Jump to content

Comfort 30 nyinnkjøpt. Erfaringer med disse? Anbefalt utstyr ombord?

Trotro

Recommended Posts

Hallo folkens. Jeg har kjøpt en comfort 30 som virker veldig fin. Så lurte på om noen har erfaringer med disse båtene? Er det svakheter en burde holde øye med? Er en yanmar15 hk som står i som sviver som ei klokke.  Skal nok ut på noen helgeturer og etterhvert prøve på litt lenger strekk men holder oss innenfor synsrekke til land. Hva er og anbefale av utstyr ombord? 

Gratulerer med flott båt! Fine linjer, gode seilegenskaper og bra plass for sin størrelse. Den får du mye glede av - og sikkert noen utfordringer med - som med alle båter som har noen år på baken. Det svenske bladet Segling hadde en bra artikkel om båten i sin 70-tallsserie for en del år siden. Jeg har kopi av den artikkelen, så send meg en IM hvis du er interessert i den, jeg kan scanne og maile til deg.

Har forstått at rekkestøtter og bolter mellom dekk og skrog er områder det er viktig å sjekke på denne båttypen. Ellers er Eureka sin prosjekttråd her på BP obligatorisk pensum for alle med interesse for Comfort 30 og andre båter fra samme tid. Den må du studere nøye!

Kjempebåt! Hadde ein i ein kort ein kort periode for vel 20 år sidan. Godt mogleg at eg ender opp med ein om nokre år fram i tid når eg skal ha ein mindre båt igjen. Båten har veldig fine seilegenskaper. Det som er litt uheldig, er dassen som ikkje kan stengjast av mot forpiggen. Dette er noko som er felles for mange 70-tals båtar. Kanskje det går an å finne ei kreativ løysing på dette med skyvedør eller liknande....  Legg gjerne ut meir info om båt og utstyr, så kjem det nok tips. Er faktisk ikkje så mykje som trengs. Mange har ein tendens til å overdrive litt kva som er nødvendig?

Guest Avmønstret#
sunnmøre skrev 10 minutter siden:

. Det som er litt uheldig, er dassen som ikkje kan stengjast av mot forpiggen.

Kjenner ikke løsningen på Comfort 30 men kanskje løsningen fra Mamba 311 lar seg adoptere? Der er dodøra og dassdøra felles. Dvs at du kan gå på do og lukke døra, men da er det åpent fra salong og inn i forpigg. Alternativt (med samme dør) lukke mot salong, det er da åpent fra do inn til forpigg. 

Syns det var en utmerket løsning. Jeg og kona lå i forpiggen og når vi lukka mot salongen så hadde vi da "lugar" med garderobeskap i "gangen" mellom køya og toalettet, eget toalett, egen stor luke ut for fordekket og i det hele tatt, veldig luksus til å være i en en 31 foter :-) 

mamba_311_drawing.jpg.bb2425d0f4153bfb2ee4965460faa2ea.jpg

Tusen takk for det :) ja den har ligget på finn nettopp. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120762427&fks=120762427

Vet ikke om den virker lenger? Veldig fin inni og virker som en solid båt :) 

båten ser akkurat ut som på bildet over her, kan lukke inn til salong og soveplass. Men blir ikke store rommet til toalett men trenger kanskje ikke så stor plass til og gjøre sitt fornødne? :) 

Redigert av Trondtor (see edit history)

Et pent eksemplar! Er nok en av de peneste c30 som har lagt ute på finn all den tid jeg har sett på seilbåt, etter det man ser på bildene. ?

Er det orginal motor? -saltvannskjølt? 

Kalesje og sprayhood? 

Septiktank med manuell pumpe? 

Ang toalettavlukke ser det ut som det er en dør til å stenge av mot forpig? ( jeg har ikke det, vurdert å lage meg en, men droppet det, til fordel for forheng. Jeg er 189 cm høy, så jeg trenger det slingringsmonnet jeg får ?)

