Jump to content

kanskje kjøp av Pioneer 15


Janoho

Recommended Posts

Hei,

 

lurer på å kjøpe en Pioneer 15, ikke verdens peneste båt, men veldig praktisk :smiley:

Jeg må bruke den gamle motoren (honda 9.9 til 15 hk) og lurer på om den er sterk nok til å komme greit opp i plan og kanskje 15-18 knop, noen som har erfaring med denne båten da og holdbarhet på skroget ??

 

Alle tips mottas med takk.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

En i båthavna har en slik med en 9,9/15 hk på. Ser ut som den går ganske bra med denne motoren - ihvertfall 15-18 knop. Det er en utrolig brei og stødig båt. Kunne godt tenkt meg en selv. Eneste jeg kan utsette er at det ser litt trasig ut med de langsgående rennene i dørken av båten med tanke på all skitt som kan samle seg der og som kan være vanskelig å få ut/vaske bort. De samme rennene er jo også fordelaktige med tanke på at de samler opp vann og gir en "tørr" dørk.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv Pioner Maxi med 15 hk Yamaha. Denne har fartspotensiale 20 knop/1 person, 18 knop/2 personer, og planer greit med 3 personer. 4-5 personer ikke planing.

 

Pioner 15 har så godt som tilsvarende fartspotensiale som Maxi.

 

Jeg hadde valgt grå farge om jeg skulle kjøpe ny båt, den falmer ikke så lett som rød. Skroget har meget god holdbarhet forøvrig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, den koster ca. 25.000 ny, helt grei pris og jeg har ikke funnet noen andre båter som gir like mye for pengene (Terhi kanskje, men pioner'en er stødigere).

Det blir nok en grå ja, syns den er penest. Hvis jeg føler for det kan jeg jo montere styrekonsoll senere sammen med en større motor, grei pris på konsollen også, tror det var rundt 4500 kr.

 

Andy: Hvordan planer båten din, er den baktung når du sitter alene i båten eller glir den fint opp i plan ?

Den båten jeg har nå (crescent 410) sliter litt med å plane hvis det er mye bølger, ellers en grei båt.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Andy: Hvordan planer båten din, er den baktung når du sitter alene i båten eller glir den fint opp i plan ?

Den båten jeg har nå (crescent 410) sliter litt med å plane hvis det er mye bølger, ellers en grei båt.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg er alene, må jeg enten kjøre ganske langsomt (rundt 4 knop) eller gi på og komme i plan. Den reiser baugen veldig når den går i plan, men det tar ikke lange tiden å komme opp.

 

Vil tro at dette problemet er mindre i Pioner 15. Den er jo en del lenger og har dermed mer tyngde foran. En styrekonsoll vil også innebære tyngde forover.

 

Har man en person foran er det nesten ingen planingsterskel.

Link to post
Share on other sites

Vil tro at dette problemet er mindre i Pioner 15. Den er jo en del lenger og har dermed mer tyngde foran. En styrekonsoll vil også innebære tyngde forover.

Pioner15 er også mye flatere i bunnen enn maxi'en , og er i tillegg laget for å plane lett med 9.9/15hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...