Jump to content

Konstruere tank. Beregne tankvolum


Bitteliten

Recommended Posts

Google sketchup, FreeCAD er to varianter som kommer i hu... Onshape har også noe som kan passe deg perfekt.

 

Mange fine andre også - men spørs veldig hvor du starter og erfaring, eller om du skal lage maskintegninger eller bare visualisere litt?

 

For å bergene volumer kan du forenkle ganske bra med noen "lure" snitt. Og litt formelsamling fra mattepensumet.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post

takk!

 

Har aldri konstruert i 3D før , og merker at startsrekket er ganske langt for å få lagd det jeg tenker jeg trenger. Har i løpet av 1 time klart å tegne en strekteging :lol:

 

Så jeg ber om spesialisthjelp. Nedenfor er en målsatt skisse. Noen som enkelt kan beregne volumet på en slik tank for meg?

Poenget med volumberegningen er rett og slett å se om det er hensiktsmessig å sette en dieseltank under køya i akterkabinen. 

 

dieseltank 2.jpg

Link to post

To måter å løse på - ene så enkel at alle kan den - den andre mest for "lek med formler".

 

Du tar bare areal av rektangelet og trianglet med høyde lik snittmålet - siden det er perfekt symmetri.


Evt. så integrerer du opp A som funksjon av L (dybden), der høyden varierer med L... Og får akkurat samme.

Denne metoden fungerer også om det er en kurve som danner V-formen i stedet for en "rett strek".

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Takk for regnehjelp ?

 

Jeg skulle gjerne hatt enda større tank...  hvor lav er det hensiktsmessig at en tank er på det laveste? D enne er 14 cm, men det er mulig å dra tanken lenger akterover, men da blir høyden lavere pga skrogformen. 

Muligens kan jeg bredde den noen cm også. Skal måle og tegne opp noen alternativer 

Så må jo påfyllingsstuss og mannlokk på toppen. Hvor mange cm bygger det erfaringsmessig?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Begynner du å krype under 10 cm, blir det dillete. Det står litt om dieseltanker under byggingen av Hulda. Det er ingen fasit. Jeg ser det som en fordel å ha stigerør etc. sveiset/festet i mannlokket. Da er det vanskelig å komme under byggehøyde 50 mm. Mannlokk der skruer er gjenget ned i tank er noe dritt. Det beste er vinkeljern med bolter. Igjen, se 'Hulda'. Sikkert like mange meninger som blemmer utført der ute.

Link to post

Ikke større enn at de er greie å bære. Så i praksis 20 liter. Neppe færre enn 5, ellers blir det mange turer de gangene en må fylle mye, mer hvis det er kurant å få plass. Vi har mange ganger hatt relativt lange turer med jolla etterfulgt av en taxitur (eller haiking ...) for å få tak i diesel, kjedelig å måtte ta flere turer med taxi for å få fylt opp.

Link to post
Ventus skrev for 13 timer siden:

Evt. så integrerer du opp A som funksjon av L (dybden), der høyden varierer med L... Og får akkurat samme.

Denne metoden fungerer også om det er en kurve som danner V-formen i stedet for en "rett strek".

Snedig! Tipper du var den eneste som brukte den metoden :thumbsup: Må innrømme at integrasjon stort sett har vært brukt på skolebenken for min del :blush:

 

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Jeg skulle gjerne hatt enda større tank...  hvor lav er det hensiktsmessig at en tank er på det laveste? D enne er 14 cm, men det er mulig å dra tanken lenger akterover, men da blir høyden lavere pga skrogformen. 

Muligens kan jeg bredde den noen cm også. Skal måle og tegne opp noen alternativer 

Så må jo påfyllingsstuss og mannlokk på toppen. Hvor mange cm bygger det erfaringsmessig?

Nå er jo ikke tanken du har tegnet 14cm på det laveste, det er jo kun hjørnet. Siden den er V-formet kan du jo i prinsippet gå ut i null i hjørnet dersom trekanten er høy nok i midten. 

 

3D modellering er gøy, men jeg ser ikke den helt store nytteverdien i dette tilfellet. Jeg ville bestemt meg for tankens fysiske avgrensning i båten, så ville jeg lagt maler av 4mm kryssfiner (koster nesten ingenting). Da får du en god kontroll på at tanken fysisk passer der du har tenkt med alle vinkler og lengder. Fort gjort at det er noe man ikke forutser.

 

Hva mener du med hvor mye påfylling og mannlokk bygger? Vil det kollidere med noe? Hvis du har lav og brei tank er det viktig at påfyllingen er plassert slik at du får utnyttet hele tankens høyde når du fyller, ellers taper du mye. Jeg ville plassert den oppå, og på det høyeste punktet. På bensintanken i Dracoen (som du jo har sett bilder av) plasserte jeg påfyllingen på siden. Det var fordi det etter planen ble lite klaring mellom tanken og dørken. I ettertid skulle jeg allikevel ha plassert den på toppen, det hadde forenklet alt. 

