Jump to content

Trenger råd ang plastpest

Kronidiot

Recommended Posts

Tok opp båten i dag, det viser seg at den er angrepet av plastpest. ??

Jeg har stukket hull på så mange blemmer jeg orket og har skrapet rundt blemma. Nå trenger jeg tips til en ok quickfix, båten skal ut igjen på søndag. Tenkte å kline på epoxysparkel, men epoxyprimer er kanskje bedre? Hva mener folket her inne? 

Hvis du tok den opp i dag er den nok gjennombløt. Jeg for min del ville bare gitt den et strøk bunnstoff og sjøsatt den igjen.Så kan evta pestbehandling komme til vinteren nå du kan vaskriv  skikkelig ut av porene og la det tørke noen uker før epoxyprimeren påføres.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 30 minutter siden:

Hvis du tok den opp i dag er den nok gjennombløt. Jeg for min del ville bare gitt den et strøk bunnstoff og sjøsatt den igjen.Så kan evta pestbehandling komme til vinteren nå du kan vaskriv  skikkelig ut av porene og la det tørke noen uker før epoxyprimeren påføres.

Mulig jeg bekymrer meg for mye, men liker ikke tanken på at skroget skal trekke vann i hele sommer.

Rett metode er å skrape opp mest mulig. Bunnsmør over, uten primer. La sjøen gjøre litt jobb for deg i sommer, med å vaske ut. Deretter på land og tørking før en "normal" behandling. Som kan bestå av ett enkelt strøk med primer, så se hvordan det går. Slutter det å "boble" har du gått klar, kommer det mer så trenger du da litt mer jobbing.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Båtadvokaten skrev for 10 timer siden:

Rett metode er å skrape opp mest mulig. Bunnsmør over, uten primer. La sjøen gjøre litt jobb for deg i sommer, med å vaske ut. Deretter på land og tørking før en "normal" behandling. Som kan bestå av ett enkelt strøk med primer, så se hvordan det går. Slutter det å "boble" har du gått klar, kommer det mer så trenger du da litt mer jobbing.

:thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

trampeklapp skrev for 22 timer siden:

Mulig jeg bekymrer meg for mye, men liker ikke tanken på at skroget skal trekke vann i hele sommer.

Det kommer neppe til å trekke mer enn det allerede har gjort. Så det er ikke noe å bekymre seg over. Glassfiberbåter tåler vann, jeg har aldri sette noen gå opp oppløsning.  Verken med eller uten epoxyprimer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev On 1.6.2018 at 21.26:

Det kommer neppe til å trekke mer enn det allerede har gjort. Så det er ikke noe å bekymre seg over. Glassfiberbåter tåler vann, jeg har aldri sette noen gå opp oppløsning.  Verken med eller uten epoxyprimer.

Hus, Index, at det nå er 23 år siden båten din fikk behandlingen jeg nevnte lengre oppe. Og den lever fortsatt i beste velgående, ikke? :flag_bp:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Båtadvokaten skrev 48 minutter siden:

Husk at det nå er 23 år siden båten din  fikk behandlingen jeg nevnte lengre oppe. Og den lever fortsatt i beste velgående, ikke? :flag_bp:

Stemmer det, og er i daglig bruk også året rundt! Så den får virkelig kjørt seg! Da jeg hadde den oppe i høst hadde den riktignok fått tusenvis av småbyller, men det valgte jeg å overse. Sikkert all epoxyprimeren som ble alt for tett...

Redigert av index (see edit history)
LALUNA II skrev 1 time siden:

Sikker på at det er plastpest ??luktet det eddik når du stakk hull på disse boblene hvis ikke er det nok bare en reaksjon på primer / bunnstoff skrap rent legg på nytt

Hvis det er meg du spør er jeg ikke sikker nei. Hadde båten oppe for skifte av propell og anoder, og hadde ikke tid til å ha den oppe mer enn 3 dager. Stakk ikke hull på noe som helst, bare rullet på et nytt strøk bunnstoff siden den ikke hadde vært oppe på fem år. Får se om jeg har bedre tid neste gang.

Hvis det er trådstarter du spør så får han svare selv;-)

On 5/31/2018 at 9:47 PM, trampeklapp said:

Jeg har stukket hull på så mange blemmer jeg orket og har skrapet rundt blemma. Nå trenger jeg tips til en ok quickfix, båten skal ut igjen på søndag. Tenkte å kline på epoxysparkel, men epoxyprimer er kanskje bedre? Hva mener folket her inne? 

Kan du ta noen bilder av de blemmene du har stukket hull på? Sikker på at det ikke bare er blemmer i gammelt bunnstoff? 

