Jump to content

Ustabil tomgang,VP AQ 140.


Baisiken

Recommended Posts

Jeg har en Draco 23 med Volvo Penta AQ 140 / 280 drev. Alt er 1979 mod. Denne motoren vil ikke gå stabilt på tomgang som er 900 o/min. Da synker turtallet stille og rolig til motoren stopper. Den er da treg å starte igjen. Motoren kan gå noenlunde stabilt på ca 1100 o/min. Alle justeringer er korrekt etter instruksjonsboken.

Er det noen tips å få?

Link to post
Share on other sites

Rens forgassere, skift pakninger, så tenker jeg alt er i orden. For sikkerhets skyld kan du først sjekkeom de suger falsk luft; dette sjekker du ved å dra etter alle skruer på innsugssiden. Hvis du vil være ekstra råflott, sender du forgassere med innsug til Forgasserservice i Drøbak.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, Marna. Det høres fornuftig ut, men forgasseroverhaling får bli et vinterprosjekt. Jeg sjekker/ettertrekker innsugningsmanifoilen først.

 

Snakket forresten med en bekjent i ettemiddag som har jobbet endel med Volvo Penta. Han mente å huske at dette var et kjent problem med denne motoren, og at det var noe en måtte leve med.

Er det noen som har hatt de samme erfaringer med ustabilt tomgang på denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Ustabil gange er en ting, noe annet er ustabil som ender i full stans. Husk også å ettertrekke\sjekke de fire muttere som holder hver forgasser fast til manifold.

 

Er du for øvrig sikker på at de er synkronosert? Det holder med øyemål her, men det bør være godt. Riktrig instilling av lufteskruen (konisk skrue med fjær) er en og en kvart turn ut fra innerste posisjon, men dette vet du sikkert :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...