Gudrun Startet 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2018 (redigert) Kom akkurat over denne nyheten. Bør være en vekker for oss som pusser, lakker eller oljer hvor tørkefille er involvert. Her begynte fillen å brenne timer etter eier hadde forlatt båten. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lwQe8/pusseklut-satt-fyr-paa-baaten-en-tidsinnstilt-bombe Redigert 28.Mai.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Det skjedde nesten med meg i forrige uke, la filla med polytrol på oppe på boksen mens jeg gikk for å ta en matbit, når jeg kom tilbake, så røk det av filla, tuten på boksen var smelta bort, Sto oppe på dolbordet på båten, å rent flaks gjorde at den ikke sto i 10 min til, da hadde det antagelig vært full fyr Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Spesielt kokt linolje er kritisk, men brannfaren gjelder for alle herdende oljer, og også maling og lakk. Jeg pleier brenne brukte filler når jeg jobber utendørs, i verkstedet pleier jeg dynke dem skikkelig i vann, komprimere dem til en ball og ha de i den røde dunken som er merket med «brannfarlig avfall». En kamerat driver møbelverksted, nå i for ham nye lokaler. De gamle lokalene brant ned på grunn av noen slurvet med oljete filler, så viktig å passe på! Gikk store verdier tapt i brannen, spesielt i nedlagte arbeidstimer utført på sjeldne møbler. Trist. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Brenning, dynke i vann, men en kan også henge de til tørk såvidt jeg har skjønt. Og det er kanskje det enkleste av og til? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Henge til tørk fungerer også, hvis ikke fillene er for tykke (type gamle frottéhåndkler og lignende). Man må bare passe på at ikke fillene detter ned, da er man like langt Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Kan bekrefte at dette er farlig. Gikk bra for meg, slapp med skrekken og en regning for rengjøring av bil innvendig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lazyjack Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Filler og papir som har vært benyttet til slike væsker bretter jeg alltid ut og henger dem over noe slik at de kan tørke ut. Det er kun om de ligger sammentullet at det kan oppstå tilstrekkelig varme til at de kan ta fyr. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Alternativt kan en tulle de sammen og ha dem i et glass med tett lokk. Varmeutviklingen oppstår når oljen oksyderer! Stenger en igjenn for tilgang til oksygen, stoppes reaksjonen! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Sjøvind Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Hva er det egentlig som gjør at dette kan forekomme? Herdeprosessen som lager varme? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Sjøvind skrev 11 minutter siden: Hva er det egentlig som gjør at dette kan forekomme? Herdeprosessen som lager varme? Teakoljer og den slags tørker ved at stoffene i oljen oksiderer; at de reagerer med oksygenet i lufta. I denne prosessen utvikles det varme. Hvis denne varmen ikke unnslipper, men magasineres, f.eks. i en sammenrullet klut, kan det altså selvantenne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.