• 2 uker senere...
LALUNA II skrev On 4.6.2018 at 7.48:

Sikker på at det er plastpest ??luktet det eddik når du stakk hull på disse boblene hvis ikke er det nok bare en reaksjon på primer / bunnstoff skrap rent legg på nytt

Gulaktig væske som luktet edikk .

Stakk hull på de fleste, smurte med bunnstoff og kastet båten på sjøen igjen. Blir stående på land fra i høst til neste vår, får slipe ned og legge på ny primer da. Innendørs tørking i månedsvis? Nei, det gidder jeg ikke drive med. 

Guest Avmønstret#
trampeklapp skrev for 6 timer siden:

Gulaktig væske som luktet edikk .

Stakk hull på de fleste, smurte med bunnstoff og kastet båten på sjøen igjen. Blir stående på land fra i høst til neste vår, får slipe ned og legge på ny primer da. Innendørs tørking i månedsvis? Nei, det gidder jeg ikke drive med. 

Kanskje slipe ned om høsten? Spørs hvor dårlig nattesøvn du får av dette og hvor mye du elsker å drive med sånt ;-) men du kan også leie en høvel og høvle ned skroget. 

Her har du en danske som eeeelsker å mikkemekke med båt, og makan til pedant har jeg vel aldri sett noen gang. Her skal han slipe ned, dvs han har allerede slipt ned skroget... men ja.. Og da må man selvsagt teste ut alternative metoder og verktøy:

Skal innrømme at jeg elsker denne youtubeserien ;-) Iom at Mads rett og slett mangler alle hemninger så går han løs på absolutt alt, river hele båten i filler og bygger den opp på nytt på en ekstremt pedantisk måte. 

trampeklapp skrev for 20 timer siden:

Blir stående på land fra i høst til neste vår, får slipe ned og legge på ny primer da. Innendørs tørking i månedsvis? Nei, det gidder jeg ikke drive med. 

Vist ikkje vasking og tørking er tilfredstillande før oppbygging av epoxy, så er det betre å ikkje utbetra skadene.  Du kan kanskje spore opp og låne ein fuktmåler for glassfiber.  Kanskje det går ann, alternativt- vist det er tilkomst så kan du teipe tett blank plast over eit skada parti, og varme opp innvendig for å sjå om det slår seg bak plasten. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 1 måned senere...

Dette blir vel som å banne i kirken, men når det blir bedt om synspunkter, har jeg lyst til å svare.

Jeg har ingen tro på at glassfiberbåter trenger epoksy under bunnstoffet.

Dette begrunner jeg med to ting:

Båten jeg har i havet, har vært brukt siden 1977 i sjøvann. Den har kun gelcoat under bunnstoffet, som riktignok kanskje er litt vel blankt da bunnstoffet løsner noen steder når jeg høyttrykkspyler om høsten, men den viser ingen tegn til plastpest ennå.

Den andre grunnen er artiklene til yachtsurvey.com

De viser at glassfiberarmert polyester trekker vann uansett både innenfra og utenfra, og at det i praksis ikke er mulig å holde den tørr.

http://www.yachtsurvey.com/WetLaminate.htm

Og så er jo spørsmålet om plastpest er noe å bekymre seg over:

http://www.yachtsurvey.com/BuyingBlisterBoat.htm

I løpet av 30 år har han undersøkt ca.4000 skrog og funnet mindre enn 10 tilfeller der skroget har hatt alvorlig strukturell skade. Eksemplet han har bildet av, viser en båt som i utgangspunktet var svært dårlig bygd uansett.

Det er også verdt å merke seg at reparasjon av plastpest har jevnt over dårlige resultater.

Blemmene kommer tilbake.

For noen år siden hadde et svensk seilerblad en artikkel der det ble påstått at plastpest kommer av dårlig utherdet polyester. De mente eneste ordentlige løsningen var å pusset rent og varme opp områdevis med spesialverktøy for å herde ut.

Men som David Pascoe skriver, vet ingen egentlig hva plastpest skyldes, fordi ingen vil bruke nok penger på å finne det ut.

Jeg ville enten ikke gjort noe, eller åpnet blærene og sparklet med noe for utseendets skyld. Jeg ville ikke brukt penger på epoksybehandling.

18 hours ago, paxo said:

Men som David Pascoe skriver, vet ingen egentlig hva plastpest skyldes, fordi ingen vil bruke nok penger på å finne det ut.

Årsaken er godt kjent; det skyldes hydrolyse, polyester som reagerer med vann. Alle typer polyester vil være utsatt, men noen tar 500 år mens andre går raskere. Typen polyester, hvor godt det er herdet påvirker. Epoxy vil forsinke, men ikke forhindre vanninntrengning 100%. Litt plastpest betyr nok lite for den struktrurelle styrken i laminatet, men har man et tynt sandvichlaminat med mye blemmer kan det bli et problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...