Jump to content

Tips til ettermiddags/helgeseilbåt


SteinarK

Recommended Posts

Etter noen år som landkrabbe ser det endelig ut til at det er mulig å prøve seg med båt igjen.  Vi har tidligere hatt først en Columbie66 og siden en Bavaria35 som vi brukte som feriebåt.  Etter hvert ble nok seiling mer min interesse enn familiens og båten måtte vike til fordel for hytte.  Men nå er konemor på gli for å komme seg på sjøen igjen :)

 

Konseptet vi er enig om nå, er å se etter en relativt ny og uproblematisk seilbåt som kan fungere som badebåt i indre Oslofjord på ettermiddagen for familien, er liten nok til å seiles og håndteres enkelt av én (meg) men samtidig har nok komfort til at man kan sove over en natt eller to, i alle fall for 2-3 stk.  Pris, helst ikke over 200K.

 

Så langt er eneste reelle alternativ vi har sett Phobos 24 og det er noe slikt vi er på jakt etter.  Er det noen som har erfaring med Phobos?  Finnes det andre alternativer der ute som ligner?

Her er en som ligger i Kristiansund https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=115959270

 

Det lå en slik til salgs i Moss nylig, men vi valgte å la den gå på grunn av noen lumske feil

 

Link to post
Share on other sites

Komfort for å sove er en ting, hva med alt det andre man gjør på tur? Selv har jeg en livlig dagsturbåt (First Class 8), men den har komfort som et romslig  fjelltelt men f.eks. ingen ordentlig plass å sette en porta-potty. 

 

Uten å skule for hardt på budsjettet, her er noen dagsturbåter med overnattingsmuligheter jeg ville vurdert:

J/80

Diva 24 DC

Skippi 650 

Campus 7.4

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Cruise skrev for 5 timer siden:

Interessante alternativer. Har ikke selv hatt seilbåt, og blitt anbefalt kjente merker om enn av litt eldre årgang.

 

De som er nevnt er kjente merker, ikke alle av de aller største merkene, men uansett :-)

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være av de store merkene eller noe fancy. Kunne gjerne tenke meg en greit utstyrt båt rundt samme størrelse som J/80, men ser at jeg kanskje burde gå litt ned i størrelse på første båt. Lite smart med stor "show off" båt når seilkunnskapene er helt basic.

 

Link to post
Share on other sites

Har det vært noen importører av Skippi og Diva i Norge?  Finner veldig lite norsk info bortsett fra messereportasjer når jeg søker på dette.  Importøren av Phobos ser jo også ut som har lagt inn årene.  Men konseptet er jo egentlig veldig bra - fine nye båter for de som er glade i å seile og gjerne alene, samtidig som man kan ha god komfort.  Rart ikke markedet for dette er større i Norge!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Cruise skrev for 8 timer siden:

Lite smart med stor "show off" båt når seilkunnskapene er helt basic.

 

 

 Du har allerede skjønt noe vesentlig ser jeg :-D Billigere og lettere å "lære" i en mindre båt enn en stor, men ikke alle som velger å gjøre det på den måten ;-)

Link to post
Share on other sites

Har en del timer i en J80 (og de fleste konkurrentene). Bare å spørre om du lurer på noe om båtene. Felles for sportsbåtene er at de er bygd for å seile 4 personer. For lite kjølvekt og mye seil uten kjøtt på rekka. Til aleneseiling hadde jeg nok valgt noe litt mindre sportslig. Har overnattet i en Melges 24 og kjenner noen som har vært på helgetur i en. Ett fjelltelt er komfortabelt til sammenligning:lol:

 

Men morsomme båter! Er man to ivrige seilere med noen ekstra av og til er det utrolig mye morro for pengene.

 

Link to post
Share on other sites

HaHa skrev On ‎04‎.‎06‎.‎2018 at 14.22:

Tyskerne har et eget ord   - 'Kleinkreuzer' - for denne kategori båter. Du kan se på Yacht.de sine tester for mer inspirasjon. 

https://www.yacht.de/schlagworte/tag/Kleinkreuzer.html

 

Dom har også en båttype som heter Jollenkreuzer......som man av o til ser på langtur, eks opp i Bohuslän

 

 

e_2b683da828.jpg

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 31 minutter siden:

Har en del timer i en J80 (og de fleste konkurrentene). Bare å spørre om du lurer på noe om båtene. Felles for sportsbåtene er at de er bygd for å seile 4 personer. For lite kjølvekt og mye seil uten kjøtt på rekka. Til aleneseiling hadde jeg nok valgt noe litt mindre sportslig. Har overnattet i en Melges 24 og kjenner noen som har vært på helgetur i en. Ett fjelltelt er komfortabelt til sammenligning:lol:

 

Men morsomme båter! Er man to ivrige seilere med noen ekstra av og til er det utrolig mye morro for pengene.

 

 

Jeg har ikke vært ombord i/seilt med verken J/80 eller Melges 24, men det er vel en stor forskjell i bokomfort (om enn fortsatt enkel) og hvor enkle de er å seile med et lite mannskap?

 

To svensker seilte forresten en J/80 over Atlanterhavet for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Veldig stor forskjell på J80 og Melges. Melges er mye mer leken. Smalere kjølprofil som gjør at den må ha fart for ikke å gå sidelengs. J80 oppfører seg litt mer normalt. Også mer stabilitiet. Begge båter tåler veldig mye hvis de blir seilt riktig. Har seilt begge i regatta i 20 m/s med full seilføring. Men hvis en ikke klarte å holde båten i plan gjennom jibben kom havariene fort. J80 går det faktisk å senke da båten kan dykke med baugen, så vann kommer inn luka. Dette var med genakker i 20 m/s, så bare de dummeste som får prøve.

 

Har ikke vurdert bokomforten i J80, båten jeg seilte var helt ribbet, eneste jeg gjorde nede var å lagre matpakke og drikke.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...