Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Nå har jeg endelig tatt ett valg og har nå bestillt meg en splitter ny båt for levering i april 2009.

 

Båten jeg til slutt falt mest for er kanskje noe overaskende for mange, men det ble da vertfall en:

Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax

 

Tillegsutstyr som er valgt er:

 

1. Balistic stålpropell

2. Puter til baugen

3. Navmann 6500 kartplotter m/kart.

4. Bord m/søyle

 

Teak/Kjøleboks er standard.

 

Prisen ble til slutt 298.000,- ferdig sjøsatt april 2009.

 

Yiiihaaa!! :flag:

Redigert av Bjerknez (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så mye :)

 

Denne båten skal vist gjøre rundt 40 knop med 115 optimax og stålpropell i følge Wave.

Askeladden ble mitt valg etter at jeg satt i en i dag. Veldig flott båt som virker mer påkostet enn sine konkurrenter.

 

Da kan jeg egentlig godt avse Uttern og de 4-5 knopene denne gjør ekstra med 135 optimax.

Jeg ble også frarådt å kjøpe en 135 optimax, da denne støyer en del mer enn 115 HK'eren fikk jeg vite.

Link to post
Share on other sites

Askeladden er utmerkede båter med hensyn til kvalitet på det meste av utstyr.Ingen risting eller skrangling av løse deler,veldig kompakt bygget. Særlig de nye modellene i fra 08 er jo blitt veldig stilige med de nye fargene harmonert med den svarte Mercuryen. Har selv hatt flere nye Askeladden båter de siste årene,og er veldig godt fornøyd. Kanskje litt dyre i forhold til mange andre båter, men du betaler jo for kvalitet, desuten får du godt igjen når den en gang skal selges.

Link to post
Share on other sites

Takker for det Tommelise :smiley:

 

Uttern T55 var en sterk kandidat, men etter at jeg prøvesatt en Askeladden i dag, bestemte jeg meg faktisk med det samme. En utrolig solid og herlig båt. Litt mindre enn Uttern, men det kan jeg leve med.

 

Yamarin er også en fin båt, men synes den ble litt kjedelig. Absolutt ingen dårlig båt det heller, men jeg føler at Askeladden ble det riktige valget i denne omgang.

Selgeren anbefalte meg ikke Mercury 115 4-takter, da denne dro opp prisen med nesten 10.000,- samt at den bråker marginalt mer, bruker mer bensin og gir mindre skyv i båten.

 

Selgeren skjønte faktisk ikke hvorfor noen valgte 4-takter i det hele tatt. Det absolutt eneste argumentet (ifg. selger) for å kjøpe en 4-takter var hvis man dorget og fisket veldig mye. Da 4-takteren bråker LITT mindre enn Optimax på tomgang, men uansett så sa han at dette nesten ikke var hørbart.

 

Så derfor så ble valget slik det ble :)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Bjerknez :flag::cheers:

 

Phu, av de du stod mellom så valgte du båten jeg håpet :wink: også motoren da seff, så velkommen i optimax-klubben :cool:

Tenker du blir godt fornøyd med valget, og farten på bare 40kn :lol:

 

Blir nok en lang vinter ja tenker jeg, får håpe at leveringsfristen holder stikk også.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis båten skal ligge hos forhandler til våren så vær litt klar over hvilke regler som gjelder m.h.t. hvis "the shit hits the fan" og forhandler går konk i mellomtiden!

 

Ikke hold meg til finjusen/detaljene, men jeg tror nok at jeg ville tatt levering av båten ferdig utstyrt/montert og stoffet og det hele, kjørt den ut av porten (tatt den i bruk) og så snudd og levert til til vinteroppbevaring slik at det ikke var tvil om at båten er betalt for og levert (er din båt) og at den er hos forhandler kun til vinteropplag og slik skjære klar av en mulig konkurs! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gratulrerer!

 

Vedr støyforskjellen på 115 og 135... Har en del erfaring med 115'en, og har jo selv nå 135. Min erfaring er at 115'en ikke har nevneverdig lavere decibel på støy, men har et noe anderledes lydbilde - dette er ikke målt vitenskapelig, men bare en "følelse". Dette gjelder særlig, og etter min mening KUN, på rolig turtall - på høyere turtall er de tilnærmet like.

 

Ellers henger jeg meg på dine positive inntrykk av Askeladden! Jeg ble også "solgt" da jeg satte meg ned i det som etterpå ble vår båt! Har kjørt i to sesonger nå, og er strålende fornøyd med kvaliteten og løsningene.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten skal ligge hos forhandler til våren så vær litt klar over hvilke regler som gjelder m.h.t. hvis "the shit hits the fan" og forhandler går konk i mellomtiden!

 

Ikke hold meg til finjusen/detaljene, men jeg tror nok at jeg ville tatt levering av båten ferdig utstyrt/montert og stoffet og det hele, kjørt den ut av porten (tatt den i bruk) og så snudd og levert til til vinteroppbevaring slik at det ikke var tvil om at båten er betalt for og levert (er din båt) og at den er hos forhandler kun til vinteropplag og slik skjære klar av en mulig konkurs! :yesnod:

Blir litt vanskelig når man ikke har båthenger....

Så sant ingen her har en veldig billig båthenger til salgs da?

 

Er ikke interisert i å kjøpe splitter ny båthenger...

Redigert av Bjerknez (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...