så skulle du vel hatt ruteskåren divinycell, siden du har dobbeltkrumme flater. Men ut fra bildene dine ser det ikke ut som om krumningen er så skarp, og 10mm plate er vel så pass myk at du klarer å stemple den på plass selv om den ikke er skåret i ruter. Hvis du bruker rutet divinycell skal du fylle opp med lim i alle slissene før du limer den inn, men det vet du sikkert :smiley:

Mulligan skrev for 3 timer siden:

Et tips.

Kjernen skal grunnes,

Hva bør man grunne med?

Og vil slike divinycellolater egne seg i et akterspeil på en eldre passbåt? Eller er det kryssfiner som gjelder til slikt?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Svart (redigert)
4 hours ago, Mulligan said:

Et tips.

Kjernen skal grunnes,

Tja, det er i alle fall en fordel om man kan få epoxyen godt inn i slissene, men noe grunning ut over det kan da ikke være nødvendig.. eller?  Hadde dette vært på dekket- med slissene opp hadde det vært enkelt, litt verre nå når slissene vender ned/til siden, men vi får se. Planene er som sagt å skjære ut et panel på innsiden, fjerne gammelt skum, laminere inn to lag med karbonfiber mot ytterhud. Når dette er herdet, blande opp epoxy med fyllmasse til passende tyktflytende lim og smøre på. Jeg skal prøve å mette skummet med epoxy før jeg trøkker det på plass, men med fare for at det bare renner ut i bunnen. Mulig kapilærkreftene står den kjekke bi... Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal bruke laminatflaket jeg skjærer bort eller ikke, mulig at jeg laminerer på nytt. Lurer også på å kjøpe en billig plastikk- badebåt eller noe jeg kan pumpe opp for å stemple fast skummet og laminat eller panel. Et alternativ er å prøve vakuum-bagging, men dette er som sagt ukjent terreng. Lurer litt på å lage noe hjemmesnekret med plastfilm, tape og støvsuger. Må i så fall ha en løsning så jeg ikke drar epoxy inn i støvsugeren... 

Redigert av Krimart (see edit history)
7 hours ago, Komodo said:

Diab. De har lager i Nittedal, men de sender sikkert om det er vanskelig for deg å hente der. Jeg hentet plater i Nittedal til prosjektet mitt.

Prøvde å finne Diab på nett, fant bare en i Vettre, Leangenbukta? https://www.diabgroup.com/

Finner heller ingen side med info om produkter ut over linken over, som ikke er så informativ.  Har du en addresse og tlfnr til  Diab i Nittedal? 

Krimart skrev 20 minutter siden:

Tja, det er i alle fall en fordel om man kan få epoxyen godt inn i slissene

Du grunner platen med samme stoffet du laminerer med. I dette tilfelle epoksy. Rull den godt inn.

Det er limsparkelen som skal godt inn i slissene. Platen bankes fast med treklubbe for å få 100% kontakt.

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...