Jump to content

"Skadet ryggen stygt under Ribtur"


Gudrun

Recommended Posts

Umulig å si hvor godt deltakere ble brifet osv. 
Flertallets konklusjon: "Flertallet bemerker at det alltid vil være en risiko for at uhell kan inntreffe ved å delta på en RIB-tur. På samme måte vil det være en risiko å være passasjer i en bil." virker på meg helt koko. Dette var vel ikke en vanlig RIB-tur. 

Enda et tragisk tilfelle for noen år tilbake. Bruden omkom.
https://www.an.no/nyheter/omkom-i-sitt-eget-utdrikningslag/s/1-33-2079931

Link to post
Share on other sites

Jeg har utsyn utover skipsleden og har ved selvsyn sett slike og andre båter hoppe på bølgene etter større fartøy.

Ene gangen passerte et supplyfartøy i stor fart og dertil heftige bølger..

En av båt som lekte seg fikk en flygetur av de virkelig store og landet litt på siden. Ble deretter gående sakte i ring mens kompisene kom til og fikk slept båten til lands. De ombord måtte til legebehandling.

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg kommer til å frivillig bli med på en slik kommersiell tur. Vil ikke sitte forran styrepossisjon. Sighseeng tur i fint vær er ok. Men å fly med båt er ikke behagelig. Har egen rask båt som flyr og lander hardt nok i bølger. Etter 10 bølger synes jeg det ikke er gøy.

Ikke uenig i dommen. Liker ikke utviklingen i samfunnet der noen alltid skal være ansvarlig for uhell. Hvis en drar ut for å leke kan det gjøre vondt. Alternativet er å forby alt som er morro.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 42 minutter siden:

Liker ikke utviklingen i samfunnet der noen alltid skal være ansvarlig for uhell. Hvis en drar ut for å leke kan det gjøre vondt. Alternativet er å forby alt som er morro.

Til dels enig. Likevel synes jeg det virker som om brura ble dratt inn i noe hun ikke helt skjønte kunne være farlig. Det er forskjell på å få vondt og brekke ryggen. Jeg hopper i bølgene. Når jeg er alene! Har jeg noen med og de vil hoppe i bølgene sier jeg ok, men da får dere komme bak hit ellers slår dere dere forderva. Så hopper vi forsiktig, forsiktig og jeg følger med hvordan de takler det. Skjønner de poenget med å svikte i beina, tar vi større hopp, men aldri så store som jeg tar alene.
Man kan ikke forvente at en som er født uten ski på beina skal skjønne at "Jo, nå spenner vi på deg et snowboard og sender deg utafor i svartløypa. " kan være farlig. Vedkommende vil uttrykke en viss skepsis. "Hva om jeg faller?" osv, men hvis ingen sier at "Treffer du et tre eller en stor stein, så er det livsfarlig", kan det hende at vedkommende setter utfor. Spesielt om flokken bak predikerer at det bare er å peise på. Så spørs det hvilke opplysninger osv brura fikk på forhånd. Sto det en kommersiell aktør bak, synes jeg bruras ansvar er kraftig redusert.

Link to post
Share on other sites

Her drives kommersiell virksomhet og passasjerfrakt. 

Jeg forstår ikke rettens vurdering på hvorfor der ikke foreligger et objektivt ansvar som kun fraskrives ved force majeure eller ansvarsfraskrivelse /erklæring fra passasjerer. 

 

Hvilke advarsler fikk passasjerer i forkant? 

Promilletest av passasjerer? 

Medisinsk erklæring (som spørsmål om dårlig rygg, epilepsi etc.) 

 

Jeg er ikke pro overregulering, men dette er underregulert

Link to post
Share on other sites

Saken er vel skreddersydd for Høyesterett. Ut fra de liknende sakene som nevnes var resultatet her kanskje litt overraskende. Legg også merke til at skadelidte har frafalt anførsel om objektivt ansvar (ansvar uten hensyn til skyld). 

