Jump to content

Mast heller litt til ene siden over salingshorn

magnuje

Recommended Posts

Da jeg så opp i masten i går merket jeg at masten har en liten bøy mot babord over salingshornet. Prøvde å ta bilde av det uten hell så er ikke mye det er snakk om, men uansett kjekt å få det fikset før færdern. 

Leste meg litt opp på riggtrim og prosedyren er å slakke alle vant og sette masten på nytt, deretter stramme. Dette er en jobb som jeg helst ikke vil gjøre selv. I mitt hode burde det være mulig å løsne en omdreining på babord toppvant deretter stramme en omdreining på styrbord toppvant. Gjenta til masten står rett. 

Er det noen grunner til at jeg ikke bør gjøre slik som beskrevet ovenfor? Alternativet er å få en rigger til å trimme riggen på nytt. 

magnuje skrev 11 minutter siden:

Prøvde å ta bilde av det uten hell så er ikke mye det er snakk om, 

Jeg skal ikke uttale meg så mye om hva som er lurest angående trimmingen, men et lite tips om du skal ta bilde av skjev mast, er å legge kameraet helt inntil masta nede ved dekk, og fotografere rett oppover langs masta. Kanskje med litt zoom om mulig.

Hvis masten er rett opp til salingshornet så kan du naturligvis gjøre som du tenkte her, men:

1 - Du må vite at masten står rett sideveis. Sjekk evt med et fall og mål ned til fast punkt på båten, kryssholt el.

2 - Ved undervant så kan disse ha ulik stramming og gi kurve sideveis.

3 - Før du justerer noe, ha på litt vantskrueolje på gjengene etter å ha renset disse for møkk. Vantskruene kan skjære seg hvis ikke.

4 - Mast er ikke farlig å skru på, bare kjør på, alt for mange bare lar den stå år etter år. 

5 - Ved synlig kurve må du skru en del, løsne først 4-5 runder, stram tilsvarende på andre siden.

Du burde få noen til å se over masten uansett, både mtp sikkerhet (redusere risiko for mastebrudd) og for å komme fortere ned til festen i Tønsberg ?

Redigert av olla (see edit history)

Har du brøkdelsrigg og enkle salingshorn kan du gjøre dette selv.

Begynn med å sentrere mastetoppen. Dette bruker du storseilfallet til.

Deretter retter du masta med undervanta.

Til slutt teiter du overvanta til 18% av bruddlast og undervanta til 10% av bruddlast.

Har du gjennomgående mast begynner du med å sentrere masta ved hjelp av mastekilene.

Da har jeg gjort et forsøk og jeg fikk fort et lite dilemma: jeg har et lasterom på styrbord side som jeg har alt mulig rart i. Dette gjør at båten heller litt til styrbord i havn. Jeg hang opp en bøtte i bomfallet og denne hang 0.5 m til siden av bommen. Ser ikke for meg at det er mulig å fordele vekten bedre uten at det spiser av plassen under dekk. Dette vil jo også være en effekt under seiling, så jeg har tilsrebet å få masten parallell med de andre mastene i havnen i tillegg til å prøve å sentrere toppen. Noen tanker om dette? Eller har det ingenting å si om masten heller litt i havn? Mer viktig at den er så senter som mulig?

i tillegg var både toppvant og mellomvant satt opp med 20% bruddstyrke. Jeg hadde forventet 10% på mellomvantene. Var også borte og målte på en søsterbåt og det var likt der. Skal mellomvant uansett være slakkere enn toppvant eller er det unntak på visse rigger? Har masthead med bakoverrettede salingshorn og doble spredere. 

Når det er sagt var det bare gøy og lærerikt å skru på sin egen rigg. Anbefales!

3 hours ago, magnuje said:

i tillegg var både toppvant og mellomvant satt opp med 20% bruddstyrke. Jeg hadde forventet 10% på mellomvantene. Var også borte og målte på en søsterbåt og det var likt der. Skal mellomvant uansett være slakkere enn toppvant eller er det unntak på visse rigger? Har masthead med bakoverrettede salingshorn og doble spredere. 

Fikk masten satt på With Marine i for tre år siden med nye rods. Har ikke målt spenningen i rodene, men toppvantene er satt hardt og ihvertfall nedre undervant er ganske slakt i forhold. Riggeren som gjorde jobben var ombord i fjor og brå-sjekket, da jeg tilfeldigvis traff ham i havn og spurte om det var ok sånn (siden undervantene var mye strammere tidligere), og det var det. 10/11-dels Seldén-rigg m. to par salinger. 

Bare for å avslutte denne tråden. Jeg prøvde først å justere litt her og der uten supert resultat. Så jeg bestemte meg for å sette riggen på nytt og fulgte denne guiden https://www.usspars.com/wp-content/uploads/2015/02/Masthead Double Spreader.pdf

Fungerte helt supert og riggen står nå akkurat slik jeg vil ha den. Det var ikke vanskelig heller, tok et par timer. 

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...