Jump to content

80 hk diesel ford/saab


randulf

Recommended Posts

Jeg har problemer med min ford motor .

Fikk tips om og skifte dieselfilter ,men det hjalp ingenting...

Motoren starter greit men i den siste tid har den en tendens til og slakke av på farten .

Kjører sin egen fart og stopper vist jeg gir full fart ,

Tengte dette var dieselfilteret men etter og ha prøvekjørt i dag var den like ille kjørte halv fart og

etter ti minutter satt jeg full gass og ingen reaksjon begynte og sagge ned og motoren stoppet og startet med en gang igjen ,

Men får ikke opp farten.

Er veldig i tvil her har altid hørt at disse motorene er uslidelige ..

Motoren er helt uten risting på tomgang og går greit opp til kvart fart og spidder ikke opp etter det.

Har ikke peiling på diesel da jeg kjøpte båten i april..

Er det noen glødegreier som kan gjør dette eller kan jeg skru av de fire røyra til sylinderene for og se om det får diesel...

Har dere båtfolk noen tips da makrellen er her og jeg er ganske fortvilet da jeg ikke tør gå utasjærs med den Har mail dan.lyngmyr@losmail.no

vist noen har løsning eller råd

 

VIRKER SOM DEN FÅR FOR MYE ELLER FOR LITE DIESEL ????

 

KAN MOTOREN VÆRE FERDIG DEN RYKER IKKE ELLER BRUKER OLJE???

Link to post
Share on other sites

Det høres ut til at den får for lite diesel og tipset med å skifte filter er godt nok selv om det ikke løste problemet.

 

Om tanken ligger noe høyere enn helt i bunn av båten kan du koble av slangen inn på filter eller fødepumpe og se om det renner rimelig greit med diesel. Hvis ikke kan der være skitt i tanken eller slangene kan være oppsvulmet innvendig.

 

Husker ikke helt hvilken fødepumpe som står på Ford men i de fleste er der et grovfilter/sil som kan tette seg til.

 

Tankluftingen kan være tett.

 

Ford er kresen på lufting og har du litt luft i systemet kan også det gi slike symptomer. Der er 2 lufteskruer øverst på siden av innspr.pumpa, bruk den øverste (om motoren ikke står helt horisontalt) til lufting.

 

Lykke til!

 

 

..og Forden din er neppe ferdig. Leter du litt er det nok bare en bagatell.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Av egen erfaring virker det som om dieselsystemet suger luft en eller annen plass. Du kan bytte ut slangene på sugesiden, dvs. alle slanger inn til dieselpumpen med blanke slanger - samme som brukes til trykkluft. Da vil du kunne se hvor det lekker. Dette fungerte for meg, men dersom det er de gamle slangene som du bytter ut som er kilden, får du ikke fasitsvar, men allikavell løst problemet. Bemerkes at disse blanke slangene blir noe harde med kontakt med diesel... etter en tid....

 

Skal også nevnes at tilsvarende problem har oppstått med tette filtre. Men dette har du jo sjekket.

Mye drit eller vann i dieselen ???

 

 

Dersom det er mistanke at tanken kan innholde mye gørre, koble til en eller annen form for "reservekanne" og ta en prøvetur..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det er også en annen mulighet som er enkel å sjekke. Luftingen på tanken kan bli tett. For å teste om feilen ligger her kan man bare løse lufteslangen som går gjennom skroget og ta en prøvetur. Pass på at slangen ikke faller ned slik at det renner diesel ut.

 

Har du lagt merke til om motoren røyker svart før den stopper? Det er tegn på at den får for lite luft.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Du har skiftet filter. Ok, men skiftet du også pakninger? Ford motorer har CAV filter vanligvis. Som oftest skifter vi ikke pakninger da det kan virke litt vansklig å få til. Egentlig veldig enkelt. Ivertfall har den store pakningen tendens til å svelle med tiden og blir for stor og kommer ut av stilling og dermed suges det luft inn på sugesiden.

På tomgang klarer den å kvitte seg med luften men ved pådrag får en problemene som du beskriver.

Mitt råd kontoller/skift alle pakninger/O-ringer ( Også på bolten) på filter på sugesiden. Kontroller også andre forbindelser om disse er tette.

Er ganske sikker at ditt problem ligger i at det kommer inn luft på sugesiden. Årsaken til det kan også ligge i at lufting på tank er tett men da ville du ikke ha problemet hele tiden. Kan også være fremedelement i tank. Altså at innsugningsrør blir tettet til i tank. Gummi slange mellom motor og faste røropplegg kan også være synderen. Vær oppmersom på at en finn slange på utsiden kan være fullstendig oppløst på innsiden.

 

Lykke til

Hilsen Smaapala.

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar vedr. suge- og trykkside i et dieselsystem.

 

Sugesiden: Fra tank til fødepumpe.

Trykkside : Fra fødepumpe til innsprøytningspumpe.

 

Under drift er det kun på sugesiden det kan suges inn luft; på trykksiden vil en utetthet resultere i lekkasje.

 

Denne forskjellen er viktig ved feilsøking etter luft i dieseltilførselen.

 

Baisiken.

Link to post
Share on other sites

Får motoren nok frisk luft? En tett motorkasse kan hindre at mototren får tilgang på luft. Du kan teste dette ved å gi gass, for deretter å lette opp lukene til maskin. Dersom du hører turtallet stige er det luft-tilførselen som må fikses.

 

F.eks en seksliters motor trenger 6000 liter luft pr minutt på 1000 omdreininger.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar ..

 

Det viste seg at slangen på tilbakeføring av diesel var tett på 2 plasser ..

 

Jeg skrudde opp en rimlig lang gjennomgående skrue med et lite filter fyllt av drit i utgangen tilbakeføringen til tank.

Blåste ut masse drit som lå inn mot tanken.

Dermed er det bedere turtall på motoren med en gang.

Skal skifte alle slanger til gjennomsiktige og rense tanken i tilfelle det er kommet noe oppi

som kan gå i filtere .

Fikk 5 makrell i går på prøveturen,

Tusen takk for fine tilbakemeldinger og for et kjempebra forum.....

 

Arendalitt

Link to post
Share on other sites

En liten anbefaling-bruk kun godkjente slanger til drivstofftilførselen.med doble slangeklemmer. :yesnod: De er da antaglig ikke i klar plast. Plastslanger blir stive og sprøe og kan brekke, hva får du da av problemer? :sad: Bruker gjerne selv en klar plastslangebit til feilsøking, men ikke som fastinnstallasjon.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...