JLE Startet 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2018 Jeg har problemer med lugging fra 1700-2000 rpm på en Volvo D6 370 2008. Har testet dieselretur ved 1500 rpm og ser at 3 dyser er fine, 2 har litt for høy retur og 1 har alt for høy retur. Jeg har blitt anbefalt av Volvo verkstedet og bytte alle 6 dysene. Pris ca 65000,- Samtidig kan de ikke garantere at å bytte dysene vil løse problemet med lugging. 1. Jeg vurderer å bytte den ene dysa som har den høyeste returen, er det noen grunn til å bytte alle? 2. Er det skadelig å bruke motoren til dyse er byttet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 (redigert) Jeg ville byttet tre dyser, også de to som har litt for høy retur. Disse kan du ha liggende i reserve slik at du slipper å vente om du senere får trøbbel i ferietiden. Jeg ville ungått å bruke båten før dysene er skiftet. Men denne luggingen, kan du beskrive denne nærmere. Redigert 1.Juni.2018 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JLE Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Takk for svar. Luggingen oppleves som at motoren kutter i små napp. Og det varierer fra gang til gang om det bare er ett par kutt eller om det varer. Pleier å unngå turtallsområdet med problemer. Er det tørre ventiler som er faren ved å kjøre med feilen? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Du må ta kontakt med et verksted som reparerer dieselpumper, de kan antagelig hjelpe med dette til en langt lavere pris. Mener det var noe som het vestfold diesel elektro en gang i tiden. Prøv der. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Dårlige dyser kan fort drepe sylindre på disse og da blir det dyrere enn 65 000 Det er godt mulig at vp anbefaler skifte av alle fordi dysene endrer karakteristikk over tid. Ved å skifte kun 3 kan disse gjerne gi mer eller mindre enn de gamle og motoren vil gå urolig. Er forresten glad jeg har vanlige dyser. Om jeg hadde brukt 1000 liter i året og spart 5% som er urealistisk mye, hadde jeg ikke hatt penger til en dyse etter 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Jeg kjenner ikke Volvo D6 i detalj, men jeg har skiftet injektorer på min FNM 225 hk. Jeg gjorde jobben selv og det kostet meg ca. 16 000 for 5 stk fabrikkoverhalte injektorer fra motorprodusenten i Italia . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brigg Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 JLE skrev 45 minutter siden: Takk for svar. Luggingen oppleves som at motoren kutter i små napp. Og det varierer fra gang til gang om det bare er ett par kutt eller om det varer. Pleier å unngå turtallsområdet med problemer. Er det tørre ventiler som er faren ved å kjøre med feilen? Er det problem med å øke turtallet forbi området der det lugger? Eller kommer turtallet helt uproblematisk? Jeg tenker litt på symptomene når ladeluftsensoren feiler, men dette oppleves ikke som lugging men mer som at motoren ikke orker opp i turtall. Er det kompressor på motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
krabben91 Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Prøv å ta en telefon til Vianor på leangen, Trondheim. Gamle Autoex, de overhaler det meste av dyser og injektorer til edruelige priser. Det er godt mulig de fikser dette uten å si det for sikkert på akkurat denne typen injektorer Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 (redigert) Brigg skrev for 5 timer siden: Er det problem med å øke turtallet forbi området der det lugger? Eller kommer turtallet helt uproblematisk? Jeg tenker litt på symptomene når ladeluftsensoren feiler, men dette oppleves ikke som lugging men mer som at motoren ikke orker opp i turtall. Er det kompressor på motoren? Det er ikke problem å øke turtallet, motoren har ikke betydelig redusert kraft. Det er ikke kompressor. Takk så langt for alle innspill :-) Redigert 1.Juni.2018 av JLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 Som nevnt over her, sjekk med Vestfold Elektrodiesel http://www.vestfoldelektrodiesel.no/kontakt-oss/ Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 NilsPils skrev for 15 timer siden: Jeg kjenner ikke Volvo D6 i detalj, men jeg har skiftet injektorer på min FNM 225 hk. Jeg gjorde jobben selv og det kostet meg ca. 16 000 for 5 stk fabrikkoverhalte injektorer fra motorprodusenten i Italia . . . . . Dyser til masseproduserte motorer er nok rimeligere enn til D4&D6. Måtte du legge inn dysekarakteristikk i motorstyring? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 25 minutes ago, ulyden said: Dyser til masseproduserte motorer er nok rimeligere enn til D4&D6. Måtte du legge inn dysekarakteristikk i motorstyring? Jeg sendte de defekte dysene til importøren i Bergen og fikk fabrikkoverhalte i retur, satte dem inn i båten og dett var dett. Alt fungerte perfekt etter at jeg forstod at startproblemen skyldtes defekte injektorer. Jeg lærte at FNM injektorene ikke er standard fordi dysene kalibreres til riktig diameter ved gnisterosjon. Jeg lærte også at commomrail motorer el enkle å mekke på så lenge det er snakk om det mekaniske . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ulyden Svart 2.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 Trodde ikke de drev med gnisterodering av så små dyser. Men dysene er nok spesial mens selve leamikken( som er både komplisert og kostbar) er nok lik mange andre motorer. Cr motorer er enkle å skru på. Man slipper en masse justering osv. Har vert med på å bygge om motorer til CR fra vanlig pumpe. Det fungerte greit. Satte på noen pulsskiver på kamaksel og veivaksel og kjørte pumpa med el motor. På ingeniørhøgskolen i Bergen har det gjort det samme på en liten ensylindret motor. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Brigg skrev On 1.6.2018 at 19.55: Er det problem med å øke turtallet forbi området der det lugger? Eller kommer turtallet helt uproblematisk? Jeg tenker litt på symptomene når ladeluftsensoren feiler, men dette oppleves ikke som lugging men mer som at motoren ikke orker opp i turtall. Er det kompressor på motoren? Det er ikke problem å øke turtallet, motoren har ikke betydelig redusert kraft. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Dysene ble sendt til Vianor på Leangen og overhalt for under 1/3 av prisen for byttedyser. Montert i dag og problemet er løst. Takk for alle tips og spesielt til krabben91 som tipset om Vianor. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Viste ikke at Autoex/Vianor drev med overhaling av dyser. Kjekt å vite, kan bli nyttig en eller annen gang. Har fått overhalt Eberen der for noen år siden, opplevde god service da. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.