Mouche Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 @Pinkvin Prøver igjen jeg; Har du eksempler på en del båthavner i Indre Oslofjord som fortrenger "folk flest" og deres tilgang til sjøen og forslag til steder disse skal flyttes (til)? For Askers del som jeg kjenner best har jeg ikke noe forslag til havn som fortrenger noen. Som jeg forstår deg så vil det vel bety en del tusen båtplasser som skal flyttes med medførerende biljøring, oparbeidelse av nye tilførselsveier, havner, infrastuktur osv Et riktig gledens budskap du kommer med her! Også litt spent på hvilke kommuner du skal sende deler av regningen til. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) Kan svare deg litt på dette når det gjelder Drammen @Mouche. I Drammensfjorden blir først Lier Båtforening kastet bort fra området sitt da det skal bygges annen infrastruktur(det kommer nytt sykehus i nærheten) på området. De har pr. i dag ikke noe konkret alternativ og står nå uten både brygger og opplagsplass. Holmen Motorbåtforening(beliggende på Holmen i Drammen) blir kastet ut i 2020(enda man har kontrakt frem til 2034) da det skal bygges ny 4-felts Holmenbro. Planene for området etter ferdigstillelse(3 år byggeperiode) er at det skal anlegges gang og sykkelveier på området. Det alternativet som peker seg ut som mulig for begge foreninger er noe vi kaller "Gasstomta" som eies, men ikke brukes, av Statoil(Equinor). Denne befinner seg lengre ut i fjorden og må eventuelt kjøpes av kommunen for så å leies ut. Her må det i så fall investeres i en lengre bølgebryter grunnet plasseringen for at det skal være levelige forhold. Om så gjøres er det et godt alternativ med eksisterende bygningsmasse og infrastruktur som passer en båtforening. Det ligger også en båtforening på nabotomten som kunne nyte godt av at flere kom til, da de har investert i en relativt dyr trawel-lift. Dette er i hvert fall et eksempel på at båtforeninger blir presset ut fra de mest sentrale tomtene for å gjøre plass til både annen infrastruktur og allemannsretten. Så kan man selvfølgelig si at det er "trangere om plassen" i Oslofjorden enn i Drammensfjorden, men det er en trend. Redigert 8.Juni.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) De fleste båtplassene i Oslo ligger i Frognerkilen og Bestumkilen. Og der synes jeg de bør få bli. Innerste deler av Frognekilen eller Bestumkilen er ikke tradisjonelt ansett som spesielt attraktive friluftsområder på grunn av urent vann og dårlige bunnforhold. I Bestumkilen ligger båtene litt utrygt (mildt sagt) , spesielt opplagsplassene, da politikerne vil bygge blokker i vannkanten, for å "åpne byen mot sjøen" som de så pent sier. Polikerne "lover" alternative opplagsplasser. Den plassen som kanskje er mest sannsynlig er et område ved utløpet av Lysakerelva (?). Nordsiden av Frognerkilen, der de fleste marinaene ligger, er varig ødelagt som fritidsområde av jernbane, motorvei og trafikkmaskiner. Så jeg ser ingen grunn til å utvikle dette området til friluftsformål. Dessuten er det vel ikke mange hovedsteder i verden der tilgangen til sjøen er større og bedre tilrettelagt enn i Oslo. Å kreve båtplasser fjernet for å gi større tilgang til sjøen virker helt meningsløst for meg. Noe av det jeg som småbåteier savner er heller tilgang til byen fra båten. I dag er det stort sett bare på Aker Brygge at jeg kan sette av eller ta imot folk i båten eller fortøye midlertidig (mot betaling) sentralt i byen. Bryggekantene ellers er for høye for oss i småbåt. Redigert 8.Juni.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 NilsPils skrev 2 minutter siden: Noe av det jeg som småbåteier savner er heller tilgang til byen fra båten. I dag er det stort sett bare på Aker Brygge at jeg kan sette av eller ta imot folk i båten eller fortøye midlertidig (mot betaling) sentralt i byen. Bryggekantene ellers er for høye for oss i småbåt. Får håpe det blir en bedring på hvis forslaget om gjeste- og bohavn for Oslo på Filipstad blir noe av. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Jeg har en bøye utenfor hytta. Den bøya har vår familie hatt der siden 60-tallet (selvfølgelig byttet ut bøye og kjetting noen ganger...) Det hender stadig at noen fremmede legger seg i bøya, men jeg bryr meg ikke om det. De sliter den nok ikke i stykker. Men noen ganger har jeg faktisk tenkt å bruke bøya selv, og da må jeg jo gjøre låneren oppmerksom på at han ligger i vår bøye. De aller fleste sier takk for lånet og flytter seg videre til et annet sted. Noen derimot, blir sinte og mener at de har mer rett til min bøye enn jeg har siden de kom dit først. Det synes jeg er ganske provoserende. PS: Bøya er rød, og har ikke noe med de omtalte blå bøyene å gjøre. