Treigstad Startet 2.Juni.2018 Del på Facebook Startet 2.Juni.2018 Hei, jeg har en liten krise her, ble nettopp tauet inn av RS etter at batteriet tilsynelatende var flatt etter jeg lå på anker i natt (fikk altså ikke start på motoren, ikke antydning til liv på starter eller tilt). Jeg har en gammel Hansvik 18 med en 2005 Yamaha 60hk påhengs. Lyset i kabinen virker. CD-spiller og kartplotter lyser i to sekunder og skrur seg av igjen. Med andre ord helt flatt batteri. Har aldri hatt noen batteriproblemer før. Men i natt hadde jeg i en liten kjølebag 12v fra Biltema på for første gang, og jeg lurer da om denne lille krabaten har tappet batteriet flatt i løpet av natten. Men det som er litt rart er at når RS kom så forsøkte vi med startkabler, men det var ikke antydning til liv på starteren - og jeg får heller ikke tiltet motoren hvilket ikke kan ta så mye strøm. Burde jeg ikke fått nok strøm av RS sitt batteri med startkabler til at det ble hvertfall litt livstegn fra starteren eller tilten? Den står og lader nå med en sånn smart-lader på full guff. Det er et noen år gammel batteri fra biltema på 60ah sånn ca. Så spørsmålet mitt er: Er det bare helt flatt batteri eller er det i tillegg en sikring som har ryki? Jeg sjekket alle sikringer jeg kunne se, men ingen var gått. Trolig har jeg ikke klart å finne hovedsikringen - aner ikke hvor jeg skal lete... Og hvis det er en sikring, noen som vet hvor denne kan befinne seg på en 1985 hansvik med 2005 Yamaha? :P Hilsen veldig frustrert båtmann som helst skulle vært ute på vannet og dorget etter ørret nå. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Hei, jeg kan ikke så mye om hva som skjer med et batteri når det tømmes helt (ryktet sier vel at dem blir ødelagt?) men det er vel ikke utenkelig at du gjort akkurat dette. Disse boksene ligger rundt 50w/12v=4,1amp ganger hvor mange timer du stått stille så du er raskt oppe i 60ah da Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Er vel bare et multimeter som kan gi svar på om batteriet er flatt. Men det kan jo også være ødelagt. Kjølebokser trekker mye strøm. Du får ta en titt på infoplata på den, gange opp med antall timer du brukte den, så har du svaret på om den tømte batteriet. Husk at om du har 60 ah batteri, så er det bare 30 som er tilgjengelig før batteriet er tømt Sitér dette innlegget Link to post
Treigstad Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Så trolig ikke sikring? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Jeg personlig uten noen form for bakgrunnsinformasjon utover det du skriver tror ikke på at det er en sikring som gått når du forklarer om lamper som virker noen sekunder, men som Eureka sier frem med en multimeter, mål på batteriet uten lader på. Får du målt tilstrekkelig spenning på batteriet så mål hva du har frem til startmotor bare, det er en god start. Dette får du ordning på Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Hvis batteriet faktisk er so uttappa som du her gir uttrykk for, so haster det med å få på lading. Hvis du er rask nok kan batteriet kanskje reddast frå å bli skrota nett no. Sitér dette innlegget Link to post
Treigstad Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Har hatt det på lading tre timer nå. 13,1 volt. Ingen liv i motor/tilteren - men alt annet som CD spiller og kartplotter har begynt å virke.. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 (redigert) Har du ikke et batteri du kan låne og teste med? Jeg gjetter nå på at du har målt rett etter du tatt av laderen? Mål etter 15 min og se spenningen falle tenker jeg? Redigert 2.Juni.2018 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 3 timer er ingen ting om det er flatt. Regner med tallet er med frakoblet lader? Bilbatteriet ditt er sikkert nok til å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Eureka skrev 7 minutter siden: 3 timer er ingen ting om det er flatt. Tja. Hvis han har brukt en 10A lader (tilfeldig eksempel) så er han jo oppe på 50%. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Jojo, sant nok. ? Sitér dette innlegget Link to post
Treigstad Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Takk for hjelpen. Hadde litt smålig flaks ved at det kom to mekanikere forbi som feilsøkte og etter 20 min fant en gåen 20amp glassikring på selve påhengsmotoren som var gått. Så nå starter den, det var ikke batteriet som var gåent selv om det også var flatt. Så da funker båten! Woho! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 ? bra, da gjenstår bare å sjekke kjøleboksens forbruk og sannsynlig vis konstatere at den bare bør brukes under lading ? Sitér dette innlegget Link to post
