Fred89 Startet 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2018 Trenger litt hjelp av dere. Jeg skal bytte ut den originale aluminiums propellen med stålpropell, jeg har fått to tilbud av en forhandler og jeg er virkelig usikker på hva jeg skal velge. Jeg ønsker litt mer toppfart, men også godt grep i sving etc. jeg har fått tilbud på en 3 blads Ballistic propell med 17 i Pitch, og en 4-blads av type "HighRake-4" i 17" Pitch. forhandleren sier at jeg vil miste et par knop på 4 blader`n men vil ha mye flere posistive egenskaper som f.eks, mindre vibrasjon, rettere styring under lav fart, og lavere turtall ved marsjfart, samt jeg kan slakke litt av på gassen og allikevel ligge i plan. Ballistic 3 blader`n slik jeg forstår det er mer for høyere toppfart. slik båten yter i dag er det 35 knop ved ca 5.800rpm, og jeg ønsker egentlig å komme opp på 40 tallet, men om jeg bare mister et par knop på 4 blader`n og kan få bedre styring under lav fart samt kunne ligge lettere i plan ved lavere hastigheter så kan det nesten friste mere? Kan dere hjelpe meg å kaste litt lys over dette? :) Sitér dette innlegget Link to post
Sorhaug Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Hvilken pitch har du på den orginale? Jeg har 19" Black Max (alu) på likedan båt med Mercury 100 efi. 37 knop / 6.000rpm Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Jeg har testet denne 4-bladeren. Regner med det er Solas/Rubex sin HR-4 i 13" diameter. Jeg likte godt hvordan kjøreegenskapene var med denne, og opplevde det omtrent som du skriver. Veldig smooth gange i både høy og lav fart. Veldig godt grep i sving, akselerasjon og kjøring i bølger. Jeg holder på med testing mellom denne 4-bladeren og 3-bladeren jeg har, og det skulle ikke forundre meg om jeg ender opp med 4-bladeren selv om det kanskje ikke er den som gir mest toppfart. Jeg hadde kanskje ofret en eller 2 knop på toppfart for å få fordelene 4-bladere gjerne gir. Siden du går fra alu, er det ikke sikkert du taper særlig fart heller. Når det er sagt: Det er ikke alltid at 4-bladere fungerer best - det er nesten noe man må teste ut selv. På noen båter passer det bedre enn andre, og det har litt med hvordan man vurderer opplevelsen personlig også. Uansett vil det bli ganske annerledes å kjøre båten hvis du går fra alu til denne 4-bladeren. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Jeg har prøvd ballistic på askeladden 605, der passet den dårlig, mistet to knop, klart dårligere akselerasjon og 100 rpm mer. Gikk da fra 17 blackmax til 19 ballistic. Med 115 hk på 605 fungerte laser godt, og 4 blader trophy tror jeg den het. Vet ikke om dette kan overføres til din båt. Mercurys har en 4blader alu som kan være god match, heter spitfire. Det er en annen tråd her på båtplassen om en askeladden 535 med 115hk, les den og se hva han fant ut. Tror han hadde optimal. Kan være en idé å lete på finn eller eBay også....ca 1/2 pris på finn ...... Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Sorhaug skrev for 16 timer siden: Hvilken pitch har du på den orginale? Jeg har 19" Black Max (alu) på likedan båt med Mercury 100 efi. 37 knop / 6.000rpm Jeg vet ikke, da tidligere eier har malt over propellen som står på båten i dag så finner jeg ikke noe tall på den, men det er alu propell så jeg regner med det er den originale. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Solseng skrev for 13 timer siden: Jeg har testet denne 4-bladeren. Regner med det er Solas/Rubex sin HR-4 i 13" diameter. Jeg likte godt hvordan kjøreegenskapene var med denne, og opplevde det omtrent som du skriver. Veldig smooth gange i både høy og lav fart. Veldig godt grep i sving, akselerasjon og kjøring i bølger. Jeg holder på med testing mellom denne 4-bladeren og 3-bladeren jeg har, og det skulle ikke forundre meg om jeg ender opp med 4-bladeren selv om det kanskje ikke er den som gir mest toppfart. Jeg hadde kanskje ofret en eller 2 knop på toppfart for å få fordelene 4-bladere gjerne gir. Siden du går fra alu, er det ikke sikkert du taper særlig fart heller. Når det er sagt: Det er ikke alltid at 4-bladere fungerer best - det er nesten noe man må teste ut selv. På noen båter passer det bedre enn andre, og det har litt med hvordan man vurderer opplevelsen personlig også. Uansett vil det bli ganske annerledes å kjøre båten hvis du går fra alu til denne 4-bladeren. Jeg tenker litt det samme som deg, jeg ofrer 2-3knop for alle de andre gode egenskapene 4-blader`n kan gi meg, bare det at båten kan bli mer retning stabil i lave hastigheter er noe jeg vil sette pris på samt godt grep i sving. