Jump to content

lakking av with 10


snn

Recommended Posts

driver å pusser opp en whit 10. Og har aldrig pusset opp noen båt før så trenger litt tips. Hadde tenkt å pusse av det meste av de gamle lakk lagene , får så å sparkle, prime og lakke opp båten igjen. Så angående dette har jeg et par spørsmål...

 

1. hvor mange lag med primer bør legges under vann linja og hvor mange over(bruker hempel light primer 2k)?

 

2. På gelcoaten er det minst 3 lag med lakk, hvor mye av dette bør slippes ned før man legger på primer?

 

3. kan/bør primeren mellom slipes før lakken legges?

 

4. hvor bra kan lakken bli med brukk av rulle? blir det klare ujevnheter?

 

5. hva gjøres før lakking innvendig? vaskes med lynol og mattslipes? evt. hva med bunnen hvor det er antislipp? vansklig å få lakken til å sitte?

 

6. hva bør man slipe med før primer og før lakken?

 

 

Takker for alle som gidder å svare på disse spørsmålene! Og er det noen som har noen flere tips er det bare å komme med det. alle svar blir tatt i mot med stort takk...

Link to post
Share on other sites

Ta et søk etter "jotun hardtop" her på forumet så finner du en god del tips.

 

Bruk eksentersliper, den er effektiv og sliper pent. Jeg ville brukt papir å rundt 150-200 eller deromkring. I et område har jeg brukt 60 papir og det setter igjen noen voldsomme rosemønster men et strøk Jotun Antipest fyller rosene glimrende. Les bruksanvisningen på boksen og evt brosjyren du finner i butikken så er du langt på vei.

 

En og tokomponent lakk går dårlig sammen så dersom du ikke vet hvilken lakk du har fra før bør du nok fjerne alt gammelt......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Velkommen i forumet! Artig med flere fra Lillehammer :cheers:

 

1. hvor mange lag med primer bør legges under vann linja og hvor mange over(bruker hempel light primer 2k)?

Over vannlinja ville jeg lagt et lag. Under vannlinja er det litt mer kritisk fordi det her er primeren som skal sørge for at båten er tett. 3 lag kanskje.

3. kan/bør primeren mellom slipes før lakken legges?

Det kan slipes. Om den må, kommer litt ann på. Jeg ville uansett rubbet den litt med fint papir for å sikre heft mot lakken. Det kommer også ann på hvilke finish du vil ha på sluttresultatet. Det skal vel godt gjøres at det ikke blir noen ujevnheter i primeren som du vil kunne glatte ut med litt mellomsliping.

4. hvor bra kan lakken bli med brukk av rulle? blir det klare ujevnheter?

Det kan bli riktig så bra, med de rette forutsetninger. I tillegg til rulle som du påfører med, bør du bruke en fordriverkost som du drar utover lakken med og glatter ut med etter påføringen. I tillegg bør det ikke være for varmt i været/lokalene der du driver. Jeg brente meg på dette og drev i solen da jeg lakkerte overbygget på Sjømannen. På grunn av for høy temperatur i været, tørket lakken nesten med en gang etter påføring og jeg rakk ikke å dra det ut med fordriverkosten uten at det ble striper etter fordriveren. Skroget på Sjømannen ble lakkert av forrige eier med samme metode og det ser man nesten ikke er lagt på med rulle. Søk litt i forumet, eller se igjennom Emneoversikten så finner du mange tråder rundt dette med lakkering og tips og råd. Der finner du også tråder hvor det er eksempler med før og etter bilder av båter lakkert med rull.

5. hva gjøres før lakking innvendig? vaskes med lynol og mattslipes? evt. hva med bunnen hvor det er antislipp? vansklig å få lakken til å sitte?

Innvendige skrogvegger - vaske, matte og vaske igjen. Bør vel ikke være noe problem å lakke dørk med antisklibelegg, heller. Det kommer kanskje litt ann på hvor finkornet belegget er og om du får rengjort det bra nok på forhånd. Rengjøringsmiddel og oppvaskebørste?

 

Har du lokaler hvor du kan drive innendørs med lakkeringen, eller må du drive ute? Hvis du må drive ute, er et tips å gjøre unna lakkeringen styggtidlig på morgenen en dag med klarvær. Det skal visstnok være mindre rusk og rask i lufta tidlig på morgenen. Vann gjerne grunnen rundt båten slik at støv og lignende binder seg til vannet og holder seg i ro mens du lakkerer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...