Jump to content

Avanti 31. Erfaringer?

Aprilia

Recommended Posts

Hei alle båtfolk

Jeg er på jakt etter en Avanti 31 fot (28 fot er også innenfor)

Er det noen som vet om noen slike her på Vestlandet, gjerne som ett prosjekt!

Er det også noen som har erfaring med Peninsular v8 motor i disse på ca 300hk og vannjet?
Er helst offshore utgaven jeg ønsker, men den med høyt dekk går også greit.
Visst noen har flere bilder av disse båtene må dere gjerne poste det her,

visst man googler Avanti så finner man bare amerikanske båter

Aprilia  

21216034_10159214851740564_857616430_o.png

cimg1544.jpg

1047937_10152967925780644_954059335_o.jpg

Jeg har sett den, men jeg synes den var noe dyr i forhold til andre prosjekter jeg har sett tidligere for salg. 

Noe av prisen der har vell litt og si med at det følger med 7,4liter mercruiser og ett drev.

var faktisk en lik båt som ble solgt for 50 000kr for 2år siden som lå klar på sjøen med en Chevrolet 350 maskin. 

Men det jeg er litt ute etter er erfaring med personer som har hatt disse med diesel, og gjerne i kombinasjon med vannjet. 

Personlig har jeg kjørt vannjet båter og jeg fortrekker disse, med mindre man taper mange knop kontra drev. jeg vet at man fikk disse orginalt med vannjet og en 225hk diesel motor, har hørt at disse var utrolig trege med en marsjfart på 15knop og topfart på 27knop (har jeg lest).  

Står en ganske lik båt på land i havna her  - skal se om jeg får tatt bilde en dag.    Den er utstyrt med Yamaha F250 påhenger

Jeg har hatt en med vannjet. Går fint i sjøen, men du trenger stor motor og jet for å få fart. Min gikk maks 50knop, men da med en dieselmotor med stort dreiemoment og 425hk.

En kamerat av meg kjøpte en Avanti 31 med lukket kabin, den hadde 2 stk Ford 5,9 liter diesel og vannjet.  Motorene visstnok 150 hk pr stk.  Mye vekt og for lite hk , så vannjetene kom ikke opp noe effektivt arbeidsområde. Marsjfart på rundt 20 knop men merket at båten liksom kom til liv når man ga de siste 100 omdreiningene

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 4 timer siden:

Står en ganske lik båt på land i havna her  - skal se om jeg får tatt bilde en dag.    Den er utstyrt med Yamaha F250 påhenger

En kamerat av meg kjøpte en Avanti 31 med lukket kabin, den hadde 2 stk Ford 5,9 liter diesel og vannjet.  Motorene visstnok 150 hk pr stk.  Mye vekt og for lite hk , så vannjetene kom ikke opp noe effektivt arbeidsområde. Marsjfart på rundt 20 knop men merket at båten liksom kom til liv når man ga de siste 100 omdreiningene

Vet du hvordan forbruket var med dette? jeg drømmer litt om dobbel vannjet innstalasjon med kansje 2 diesel motorer på 220-260hk pr stk
Og fy steike hvor gøyt det ser ut og manøvrere en båt med dobbel vannjet :D  

husker ikke forbruk. Motorene var nok litt slitne, og den ene la "waypoints" i form av eksosdotter bortetter fjorden  :) 

Manøvrering var også "interessant"  , da den ene jeten manglet reverssskjold , og skjoldet på den den andre ble betjent med håndpumpe.  

Så båten bar preg av å trenge endel vedlikehold da kompisen min overtok.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 11 timer siden:

husker ikke forbruk. Motorene var nok litt slitne, og den ene la "waypoints" i form av eksosdotter bortetter fjorden  :) 

Manøvrering var også "interessant"  , da den ene jeten manglet reverssskjold , og skjoldet på den den andre ble betjent med håndpumpe.  

Så båten bar preg av å trenge endel vedlikehold da kompisen min overtok.  

Ja, den kan ikke ha vært noe god den båten der :P 

Tskjei skrev On 1.6.2018 at 10.24:

Jeg har hatt en med vannjet. Går fint i sjøen, men du trenger stor motor og jet for å få fart. Min gikk maks 50knop, men da med en dieselmotor med stort dreiemoment og 425hk.

Hvordan marsjet den da og hvordan var forbruket? 50knop er jo innenfor det jeg håper på og oppnå med min framtidige Avanti/Cigarette

• 1 måned senere...
ivar skrev On 2.6.2018 at 10.51:

i kategorien "prosjekt"  :giggle:

har ikke sett båten på flere år nå så har ingen aning om nåtilstand 

fortsatt i kategorien prosjekt :saint:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122914233&fks=122914233

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...