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Tok en tur med "monster-rib'en" i Smögen en gang, er det 900 hk den har på hekken? Fikk grundig beskjed om å ikke sitte ned på setet, men fjære med lårene. Det hadde blåst jevnt hele natta og var en del sjø å leke i, men det ble kjørt svært moderat for sikkerhets skyld. Resultat: Frisk rygg og ødelagte lår :0) Tror det var flere som satt ned under turen og det gikk helt fint med dem også takket være ansvarlig kjøring. Skal man hoppe skikkelig på hekkbølge er det nok best å stoppe opp litt i forkant og informere alle om at "nå skjer det" og at det ikke er særlig smart å sitte ned. 

Link to post
Share on other sites

Har vært med på slik havrafting et par ganger med et lokalt firma (rett utenfor Stavanger), uten at jeg skal påstå dette firmaet er/var representativt for alle.

 

Første gangen måtte alle skrive under på at vi godtok at havraftingsfirmaet fraskrev seg alt ansvar for skader og uhell som kunne oppstå. Ingen underskrift = fikk ikke være med. Opplevelsen i starten var svært fin. Det var så og si vindstille og flatt vann, så ble mer en rundtur ut til Kvitsøy, orkesterplass ig gode forhold. Mellom holmer og skjær og så tilbake igjen, helt topp. Båtføreren var en villmann, men hadde ikke rare bølgene å spille på, men naturopplevelsen var absolutt til stede. Mot slutten trakk vi tilbake mot havna. Det verste som skjedde under opplegget var at den kommende brudgommen ble slått i svime da han ble kastet av tuben han satt i. Han fløy et par meter over vannet og et stykke sidelengs før han inntok støvsugerstilling og landet med et godt plask. Et hendelig uhell, men farten ble litt for høy i svingene enn det jeg hadde turt. Han ble grundig mørbanket og var vond i ryggen flere dager etterpå. Mulig det er slikt man må kunne forvente, men likevel, litt for mye av det gode synes nå i alle fall jeg.

 

Et par år senere skulle vi ut med samme firma, den gangen med utgangspunkt fra Kvitsøy (enda et utdrikningslag). Da måtte vi ikke skrive under på noen ansvarsfraskrivelse, stusset litt på det, men båtføreren (samme mann som sist) virket småstresset og ville få gang på det. Den dagen var det relativt grov sjø på utsiden av Kvitsøy, uten at dette hindret ham i å gi flatt i bølgene. Målet var å fly. Det ristet og smalt konstant, folk spratt opp og ned. Jeg holdt meg fast til en bøyle så hardt jeg bare kunne og fjæret med beina slik vi hadde blitt fortalt. Likevel ble farten og hoppingen så voldsom og utmattende at det var nære på at jeg glapp taket flere ganger. De stakkarane som satt på gummipølsa holdt seg fast i en tau der. Flere av disse hadde problemer med å holde seg fast skikkelig. Felles for de fleste var at de blødde godt fra knokene etter et par harde nedslag. Grov gummi er som sandpapir for tynn hud. Ikke så rart da knokene ble gnurt nedi gummien under nedslagene, slik er det å holde i tau. Båtføreren ropte ut om vi ville ha mer, noe de som satt bakerst rundt ham velvillig ropte ja til. Oss lengre framme ble ikke hørt. Denne turen er noe av det verste jeg noensinne har opplevd. Aldri mer! Selv om enkelte brautne karer fort brøler om mer er det båtførerens oppgave å se alle ombord.

 

Et par år senere hadde dette firmaet en ulykke. Etter det gikk det ikke lange tiden før firmaet opphørte å eksistere. Hva som egentlig skjedde vet jeg ikke. Men inntrykket jeg sitter igjen med, også etter å ha hørt historier fra venner, er at enkelte aktører innen havraftingsbransjen driver med skikkelig cowboyvirksomhet. Ikke bra. Håper virkelig dagens aktører er mer sikkerhetsbevisste enn inntrykket jeg fikk gjennom mine runder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...