Jump to content

Ble jaget bort fra bøye i Oslofjorden

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Jeg har nettop dekket til båten min som liggert trygt for vinteren i marinaen og sitter lunt og godt hjemme i stua med fyr på ovnen og et glass vin . . . 

Da kan jeg ikke unngå å tenke på dem som overvitrer i en sliten båt på vannet, uten strøm og sannsynligvis uten nok varme. Var det nødvendig å jage dem akurat når vinteren setter inn . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er en "vandrehistorie" definert som en "historie som ikke har rot i virkelighetens veden", eller er den definert som "en historie som vandrer rundt, uavhengig av sannhetsgehalten"?  I det siste tilfellet så kan begge de to forutgående talerene ha rett i sin sak :-)

(Oups, post-edit: jeg mente innleggene fra @Komodoog @Hulda, nå hadde visst denne tråden plutselig fått seg enda en side ...)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 17 minutter siden:

Er en "vandrehistorie" definert som en "historie som ikke har rot i virkelighetens veden", eller er den definert som "en historie som vandrer rundt, uavhengig av sannhetsgehalten"? 

Screenshot_20251114_225411_Google.jpg.6db7769baca8f5d7ade4f906ac6093a7.jpg

Hørt drøssevis av disse historiene. Noen som leide ut til en somalisk familie som anla potetåker i andre etasje osv. Fellesnevneren er alltid at disse utrolige greiene foregår i 2. etasje i en bygning, og at det bor en sedat nordmann i etasjen under.

Men nå kjenner jo tydeligvis Hulda den kommunalt ansatte som måtte håndtere denne saken, så da er det vel tilfelle...

Ikke like ekstremt, men jeg har hatt leieboere som satte inn en tørketrommel i kjelleren - av den gamle typen, som har ventilasjonsslange som må kobles til noe god utlufting.  De lot fuktigheten gå rett ut i rommet, så det ble muggsopp i taet og malingen begynte å flasse av grunnmuren ...

Mer relevant, og en historie jeg har nevnt før ... jeg tittet innom en båtnabo i Oslo en gang, jeg husker ikke eksakt hvor jeg traff ham, men han hadde lite peiling på båt, men hadde akkurat kjøpt en svær, råtten trebåt for én krone eller noe slikt - en mye større båt enn min, gammel fiskesjark kanskje (jeg husker ikke detaljene, det er lenge siden).  En ting som jeg fant iøyefallende var et hull et stykke over vannlinja - treverket var pill råttent, og det så ut som at noen ved et uhell hadde greid å slå en knyttneve rett gjennom skroget.  "Hva om den synker, og du blir holdt økonomisk ansvarlig for heving?" spurte jeg.  Nei, det hadde han ikke tenkt på.  Jeg tipper på at det ikke spilte så stor rolle for ham, er man ikke bemidlet så vil risikoen for et slikt økonomisk krav ikke nødvendigvis ha noe avskrekkende effekt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

NilsPils skrev for 12 timer siden:

Jeg har nettop dekket til båten min som liggert trygt for vinteren i marinaen og sitter lunt og godt hjemme i stua med fyr på ovnen og et glass vin . . . 

Da kan jeg ikke unngå å tenke på dem som overvitrer i en sliten båt på vannet, uten strøm og sannsynligvis uten nok varme. Var det nødvendig å jage dem akurat når vinteren setter inn . . ?

Eg kjenner berre saka frå medieomtale, men har inntrykk av at eigarane av desse båtane har fått fleire meldingar om å flytta båtane. Dette over lengre tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...