Jump to content

For høy retur fra dyse - Volvo D6


JLE

Recommended Posts

Jeg har problemer med lugging fra 1700-2000 rpm på en Volvo D6 370 2008. Har testet dieselretur ved 1500 rpm og ser at 3 dyser er fine, 2 har litt for høy retur og 1 har alt for høy retur. Jeg har blitt anbefalt av Volvo verkstedet og bytte alle 6 dysene. Pris ca 65000,- Samtidig kan de ikke garantere at å bytte dysene vil løse problemet med lugging. 

1. Jeg vurderer å bytte den ene dysa som har den høyeste returen, er det noen grunn til å bytte alle?

2. Er det skadelig å bruke motoren til dyse er byttet?

 

Link to post

Jeg ville byttet tre dyser, også de to som har litt for høy retur. Disse kan du ha liggende i reserve slik at du slipper å vente om du senere får trøbbel i ferietiden. Jeg ville ungått å bruke båten før dysene er skiftet. 

 

Men denne luggingen, kan du beskrive denne nærmere. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dårlige dyser kan fort drepe sylindre på disse og da blir det dyrere enn 65 000

Det er godt mulig at vp anbefaler skifte av alle fordi dysene endrer karakteristikk over tid. Ved å skifte kun 3 kan disse gjerne gi mer eller mindre enn de gamle og motoren vil gå urolig.

 

Er forresten glad jeg har vanlige dyser. Om jeg hadde brukt 1000 liter i året og spart 5% som er urealistisk mye, hadde jeg ikke hatt penger til en dyse etter 10 år.

Link to post
JLE skrev 45 minutter siden:

Takk for svar. Luggingen oppleves som at motoren kutter i små napp. Og det varierer fra gang til gang om det bare er ett par kutt eller om det varer. Pleier å unngå turtallsområdet med problemer. Er det tørre ventiler som er faren ved å kjøre med feilen?

 

Er det problem med å øke turtallet forbi området der det lugger? Eller kommer turtallet helt uproblematisk?  

 

Jeg tenker litt på symptomene når ladeluftsensoren feiler, men dette oppleves ikke som lugging men mer som at motoren ikke orker opp i turtall. 

 

Er det kompressor på motoren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 5 timer siden:

 

Er det problem med å øke turtallet forbi området der det lugger? Eller kommer turtallet helt uproblematisk?  

 

Jeg tenker litt på symptomene når ladeluftsensoren feiler, men dette oppleves ikke som lugging men mer som at motoren ikke orker opp i turtall. 

 

Er det kompressor på motoren?

Det er ikke problem å øke turtallet, motoren har ikke betydelig redusert kraft. Det er ikke kompressor.

 

Takk så langt for alle innspill :-)

Redigert av JLE (see edit history)
Link to post
NilsPils skrev for 15 timer siden:

Jeg kjenner ikke Volvo D6 i detalj, men jeg har skiftet injektorer på min FNM 225 hk. Jeg gjorde jobben selv og det kostet meg ca. 16 000 for 5 stk fabrikkoverhalte injektorer fra motorprodusenten i Italia . . . . .

 

Dyser til masseproduserte motorer er nok rimeligere enn til D4&D6.

 

Måtte du legge inn dysekarakteristikk i motorstyring?

Link to post
25 minutes ago, ulyden said:

 

Dyser til masseproduserte motorer er nok rimeligere enn til D4&D6.

 

Måtte du legge inn dysekarakteristikk i motorstyring?

 

Jeg sendte de defekte dysene til importøren i Bergen og fikk fabrikkoverhalte i retur, satte dem inn i båten og dett var dett. Alt fungerte perfekt etter at jeg forstod at startproblemen skyldtes defekte injektorer. Jeg lærte at FNM injektorene ikke er standard fordi dysene kalibreres til riktig diameter ved gnisterosjon.

 

Jeg lærte også at commomrail motorer el enkle å mekke på så lenge det er snakk om det mekaniske . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Trodde ikke de drev med gnisterodering av så små dyser. Men dysene er nok spesial mens selve leamikken( som er både komplisert og kostbar) er nok lik mange andre motorer. 

 

Cr motorer er enkle å skru på. Man slipper en masse justering osv. Har vert med på å bygge om motorer til CR fra vanlig pumpe. Det fungerte greit. Satte på noen pulsskiver på kamaksel og veivaksel og kjørte pumpa med el motor. På ingeniørhøgskolen i Bergen har det gjort det samme på en liten ensylindret motor.

Link to post
  • 2 uker senere...
Brigg skrev On 1.6.2018 at 19.55:

 

Er det problem med å øke turtallet forbi området der det lugger? Eller kommer turtallet helt uproblematisk?  

 

Jeg tenker litt på symptomene når ladeluftsensoren feiler, men dette oppleves ikke som lugging men mer som at motoren ikke orker opp i turtall. 

 

Er det kompressor på motoren?

Det er ikke problem å øke turtallet, motoren har ikke betydelig redusert kraft.

Link to post

Viste ikke at Autoex/Vianor drev med overhaling av dyser. Kjekt å vite, kan bli nyttig en eller annen gang. Har fått overhalt Eberen der for noen år siden, opplevde god service da. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...