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Jens_P Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Opplagstomta ved Bestumkilen har vært utrygg i minst 50 år. Var delvis fredet så lenge messahallen lå på Skøyen og brukte området til parkering. Ryker nok endag til fordel for et nytt Sørenga. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sahara Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Opplagstomten ryker nok «snart», ja. Det virker som det er en forståelse for at det må komme plass en erstatning først. Det snakkes om å bruke overskuddsmassene fra samferdselsprosjektene for å bygge gunstig halvøy ved Lysaker. Også for å kunne erstatte båtplasser som måtte forsvinne fra Bestumkilen. Maxbo forsvinner på sikt og blir vel erstattet av noen veldig dyre leiligheter.. Ellers er signalene at vi i større grad må belage oss på boblehavn. Dvs det kommer til å bli færre plasser på land enn i dag. Nysgjerrig på hvordan dette vil reguleres. Enkleste er jo å skru opp prisen på land for å gjøre boble mer attraktivt. Men det går litt på tvers av hele non-profit tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Pinkvin skrev for 17 timer siden: Eneste grunnen til at ulike organisasjoner og privatpersoner kan legge bøyer på fellesområder nå er at ikke alle andre gjør det, men det vil de jo gjøre etterhvert, bit for bit og til slutt er alle som ikke er "noe", eller medlem i "noe" utestengt fra å kunne ankre på populære plasser. Som jorden rundt og langtidsseilere har bekreftet så har det utviklet seg dit i enkelte land/områder. Skulle tro vi kunne bedre i et sivilisert land som Norge. -- Dette bør stoppes nå, ikke om 10-15- 20 år når det har gått så langt at alle "skjønner problemet". Dette er faktisk en sak som båtfolk burde kunne enes om og presse politikerne på. Når det er sagt så er jeg ikke prinsipielt mot alt av bøyer, som jeg har sagt før, bøyer der det ikke kan ankres... helt topp, men alle må kunne bruke de, gjerne mot betaling. Helt enig her Pinkvin. For medlemmer i OF er det også en annen fordel de kjøper seg ved medlemskap, mulighet for å booke seg inn på kystled hyttene ett eller to døgn før alle andre. Prøvde for et par år siden og booke to døgn på Homlungen fyr, utsiden av Skjærhalden, men det var helt fullt når den normale bookingen åpnet. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Pinkvin skrev On 6.6.2018 at 21.48: Ikke fjerne, si heller "forskyve". Og ikke fjerne fra indre Oslofjord men heller etablere båthavner i områder som er mindre egnet for utvikling til rekreasjon og friluftsliv, Hva med å vise litt respekt for dem som gjennom generasjoner har bygd opp og vedlikeholdt brygger og opplagsplasser i de kommunale båtforeningene? Disse foreningene har en lang historie, det er lagt ned masse arbeid og takket være anonyme ildsjeler har vi et aktivt båtmiljø for vanlige folk også med lav/middels inntekt i Oslo (jo man på stå på venteliste og ha tålmodighet). Tror du de områdene som disse havnene disponerer er tilfeldig valgt? Kan det tenkes at de en gang i tiden har blitt anlagt der de ligger fordi de har egnet seg mhp leforhold, dybdeforhold og tilgjengelighet? Det er ikke bare å vipse vekk disse båtforeningene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 @Pinkvin Du vil fortsatt ikke si noe om hvilke havner som skal fjernes/nedlegges til fordel for folk flest og hvor alternative løsninger skal bygges (opp)? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Mouche skrev for 2 timer siden: @Pinkvin Du vil fortsatt ikke si noe om hvilke havner som skal fjernes/nedlegges til fordel for folk flest og hvor alternative løsninger skal bygges (opp)? Det har jeg svart på tidligere. Sånt overlater vi til de proffesjonelle. En må ha svært god oversikt over både eksisterende infrastruktur, eksisterende reguleringer og planer, for å ikke snakke om fremtidige reguleringer osv for å finne gode løsninger. Skulle tatt seg ut om "tilfeldige" folk skulle bestemme slikt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 2 hours ago, Pinkvin said: Det har jeg svart på tidligere. Sånt overlater vi til de proffesjonelle. En må ha svært god oversikt over både eksisterende infrastruktur, eksisterende reguleringer og planer, for å ikke snakke om fremtidige reguleringer osv for å finne gode løsninger. Skulle tatt seg ut om "tilfeldige" folk skulle bestemme slikt :-) Så du kan heller ikke si noe om hvilke havner DU mener bør legges ned slik at almenheten slipper til og hvor de i dag fortrenges grunnet disse mange havnene du synes å kjenne til? Ble litt tynn "suppe" til deg å være! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.