Gabi Startet 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2018 (redigert) Har en Yamaha 9.9hk fra 2005 som inntil 14dager siden fungerte veldig bra. Men den begynte plutselig å fuske for så å stoppe. Fikk startet igjen men veldig ustabil. Som ivrig Båtplassen leser fant jeg ut hva jeg burde gjøre utifra andre tilsvarende poster. Kjøpte ny original tank og slange med pumpe. Ingen forbedring. Nye plugger-ingen forbedring. Åpnet så forgasser og renset nøye, inkludert alle knappehullsåpninger etc. Startet opp igjen og den virket perfekt igjen. Et par dager senere skulle jeg kjøre en litt lengre tur og alt virket perfekt de første ca 7-8 min i planfart og trekvart gass. Slo av gassen pga at jeg begynte å nærme meg plassen men da stoppet motor igjen....Og fikk ikke start igjen uansett. Pumpa på bensinslangen var fast, det indikerer vel at bensinpumpa ikke lekler? Hjalp ikke med sjåk heller. Pluggene er nye. Måtte få tauehjelp hjem... Hva kan så være feil? Hva bør jeg sjekke videre? Legger ved noen bilder av innvendig før rens. Kan det være at flottøren sitter faat og ikke åpner selv om den virket helt ok? Redigert 30.Mai.2018 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Er kjølingen god nok ? Hvis den ikke er det, får du for høy temperatur etter en stund og mister kompresjon. Da går ikke motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Åpne opp igjen og ta en ny rens, det er nok noen avleiringer som har løsnet igjen. Blås rent med trykkluft, det kan også være lurt å sjekke slangebiten mellom pumpe/filter og gasseren. Har du tilgang til eller har ultralydrens bruk det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 slett ikke utenkelig at det er mer gugge som har løsnet etellerannet sted og som tetter igjen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Eller at du har noe feil med tenningen. Vet ikke om det gjelder på disse motorene, men det er en del tenningsproblemer som ikke kommer frem før motor blir varm. Sjekket du gnist da den var varm? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Gabi Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 (redigert) Takk for hjelp! Jeg har nå demontert forgasseren og blåst igjennom alt med trykkluft. "Oppdaget" en ny dyse under gummiproppen også så fikk blåst rent den også. Var noe hvitaktig belegg rundt og under proppen så fikk fjernet det (sånn ca, hadde sikkert vært bedre med ultralydvasking). Monterte alt sammen igjen og motor går fint igjen.... Vedrørende kjøling så er det god stråle så det ser bra ut. Har ny bensin også med original Yamaha 2t-olje. Kjørte rundt et kvarters tid og funket fint som bare det. Begynte å lure litt på om det er noe tenningsgreier da jeg startet opp for når jeg gav gass i fri og bråslapp gassen kom det et lite host og motor stoppet. Men etter noe oppvarming forsvant dette symptomet også. Men kan ikke huske den oppførte seg slik i fjor (hvor mye sjekket jeg det ifjor egentlig.....). Har ikke sjekket gnist ennå siden den fungerte så bra nå men tar det som tips til "neste gangs sjekk". Jeg skal prøvekjøre i helgen så får håpe alt er i orden nå, kjenner jeg er litt skeptisk men får satse på at det blir bra. Redigert 31.Mai.2018 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 (redigert) "Har ny bensin også med original Yamaha 2t-olje" Er ikke dette en 4-takter da (se overskriften)? Hva skal du med 2t-olje på den? Mulig du plutselig fant feilen? Redigert 31.Mai.2018 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Hehe...... eh....det er en 2-takter ja. Aner ikke hvorfor det står 4-takter i overskriften...-det er iallefall feil... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Mener det stod 2-takt i overskriften når jeg svarte i tråden. Det er jeg temmelig sikker på. Moderator har kanskje fått solstikk. Kommentar fra moderator: Det sto ingenting i overskriften, noe det burde gjort. For eksempel kan dette vært et kjent problem med 4-takt. Ut fra årsmodellen gikk jeg ut fra at det var 4-takt, skal endre det. Reglene sier " Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. " Det er til stor hjelp for moderator om dette følges opp. Og fint at dere sender klage om jeg skulle ha gjort en feil, det er "tonnevis" med titler som må rettes opp om dagen fordi reglene ikke følges. Gode titler er vesentlig for lesbarheten. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Tenkte det hadde skjedd noe ja, om ikke solstikk. Jeg hadde nok aldri åpnet tråden engang hadde det stått 4-takter i overskriften. Derfor ga jeg deg beskjed, fikk ikke dette til å stemme. Bra jobba, feil skjer alle. Men dette viser med all tydelighet viktigheten av korrekte trådtitler. Ikke minst for søkbarhet i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 2-takteren virket idag også den...kjørte rundt i 20 min med varierende gass. Ingen feilslag. Satser på at det fortsetter slik Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 For å endelig avslutte denne tråden med gode nyheter kan jeg fortelle at mototen har fungert perfekt i mange timer nå. Har kjørt både korte og lange turer. Og spesielt takk til Mix som hadde helt rett: Mix skrev On 30.5.2018 at 22.01: Åpne opp igjen og ta en ny rens, det er nok noen avleiringer som har løsnet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
olekrv Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Hei. Sliter litt med det samme. Har en Yamaha 9.9, tror det er 99 modell. Gjekk helt fint før den plutselig stoppa etter at eg hadde på ny bensin..? Oppdaga også da at det ikke var pilotstråle på motor. Men fikk pirka ut en del dritt med en ståltråd så da virka det ok. Motor ville fortsatt ikke gå helt som den skulle. Gjekk fint på tomgang, men når eg gassa opp å akkurat fikk båten i plan kuttet den. Starta da kun med full choke og litt håndgass. Men så kom den ikke i det hele tatt. Virka som den ikke fikk bensin. Har opna forgasser 2 ganger og rensa alt. Ser egentlig ingenting som kan være feil eller problemer der.. Har skifta tennplugger, og bensinslange fra tank til motor. Prøvde også med bensin på flaske rett i forgasser, men virka som den ikkje fikk bensin likevel. Starter såvidt for så å stoppe igjen. Hva annet kan være galt? Redigert 15.Juli.2018 av olekrv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.