 

Utforming og konstruksjon av mannluke er jo et tema for seg selv. Som Hulda skriver bør du for enhver pris unngå gjenger i tanken, det er ikke optimalt selv om man stort sett klarer å få det tett også. En ramme av vinkeljern er bra, andre løsninger kan være like bra. Både i Viksunden og i Dracoen har jeg laget mannluker med O-ring tetning. Det er en konstruksjon som er lett å få tett, og du trenger liten klemkraft fordi O-ringens areal er lite. Som du vet fra dykkerflasker, hydraulikk o.l. er dette et prinsipp som holder tett for mange hundre bar. Dette er en løsning som krever litt jobb, så setter du det bort til et verksted kan det fort koste litt. På en dieseltank er det ikke noe trykk å snakke om, så flatpakning fungerer også. Men vær obs på at du må ha en viss toleranse på planhet i pakningsflatene. Lokket bør ha en viss tykkelse slik at det ikke buler mellom skruene. I forhold til byggehøyde så er det også en mulighet å forsenke noe av luka i tanken. Når jeg lagde mannluka til Dracoen dreide jeg en utvendig krage på flensen slik at den gikk litt inn i hullet jeg hadde tatt ut av plata. Akkurat det kommer litt dårlig fram av bildene ser jeg. Du kan se hvordan jeg har utformet mannluka her: https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/?page=23 

 

Link to post
Svart (redigert)

Jeg har 8 cm bjelker som bæring for senga i akterkabinen. Det gir rom for mannlokk og påfyllingsstuss mellom tanken og sengebunnen tenker jeg. Tankens topp blir rett i underkant av disse bjelkene.

 

Har tatt litt nøyere mål - ikke fra mal - men godt nok til å vite om dette er realiserbart :smiley:

 

kanskje jeg kan spørre om en volumberegning til på en tank med disse målene?

 

dieseltank 3.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev for 10 timer siden:

Målet er 1000 nm rekkevidde. Så langt ser det ut til at motoren drar 5 liter på 2300 rpm. da gjør vi rundt 7 knop. Så ca 0,7l/nm. Under 2200 rpm frister det ikke å gå pga turboen.

Ambisiøst. 1000 mil i 7 knop det gir nesten 143 timer, det aller meste av 6 døgn. Med eit forbruk på 5l/t treng du 721 liter  for å oppnå dette målet. Men so er all denne oljen sopass vekt at du ikkje oppnår den farten med full fart, dermed so trengs ytterligare bunkers for å klara 1000 mil.

 

Link to post

Jeg tror målet om 1000 nautiske er fornuftig, men klarer ikke helt skjønne at du skal få til dette i 7 knop. «Alle» andre går i helt andre hastigheter når en prøver å tyne ut maks rekkevidde av dieselen en har ombord. Med den rekkevidden du planlegger for kommer du neppe til å gjøre dette mer enn 1-2 ganger i løpet av en jordomseiling, så kan du holde deg i mer normale hastigheter resten av tiden. Tror forresten vi har rundt 150 timer i rekkevidde ifølge mine ikke særlig vitenskapelige beregninger, men da i drøyt 4 knop, med 230 liter diesel totalt.

 

Vi har kjøpt dieselkanner der vi har kommet over det når behovet har vært der, men skal en kjøpe jåleutgaven er vel det de gule fra Scepter. Sikkert ikke en dum idé å gå for disse om en skal ha de stående fremme; kan godt hende andre varianter er minst like gode, men denne er det mange som har hatt på dekk gjennom lange perioder. Hvis en først skal gjøre det ordentlig er det greit med gul kanne til diesel, noen få land er litt sære på slikt – men vi hadde kun røde kanner helt til Canada uten at det noen gang ble et problem. Finnes både i litt lave, brede utgaver og i «jerrykannnformat», bare å gruble frem en løsning for plassering for å finne ut hvilken som er best egnet. Formodentlig vil du også ha bensin på dekk (eller i drenert gassbeholder), ikke noe særlig med bensinkanner under dekk, så greit å ta med dette i samme vurdering.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Farten følger forbrukskurven over

 

må teste 1800rpm. Får vi 5 knop da er vi på 0,6l/nm og da er vi på 1000nm ex kanner ?

 

tid har vi jo stort sett nok av ?

 

takk for tips om kanner. Bensin er i gassrommet. Må se hva jeg får stua av dieselkanner i cockpitrom om jeg ommøblerer litt ?

 

Watski har de ja https://www.watski.no/-11uK1

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...