Jump to content

Har jeg bare flatt batteri eller er det en sikring som har gått?


Treigstad

Recommended Posts

Hei, jeg har en liten krise her, ble nettopp tauet inn av RS etter at batteriet tilsynelatende var flatt etter jeg lå på anker i natt (fikk altså ikke start på motoren, ikke antydning til liv på starter eller tilt).

 

Jeg har en gammel Hansvik 18 med en 2005 Yamaha 60hk påhengs.

 

Lyset i kabinen virker. CD-spiller og kartplotter lyser i to sekunder og skrur seg av igjen. Med andre ord helt flatt batteri.

 

Har aldri hatt noen batteriproblemer før. Men i natt hadde jeg i en liten kjølebag 12v fra Biltema på for første gang, og jeg lurer da om denne lille krabaten har tappet batteriet flatt i løpet av natten.

 

Men det som er litt rart er at når RS kom så forsøkte vi med startkabler, men det var ikke antydning til liv på starteren - og jeg får heller ikke tiltet motoren hvilket ikke kan ta så mye strøm. Burde jeg ikke fått nok strøm av RS sitt batteri med startkabler til at det ble hvertfall litt livstegn fra starteren eller tilten?

 

Den står og lader nå med en sånn smart-lader på full guff.

 

Det er et noen år gammel batteri fra biltema på 60ah sånn ca.

 

Så spørsmålet mitt er: Er det bare helt flatt batteri eller er det i tillegg en sikring som har ryki? Jeg sjekket alle sikringer jeg kunne se, men ingen var gått. Trolig har jeg ikke klart å finne hovedsikringen - aner ikke hvor jeg skal lete...

 

Og hvis det er en sikring, noen som vet hvor denne kan befinne seg på en 1985 hansvik med 2005 Yamaha? :P

 

Hilsen veldig frustrert båtmann som helst skulle vært ute på vannet og dorget etter ørret nå.

Link to post

Hei, jeg kan ikke så mye om hva som skjer med et batteri når det tømmes helt (ryktet sier vel at dem blir ødelagt?) men det er vel ikke utenkelig at du gjort akkurat dette.

 

Disse boksene ligger rundt 50w/12v=4,1amp ganger hvor mange timer du stått stille så du er raskt oppe i 60ah da :rolleyes:

Link to post

Er vel bare et multimeter som kan gi svar på om batteriet er flatt. Men det kan jo også være ødelagt. 

Kjølebokser trekker mye strøm. Du får ta en titt på infoplata på den, gange opp med antall timer du brukte den, så har du svaret på om den tømte batteriet. 

Husk at om du har 60 ah batteri, så er det bare 30 som er tilgjengelig før batteriet er tømt

Link to post

Jeg personlig uten noen form for bakgrunnsinformasjon utover det du skriver tror ikke på at det er en sikring som gått når du forklarer om lamper som virker noen sekunder, men som Eureka sier frem med en multimeter, mål på batteriet uten lader på.

 

Får du målt tilstrekkelig spenning på batteriet så mål hva du har frem til startmotor bare, det er en god start.

 

Dette får du ordning på :thumbsup:

Link to post

Takk for hjelpen. Hadde litt smålig flaks ved at det kom to mekanikere forbi som feilsøkte og etter 20 min fant en gåen 20amp glassikring på selve påhengsmotoren som var gått. Så nå starter den, det var ikke batteriet som var gåent selv om det også var flatt. 

 

Så da funker båten! Woho!

Link to post

Hehe ja, jeg har et annet batteri (agm) som også er flatt men som lader nå, og har kjøpt en egen tilkopling til bilbatteri-uttak så kjører jeg bare sånt på den og lader den i havner, så slipper jeg kanskje ringe RS noe mer i år.

 

For øvrig fantastisk at noen gadd å hoppe inn i båten min å hjelpe meg så lenge på fritida si ass, de skulle på festival og nå drikker de første 12 halvliterne på meg.

Link to post

Godt å høre ? veldig tilfeldig at sikring går samtidigt som du lader ur batteriet men slikt skjer vel og gratulerer med hyggelig båtnabo :wink:

 

Da har du lært noe nytt og som Eureka skriver så burde du kanskje kjøre kjøleskap under gange, ellers så koster jo et voltrele og et ekstra batteri ringe 1500,- på biltema så kan dette med utladning fra forbruksiden ikke skje igjen :thumbsup:

Link to post
Treigstad skrev for 4 timer siden:

Takk for hjelpen. Hadde litt smålig flaks ved at det kom to mekanikere forbi som feilsøkte og etter 20 min fant en gåen 20amp glassikring på selve påhengsmotoren som var gått. Så nå starter den, det var ikke batteriet som var gåent selv om det også var flatt. 

 

Så da funker båten! Woho!

Kjempeflott at det ordna seg for deg. Og for ein løsning :thumbsup:

Og kred til deg som fortalde kva løysinga blei :yesnod:

Link to post

Så bra at det løste seg :thumbsup:

 

Treigstad skrev for 5 timer siden:

For øvrig fantastisk at noen gadd å hoppe inn i båten min å hjelpe meg så lenge på fritida si ass, de skulle på festival og nå drikker de første 12 halvliterne på meg.

Og veldig bra at du ga litt tilbake for de som hjalp deg, det skjer ikke alltid :smiley:

Link to post

Så bra det ordnet seg. Det finnes en duppedings du kan kople mellom kjøleboksen og batteriet som kutter strømmen når spenningen blir for lav. Da vil den ikke kunne tømme batteriet for mye. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
ne.andersson skrev for 20 timer siden:

 

Det har du jo faktisk helt rett i ?

 

Kjellg skrev for 23 timer siden:

Jeg så litt på de 2 typer kjølebagger bt har for tiden og de trekker faktisk bare mellom 30 og 40w når de er på 12V. Når de er på 220V så yter de mere. Men 40W, man får jo ikke all verdens kjøling av det da :)

Når vi først er inne på det; jeg trenger en kjølebag som kan kjøle fisken jeg får på fredager helt til søndag når jeg skal hjem. Som har 12v og 220v. Den  minste fra Biltema var så liten så jeg fikk bare plass til én ørret (på 3 kg), og da måtte jeg kappe av hodet og hale. ? 

 

Noen tips?

Link to post

Enig hvis du skal ha den elektrisk.

Du kan evt ta med deg en isoporkasse med isbiter. Den varer en helg i varmt vær, og legger du noe mellom fisken og isen (type håndkle eller noe slikt) så fryser ikke fiskeren helt. Sørg for at smeltevann kommer ut.

Vi brukte det mye til brus, eplejus, øl etc før. 

Du kan også bruke en isolert kasse og ta med deg dypfrosne plastflasker med vann i (må ikke være fulle når du fryser dem ned). Da slipper du vann som renner. 

Det viktigste for at isen skal holde lenge er at man åpner lokket minst mulig. Vil også anbefale å sløye fisken først (både for kvalitet på kjøtt og for å måtte kjøle ned minst mulig). 

PS: Isbiter får du ofte billig på fiskeutsalg.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...