Jump to content

Bensinforbruk 50 HK utenbords


AndersH

Recommended Posts

Jeg sitter å snuser på "ny" båt og tenker på en Askeladden 445 Chaser (brukt). De fleste kommer med en 50 hersters 4-takt motor rundt 2000/2001 modell. Har noen av dere en formening om hvilket forbruk man kan forvente seg av en slik motor?

 

Anders

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Bensinforbruket på denne skal du ikke bry deg så mye om, noe serlig bedre er ikke å oppnå med denne type båt/motor. Den er snill med "suppa".

 

Har prøvd denne båten, Chaser m/50 4-T Merc, og ble ganske skuffet. Båten og motoren er fine de....men jeg synes det tok alt for lang tid å få den i plan med 2stk 80kg's menn oppi. Og toppfarten var dårlig. tipper rundt 28 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvekjørt en Chaser med 40 hester. Med 2 kraftige personer i båten (sikkert 200kg tilsammen) gikk den relativt kjapt på plan, og vi hadde jevnt 25 knop og maks 26 GPS knop på den. Askeladden oppgir 28 knop med 2 personer og det vil jeg tro stemmer under idéelle forhold med 2 stk 75-kiloere oppi...

 

Med 50 hesteren oppgir de 32 knop, men jeg vil tro at siden båten er såpass lett og liten så vil man kunne oppnå mer ved å se litt på propellvalg.

 

Er det andre som har erfaringer med denne båten som kan være nyttig å ta med seg i en "vurderingsfase"?

 

Anders

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Med 50 hesteren oppgir de 32 knop, men jeg vil tro at siden båten er såpass lett og liten så vil man kunne oppnå mer ved å se litt på propellvalg.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil vel ikke kalle en 14-foter på 410 kg for lett...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...