Jump to content

Stopper på tomgang


bmb

Recommended Posts

Noen bensinmotorer, bl.a. OMC, har en bryter i gasshåndtaket som slår av tenningen et øyeblikk når motoren settes i gir. Dette er for å få litt mykere giring. Kan det være den som er problemet?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Tja, kanskje. Er det noen som vet om Volvo Penta har en slik funksjon, og hvordan kan jeg finne ut om den ikke fungerer skikkelig  ?

 

Men dette skjer jo også uten at den har vært i gir, f.eks. ved og starte motoren frikoblet med ekstra "håndgass". Når så gasshåndtaket settes i normal friposisjon stopper det.

 

Forøvrig skjer det bare nå motoren er varm.

Link to post

vp har ikke stoppfungsjon i gearet fordi det er en konus du flytter og ikke et direkte tanningrep som mercruser og omc.

Har du tatt service på motoren din,plugger bensfilter osv?

Dersom det er ok kan du ta en sjekk på forgasseren  kansje den må renses etter overvintringen ,tommgangssystemet er muligens grodd litt .Forgasseren er byggd opp i tre systemer tommgang-mellomgass og fullfartsystem.

V 8 forgassere er meget enkle så dette klarer du sikkert.

Lykke til. :smash:

Link to post

Plugger og bensinfilter er nytt.

 

Motoren har gått ca. 10 timer uten problem nå etter sjøsetting.

 

Jeg er ikke veldig motorkyndig, men vil likevel forsøke å finne ut av dette.

 

Hvordan kan jeg sjekke om forgasseren trenger rens, og hvordan renses den evt. ?

Kan jeg utelukke at det bare er å stille opp tomgangen ?

 

(Forgasseren var ny for to år siden).

Link to post

Mens motoren er kald, virker chocken, og da får motoren nok bensin, men når den er blitt varm er denne kuttet ut. På tomgang kommer bensinen til motoren bare gjennom tomgangsdysen. Denne kan ha gått tett. Se i instrukssjonsboken hvor tomgangsdysen er og kontroller at hullet er åpent. Hvis du må stikke opp, må du ikke bruke noe hardt som kan ripe opp dysen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...