Jump to content

Stopper på tomgang


bmb

Recommended Posts

Noen bensinmotorer, bl.a. OMC, har en bryter i gasshåndtaket som slår av tenningen et øyeblikk når motoren settes i gir. Dette er for å få litt mykere giring. Kan det være den som er problemet?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tja, kanskje. Er det noen som vet om Volvo Penta har en slik funksjon, og hvordan kan jeg finne ut om den ikke fungerer skikkelig  ?

 

Men dette skjer jo også uten at den har vært i gir, f.eks. ved og starte motoren frikoblet med ekstra "håndgass". Når så gasshåndtaket settes i normal friposisjon stopper det.

 

Forøvrig skjer det bare nå motoren er varm.

Link to post
Share on other sites

vp har ikke stoppfungsjon i gearet fordi det er en konus du flytter og ikke et direkte tanningrep som mercruser og omc.

Har du tatt service på motoren din,plugger bensfilter osv?

Dersom det er ok kan du ta en sjekk på forgasseren  kansje den må renses etter overvintringen ,tommgangssystemet er muligens grodd litt .Forgasseren er byggd opp i tre systemer tommgang-mellomgass og fullfartsystem.

V 8 forgassere er meget enkle så dette klarer du sikkert.

Lykke til. :smash:

Link to post
Share on other sites

Plugger og bensinfilter er nytt.

 

Motoren har gått ca. 10 timer uten problem nå etter sjøsetting.

 

Jeg er ikke veldig motorkyndig, men vil likevel forsøke å finne ut av dette.

 

Hvordan kan jeg sjekke om forgasseren trenger rens, og hvordan renses den evt. ?

Kan jeg utelukke at det bare er å stille opp tomgangen ?

 

(Forgasseren var ny for to år siden).

Link to post
Share on other sites

Mens motoren er kald, virker chocken, og da får motoren nok bensin, men når den er blitt varm er denne kuttet ut. På tomgang kommer bensinen til motoren bare gjennom tomgangsdysen. Denne kan ha gått tett. Se i instrukssjonsboken hvor tomgangsdysen er og kontroller at hullet er åpent. Hvis du må stikke opp, må du ikke bruke noe hardt som kan ripe opp dysen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...