Guest Avmønstret# Startet 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2018 Nå gjelder jo dette spesifikt min Perkins 4.108, men kan sikkert ha en viss relevans for tilsvarende motorer også. Etter diverse trøbbel med diesel i motorolja, skifte av nikkepumpa osv stod høytrykkspumpa for tur pga mistanke om at den lekker diesel inn via akslingen til blokka. Det satt litt langt inne å røre denne pumpa fordi motoren alltid har startet lett uten gløding året rundt, og fordi den, etter mine begrep, gikk både fint og akkurat som den skulle uten særlig røyk utover litt en stund etter kaldstart. Dieselverkstedet som overhalte pumpa sa at den var "utslitt", det ble nevnt noen "gummiparaplyer" osv, og det ble nevnt at dette var helt standard slitasje på pumper som har hatt mange timer uten overhaling. Jeg kjenner motorens historikk sånn ca 15 år tilbake i tid og pumpa har ikke vært overhalt på den tiden, og på de årene har den fått mange timer på seg. Motoren er fra 86. Forøvrig tok overhalinga akkurat 1 1/2 dag hos Minges på/i (noen som vet?) Trøgstad, fantastisk service der. Jeg tok flere bilder av overettmerker som bestemmer tidspunkt for innsprøytning før pumpa ble montert ut, og var nitidig på å treffe merkene ved montering. Måtte "ta det på nytt" da pumpa vrei seg sånn ca 1/4 millimeter når siste mutteren ble strammet, men når det først var så mye arbeid under trange forhold så ville jeg har det riktig en gang for alle. --- Oppstart... ble litt kinning selv om det var luftet etter boka, men så fyra den opp. Overraskelse nr 1 var null røyk til tross for kaldstart, den hadde nå lagt i flere uker uten start, det har aldri skjedd før. Kjørte motoren varm og stoppa den for ny start. Nå starta den nesten før jeg tok i nøkkelen. Vel har den startet lett før, men dette var helt nye takter. Så kanskje det "rareste". Motoren går merkbart "mykere", den går mindre "hardt". Triller lett opp og ned i turtall med mindre støy og vibrasjoner. "Purrer som ei katte", sef da relativt sett, tror ikke en Perkins 4.108 noen gang vil gjøre purre som ei katte da men ;-) Og der den før hadde et slags kritisk turtall, dvs ganske langt ned i omdreininger, kanskje et par hundre over tomgangsturtall, hvor den ristet såpass at jeg som regel "skyndet meg" over/under det turtallet så går den nå mye mykere. Før så var det så det rista i riggen på en stille dag hvis jeg la motoren på det turtallet. Ikke noe stort problem men av og til så vil en jo gjerne ha turtallet litt over tomgang når en feks går inn i en havn. --- Kanskje var timingen en kvart millimeter feil før selv om den tilsynelatende gikk helt fint. Kanskje var det slitasje i pumpa og div justeringer som var nødvendige. Uansett, en overhaling av høytrykkspumpa, som jeg egentlig så på som litt unødvendig, (om det kun var diesel i motorolja så kunne de bytte en foring for under tusenlappen på akslingen) ga veldig positive bi- effekter. Syns det høres ut som motoren har fått ett nytt liv :-) Så om en har en motor som har fått på seg noen timer og som ikke lengre går så mykt, røykfritt, ikke starter like lett som før.. så kanskje en overhaling av høytrykkspumpa og finjustering av timingen for innsprøytning kan være en god ting før en prøver på alle andre ting. Og uansett er en kjøretur gjennom Norges mest undervurderte fylke (Østfold) sine skoger, landbrusklandskap og småbygder på vei til Trøgstad for å få overhalt ei dieselpumpe en fin tur ;-) Link to post
Mort1 Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Disse dieselpumpene kan være utsatt for kavitasjon på kamring, fordelerhode, simmerringer og lippetetninger . Dette vil medføre unøyaktigheter med innsprøytningstidpunkt og dermed tenning, og diesel inn i motorolje. Hvis disse delene er byttet, kan det resultatet du beskriver godt inntreffe. I tillegg til penere gange og lettere start, kan det også effekten i motoren bli som ny. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Mort1 skrev 27 minutter siden: Disse dieselpumpene kan være utsatt for kavitasjon på kamring, fordelerhode, simmerringer og lippetetninger . Dette vil medføre unøyaktigheter med innsprøytningstidpunkt og dermed tenning, og diesel inn i motorolje. Hvis disse delene er byttet, kan det resultatet du beskriver godt inntreffe. I tillegg til penere gange og lettere start, kan det også effekten i motoren bli som ny. Ja, i en motor befriende fri for elektronikk så blir vel forsåvidt denne pumpa selve hjernen og hjertet i motoren som fordeler, justerer trykk på- og tidspunkt for dieselspruten. Og også litt fascinerende at det tross alt kan fungere så godt som det har gjort til tross for at det har vært slitt i mange år. Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Takk for flott tilbakemelding, disse CAV DPA fordeler-pumpene er brukt på de fleste mindre, mariniserte, forkammer-motorer. (Japan unntatt) Også i biler (London taxi). Det er gjerne ifm traktorer at man finner informasjon på nettet i dag. Vi har "alt" om CAV i arkivet. CAV fordelerpumpe og dieselfiltere, servicemanualer og informasjon. Høres ut som problemet hos deg har vært simmerringen rundt akslingen der den kommer ut. Vanlig oppfatning om slike pumper at de er enormt kompliserte og umulige å gjøre noe med selv, men det stemmer ikke. Et vanlig problem som er fiksbart er lekkasje i o-ringene rundt akslingene for gass og stopp-hendlene. CAV Injection pump full strip down to re seal and stop fuel leaks: Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Kjempetips Ingar. Det som overrasket meg, når jeg først sjekket, var hvor lave priser (relativt sett) det var for å få gjort noe med pumpa. Om det kun var tettingen på akslingen så tok de 800,- ettellerannet pluss moms for jobben. Full overhaling var under 5000,- pluss moms, lurer på om det var 4700,- ? Og siden det er litt skruing å få den ut så fikk den full pakke når den først var ute. Og når de gjør jobben på halvannen dag så var valget enkelt. Ironien er vel også at om jeg selv hadde tatt jobben å tette rundt akslingen så hadde jeg aldri fått overhalt pumpa. Jeg kom til Minges med ideen om å kun tette akslingen, men noen få ord fra "pumpemekanikeren" overbeviste meg om full hoverhaling :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn