Jump to content

Mistet oljetrykk på Yanmar YSB 12


Morten_L

Recommended Posts

Vi hadde planlagt seitur til Danmar i helga og var kommet ca 10 min avgårde da vi så at oljelampa lyste, motor ble straks stoppet og vi kunne konstatere at det også var forsvunnet en del olje. Så vi heiste seil og seilte tilbake til havna for å undersøke nærmere, oljetrykksføler ble demontert og teste Ok, vi etterfylte olje (over 2 liter, var ca midt mellom min og max sist jeg peilet) og startet på nytt men fortsatt ikke oljetrykk....... :cryin::cryin:

 

Hva er galt? Gåen/tett oljepumpe, toppaking, stempelfjærer......

 

har ikke hatt mot på å demontere oljepumpe for å se om den funker enda, frykter at motoren er død og ser mørkt på en kostbar overhaling

Motoren er en Yanmar YSB 12hk 1978 mod, som ble overhalt i 2001 for 30 000 (skal finne kviteringene for å finne ut hva de egentlig gjorde)

 

Morten

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke denne motoren, men de fleste motorere har en "overløpsventil" som skal åpne hvis oljefilter er tett. Her er det ofte en fjær med en kule som normalt er stengt, men som åpner og lar oljen passere utenom filter hvis det er for tett. Hvis oljetrykksbryter sitter ved den delen som blir "bypasset" ved et tett filter, kan jo det føre til at oljelampen lyser. Jeg ville først byttet oljefilter, sjekke i boka om (hvis du har) hvor denne "bypass" ventilen er og gjort denne ren (Pass på å ikke miste kula). Denne ventilen er ofte i nærheten av oljefilter. Husk på at det tar noen sekunder før du får oljetrykk når du bytter filter.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Var ute å båten i dag for å prøve å finne ut mer om dette oljetrykket.

tok ut oljefilteret som er et såkalt knivfilter som kun skal renses, jeg renset det godt(det var fullt av gørr) og satte på plass. startet og vips så var det oljetrykk.

 

MEN

den bruker ikke olje og sviver fint på lave turtall, men med en gang belastngen økes begynner den å ryke voldsomt, gir alt for lite effekt og drikker olje(mye, som ikke lekker med brennes)

 

Regner med jeg har et stykk KJEMPEPROBLEM, som toppakning, stempelfjærer og hele pakka eller????

:cryin::cryin::cryin:

Link to post
Share on other sites

.....MEN, den bruker ikke olje og sviver fint på lave turtall, men med en gang belastngen økes begynner den å ryke voldsomt, gir alt for lite effekt og drikker olje(mye, som ikke lekker med brennes)

 

Regner med jeg har et stykk KJEMPEPROBLEM, som toppakning, stempelfjærer og hele pakka eller????

...og hvilken farge er det på denne røyken? BLÅ-GRÅ???? Og litt oljefilm etter kjølevannet? Mest sansynligvis oljeskraperingen (den nederste av stempelringene) som er sliten.

 

Eller er det "bare" mørk røyk - da er det mest sansynlig bare å justere ventilen - spes. Innsugsventilen. Det kan da være at motoren får for lite luft i forhold til diesel.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...og hvilken farge er det på denne røyken?  BLÅ-GRÅ???? Og litt oljefilm etter kjølevannet? Mest sansynligvis oljeskraperingen (den nederste av stempelringene) som er sliten.

 

Eller er det "bare" mørk røyk - da er det mest sansynlig bare å justere ventilen - spes. Innsugsventilen. Det kan da være at motoren får for lite luft i forhold til diesel.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er sort røyk ingen oljefilm på vannet og ingen synlig olje i motorrom, det som bekymrer meg mest er at motoren gir langt fra maks og at dette problemet oppstod samtidit som jeg mistet oljetrykket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...