Treigstad Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Hehe ja, jeg har et annet batteri (agm) som også er flatt men som lader nå, og har kjøpt en egen tilkopling til bilbatteri-uttak så kjører jeg bare sånt på den og lader den i havner, så slipper jeg kanskje ringe RS noe mer i år. For øvrig fantastisk at noen gadd å hoppe inn i båten min å hjelpe meg så lenge på fritida si ass, de skulle på festival og nå drikker de første 12 halvliterne på meg. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Godt å høre ? veldig tilfeldig at sikring går samtidigt som du lader ur batteriet men slikt skjer vel og gratulerer med hyggelig båtnabo Da har du lært noe nytt og som Eureka skriver så burde du kanskje kjøre kjøleskap under gange, ellers så koster jo et voltrele og et ekstra batteri ringe 1500,- på biltema så kan dette med utladning fra forbruksiden ikke skje igjen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Treigstad skrev for 4 timer siden: Takk for hjelpen. Hadde litt smålig flaks ved at det kom to mekanikere forbi som feilsøkte og etter 20 min fant en gåen 20amp glassikring på selve påhengsmotoren som var gått. Så nå starter den, det var ikke batteriet som var gåent selv om det også var flatt. Så da funker båten! Woho! Kjempeflott at det ordna seg for deg. Og for ein løsning Og kred til deg som fortalde kva løysinga blei Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Så bra at det løste seg Treigstad skrev for 5 timer siden: For øvrig fantastisk at noen gadd å hoppe inn i båten min å hjelpe meg så lenge på fritida si ass, de skulle på festival og nå drikker de første 12 halvliterne på meg. Og veldig bra at du ga litt tilbake for de som hjalp deg, det skjer ikke alltid Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Så bra det ordnet seg. Det finnes en duppedings du kan kople mellom kjøleboksen og batteriet som kutter strømmen når spenningen blir for lav. Da vil den ikke kunne tømme batteriet for mye. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 (redigert) Jeg så litt på de 2 typer kjølebagger bt har for tiden og de trekker faktisk bare mellom 30 og 40w når de er på 12V. Når de er på 220V så yter de mere. Men 40W, man får jo ikke all verdens kjøling av det da :) Redigert 3.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 ne.andersson skrev for 17 timer siden: Godt å høre ? veldig tilfeldig at sikring går samtidigt som du lader ur batteriet Nja.... Har opplevd flere ganger at sikringer ryker når spenningen blir lav, fordi da blir strømtrekket litt høyere i noen situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Joltus skrev 19 minutter siden: Nja.... Har opplevd flere ganger at sikringer ryker når spenningen blir lav, fordi da blir strømtrekket litt høyere i noen situasjoner. Det har du jo faktisk helt rett i ? Sitér dette innlegget Link to post
Treigstad Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 ne.andersson skrev for 20 timer siden: Det har du jo faktisk helt rett i ? Kjellg skrev for 23 timer siden: Jeg så litt på de 2 typer kjølebagger bt har for tiden og de trekker faktisk bare mellom 30 og 40w når de er på 12V. Når de er på 220V så yter de mere. Men 40W, man får jo ikke all verdens kjøling av det da :) Når vi først er inne på det; jeg trenger en kjølebag som kan kjøle fisken jeg får på fredager helt til søndag når jeg skal hjem. Som har 12v og 220v. Den minste fra Biltema var så liten så jeg fikk bare plass til én ørret (på 3 kg), og da måtte jeg kappe av hodet og hale. ? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Da ville jeg definitivt valgt en kjøleboks med kompressor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 (redigert) Enig hvis du skal ha den elektrisk. Du kan evt ta med deg en isoporkasse med isbiter. Den varer en helg i varmt vær, og legger du noe mellom fisken og isen (type håndkle eller noe slikt) så fryser ikke fiskeren helt. Sørg for at smeltevann kommer ut. Vi brukte det mye til brus, eplejus, øl etc før. Du kan også bruke en isolert kasse og ta med deg dypfrosne plastflasker med vann i (må ikke være fulle når du fryser dem ned). Da slipper du vann som renner. Det viktigste for at isen skal holde lenge er at man åpner lokket minst mulig. Vil også anbefale å sløye fisken først (både for kvalitet på kjøtt og for å måtte kjøle ned minst mulig). PS: Isbiter får du ofte billig på fiskeutsalg. Redigert 4.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Eureka Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Har en portabel waeco, 35 liter tror jeg det var, kjøle og frys med kompressor. Bruker den i seilbåten. Om det er for å holde fiske kald, er det kanskje like greit å kjøpe fisk, for den kostet over 6000... og man får mye fisk for de kr ? isoporkasse og is er nok løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.