Jump to content

Sommerens rare opplevelse


bliss X

Recommended Posts

Hvert år opplever jeg noe rart som det er vanskelig å finne noen forklaring på, og i år skjedde dette:

 

Vi befinner oss et sted langt til havs et sted mellom Lyngør og Arendal. Det er strålende vær, skyfri himmel og havblikk. Vi siger rolig avgårde for fulle seil i ca 3 knop. Det er stort sett havstrømmen som gir oss framdrift.

 

Det er ingen andre båter å se. Vi er helt alene der ute. Så dukker det opp en bøye, eller er det en kulefender? Den er orange og har en diameter på ca 30 cm. Jeg stusser litt over at det er fiskeredskap så langt ute, men tenker at det kanskje bare er noe som ligger å driver. Kulefenderen kommer fort nærmere - litt raskere enn hva som er naturlig, i og med at vi har medstrøm og nesten ikke fart.

 

Når den kommer nærmere ser vi at den beveger seg. Den har litt kjølvann bak og beveger seg med omtrent samme fart som oss men i motsatt retning. Jeg styrer unna. Vil ikke gå for nær noe jeg ikke forstår hva er.

 

Kulefenderen har hele tiden tilsynelatende holdt samme kurs, men en stund etter at den har passert oss virker det som den svinger 30 grader styrbord, og fortsetter på ny kurs.

 

Hva i all verden var dette ?

Link to post
Share on other sites

Noen som tester en AUV (trådløs undervannsfarkost), og har satt på en line med blåse på for å kunne finne den igjen? Eller en undervannsbåt som har dratt med seg en eller annen form for fiskeredskap på veien?

 

Hørtes uansett merkelig ut dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I og med at du var langt til havs og bøya beveget seg tenker jeg på en radiobøye eller lyttebøye fra en u-båt. Mulig de ikke hørte deg ettersom du kom "drivende" med havstrømmen

Ja, det kan ha vært noe slikt, men tror du de ser ut som en vanlig orange kulefender? Jeg var nokså nære og det var ikke noe avansert eller fremmedartet med denne kula. Vil tippe at en radio/lyttebøye har noen duppedingser montert på. Jeg er helt sikker på at det var noe som dro den framover, og det er mulig at den faktisk gikk fortere enn det jeg har antydet. Vanskelig å anslå kulas hastighet men helt klart noe som trakk den framover.

 

En jeg snakket med i Arendal mente at det kunne ha vært enden på en seismisk kabel som hang etter et skip og at slike kabler kan være opp til 1 km lange Kan ikke huske at det var noe skip å se i nærheten, men 1 km er jo en del. Synd vi ikke hadde påhengern montert på jolla, ellers hadde vi kjørt bort for å undersøke nærmere.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på det Ingar nevner da jeg så "udyret", men tviler på at strømmen kunne være så sterk i motsatt retning. Vi hadde ca 2 knops medstrøm, og kjølvannet fra kulefenderen viste tydelig at det var noe som trakk den med seg med stø kurs og fart. Dessuten var det rart at den plustselig endret kurs ca 30 grader og fortsatte rett fram på den nye kursen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...