Skriver mere senere i dag, når ungen har sovetid ? for mor er på jobb

Selger har hatt båten siden 86 ser jeg nå ? da er det grunn til å tro at han kjenner båten sin og dens historikk. Det er bra det finnes slike eksemplarer. En nøktern og klar annonse var det også ? 

vet du om den har stått på lang som vinteren, eller har den ligge ute hele tiden? 

Prisen var det intet å si på heller. 

Prisane på 70-talsbåtar har gått ned voldsomt. Då eg hadde Comfort, låg prisane på 3-4 ganger så mykje. Prisane har nok halvert seg dei siste 10 åra. Comforten du har fått deg ser fin ut. Utstyrsbehovet er nok mykje avhengig av korleis du tenkjer å bruke båten. Eg seiler ein del åleine. Noko av det viktigaste for meg er rull på forseglet og autopilot. Comforten har stor genua, å drive med seilskifte på fordekk åleine liker eg ikkje så godt. Om du seiler med mannskap, så er det sjølvsagt enklare. Ellers må du ha skikkelige vestar, og sikringsutstyr. Vhf har du. Navigasjonsutstyr av eit eller anna slag. Fungerer med kart og kompass, men ein kartplotter er kjekt. Dieselfilter og reimer til motor, og litt verktøy. Når dette er på plass, er det berre å kaste loss?Utover dette kan du sjølvsagt fylle opp båten i det uendelege, avhengig av økonomi, interesse og vidare behov?

Hei,

Hadde Ballad i en del år og det er samme skroget.  Comfort hadde mye økonomiske problemer så de leide ut skrogene til andre.  Slik ble Comfort 34 til Sweden Yacht C34 feks. Comfort 30 kom vel med en høy og en lav rigg med en eller to salingshorn. De fleste av disse båtene er selvbygde noe som var veldig vanlig på 70-tallet, men slike kan være vel så gode som verftsbygget.  Uansett, på så gamle båter er det bruken og vedlikeholdet som er viktigst.  Hva du vil gjøre med den er jo avhengig av bruken.  Jeg seilte mye alene så jeg laget opplegg for å trekke alle fall tilbake i cockpiten. For å få til det designet jeg en brakett som forankret dekket i mastefoten for å avlaste kreftene som kommer fra blokkene i overgang mellom mast og dekk og satt wincher og avlastere under sprayhooden.  Den gangen var entypeklassen til Ballad slik at man ikke hadde lov til rullegenoa, men hvis du ikke har en allerede ville jeg satt det på ønskelisten i tillegg til autopilot, men alt er avhengig av bruk og preferanser.  Hvis motoren er original og saltvannskjølt, sannsynligvis en VP MD 6A så ikke rør den, men plei den uten inngrep.  Ikke begynn å skru på den.  Det vil feks være mulig å konvertere til ferskvannskjøling, men jeg vil fraråde det hvis du ikke samtidig kan spyle vannkanalene for ellers risikerer du at alt tetter seg.  Lykke til med en fin båt.

• 2 uker senere...
Trondtor skrev On 31.5.2018 at 23.02:

Hallo folkens. Jeg har kjøpt en comfort 30 som virker veldig fin. Så lurte på om noen har erfaringer med disse båtene? Er det svakheter en burde holde øye med? Er en yanmar15 hk som står i som sviver som ei klokke.  Skal nok ut på noen helgeturer og etterhvert prøve på litt lenger strekk men holder oss innenfor synsrekke til land. Hva er og anbefale av utstyr ombord? 

hei! Jeg kjøpte min comfort 30 høst 2017. Har no jobbet mest inne i den siden april. Jeg har også en Yanmar 15 hk i min. fikk redningskøyta til å dykke for å se på propellen. Kun 1 blad mao må ha ny. usikker på hvilken størrelse den skal ha. Lurer bare på om du vet hva du har? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...