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Mort1 skrev for 9 timer siden: Jeg har prøvd ballistic på askeladden 605, der passet den dårlig, mistet to knop, klart dårligere akselerasjon og 100 rpm mer. Gikk da fra 17 blackmax til 19 ballistic. Med 115 hk på 605 fungerte laser godt, og 4 blader trophy tror jeg den het. Vet ikke om dette kan overføres til din båt. Mercurys har en 4blader alu som kan være god match, heter spitfire. Det er en annen tråd her på båtplassen om en askeladden 535 med 115hk, les den og se hva han fant ut. Tror han hadde optimal. Kan være en idé å lete på finn eller eBay også....ca 1/2 pris på finn ...... så Ballistic er ikke og foretrekke da sikkert? takker for tips om finn og ebay, såg de fleste propeller låg til ca 3k på ebay, men jeg er så usikker på talla og hva jeg bør ha at jeg ikke tør å kaste ut 3 laken og få noe sendt fra USA som er feil :/ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Fred89 skrev for 20 timer siden: slik båten yter i dag er det 35 knop ved ca 5.800rpm burde være litt mer å hente her ja - min yamarin 5940C som er 2 fot lengre og over 100 kg tyngre gjør samme farta med Yamaha F115 og std 19" alu prop. Og her får de 37 knop med 90hk: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-fem-skjærgårdsjeeper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fred89 Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 jeg får faktisk ikke 6.000rpm på motoren ved full gass i dag, det ser ut som det skal være 6.000rpm, vil en 4-bladers propell bare gjøre dette vondt verre da? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Jeg gikk fra 19» alu til 19» stål, solas hr titan 3 blad på min Suzuki 140 på skibsplast 655. Ble litt bedre aks og toppfart. Klarte så vidt 34 knop med alu og har faktisk vært over 38 med stål. Ellers er det kanskje ikke så merkbar forskjell. Tror jeg hadde 35,5 med alu 21, men den var merkbar tyngre i plan. om du tenker mere retningsstabil i lav fart type 5 knop stiller jeg meg tvilende i at det gjør noen forskjell.. alle planende båter vingler i lav fart.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Når du tester toppfart/turtall har du trimmet motoren så langt ut det går? Må helst det for å få maks turtall Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Solseng Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 glalaks skrev for 1 time siden: om du tenker mere retningsstabil i lav fart type 5 knop stiller jeg meg tvilende i at det gjør noen forskjell.. alle planende båter vingler i lav fart.. Ja, en 4-blads propell hindrer ikke skrogets tendens til å vandre litt fra side til side på helt sakte fart. Det en 4-blader gjør (slik jeg opplever det) er at det vibrerer og nykker mindre i rattet ved sakte fart. Dessuten følte jeg at 4-blads propell gir en litt mer linjær følelse i forhold til turtall på lavere fart. Mens en 3-blads propell gjerne gjør et lite hopp i fart ettersom turtallet øker, oppleves en 4-blader å gi en jevnere fartsøkning, og derfor enklere å finjustere hastigheten på saktere fart. Dette har sikkert å gjøre med at 4-bladere har lavere slipp ved saktere fart. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Fred89 skrev for 7 timer siden: jeg får faktisk ikke 6.000rpm på motoren ved full gass i dag, det ser ut som det skal være 6.000rpm, vil en 4-bladers propell bare gjøre dette vondt verre da? Både og. Normalt må man gå ned 1" i stigning hvis man går fra 3-blader til 4-blader. Videre går man ofte ned 1" i stigning når man går fra alu til stål. Dette for å opprettholde toppturtallet. Hvis vi ser Solas HR-4, så er den "tung" på pitch - d.v.s. at en 17" egentlig er nærmere en 18". Og siden du allerede mangler litt omdreininger på topp (hvis du trimmer nok opp ved toppfart) - så tror jeg en 17" kanskje kan bli litt tung å dra for motoren. En HR-3 (3-blader i 17" vil sikkert være en litt lettere propell som gir litt mer turtall og litt mer toppfart). Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Det kan hende ballistic fungerer godt på din båt, men jeg tror Mercurys sin laser propell vil være bedre, med bedre grep og og mer baugløft som forhåpentligvis gir mer fart. Her er en tråd med samme skrog som din båt, men med dekk. Les gjennom hvis du gidder, så kan du lære av hans erfaringer. Han har blå prøvd ballistic. Å finne riktig propell er teste, teste, teste. https://baatplassen.no/i/topic/45890-ny-båt-er-kjøpt-askeladden-535-bowrider-m115-optimax/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.