Jump to content

Startmotor VP 140A


ferskvannspiraten

Recommended Posts

Aller først må jeg hengi meg litt til lovprising av dette eminente forum - her får jeg svar på det meste jeg lurer på, og faktisk en god del som jeg ikke viste at jeg lurte på før jeg leste det :smiley:

Stooor takk til alle dere erfarne som deler av deres kunnskap og erfaringer!!

 

Nå er det starteren som krangler, den snurrer som bare det, men den slår ikke inn, dvs den drar ikke motoren rundt. Ikke noe klikking, og batteriet er både nytt og fullladet.

 

Altså må starteren ut for en overhaling (??)

 

Problemet er at den sitter som spikret - eller skal jeg si fastrustet...

 

Har fått ut de to boltene + en brakett som var festet i forkant av starteren og i blokken, men

den sitter fremdeles som bare *%¤¤&*

Rikelig med WD40 har den også fått (daglig de siste 3 dagene) men...

 

Er det noen skruer/bolter jeg har oversett, eller må jeg bare bruke mer makt?

Den sitter selvfølgelig "litt" kronglete til, så det er ikke bare så mye kraft jeg klarer å bruke -

kan det være en ide å banke litt på den med en hammer, eller risikerer jeg da at jeg ødelegger den helt??

 

Håper ikke spørsmålet er for dumt - har ganske god greie på stikk og seil og sjømannskap og sånn, men hadde noen fortalt meg for et år siden at jeg skulle bli motorbåt-mann hadde jeg sikkert ledd ennå.

Men jeg lærer stadig :wink:

Redigert av ferskvannspiraten (see edit history)

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

I tillegg til at det kan være feil i starteren, kan man oppleve samme symtom dersom spenningen er for lav.

 

For å sjekke spenningen under belasning, må en måle spenningen på starteren mens an annen kjører starteren. Er spenningen høy nok har man da utelukket at det er en dårlig kontakt på veien.

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme problemet på en bil en gang i tiden. Den gangen viste det seg at den hadde en bolt fra "baksiden" i tillegg til de to på startmotorsiden. Har kun opplevd dette denne ene gangen, så direkte vanlig er det vel ikke. Har aldri opplevd at starteren har rustet så fast at den ikke er til å rikke, så det kan kanskje være en ide å lete etter en eventuell tredje bolt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips og råd.

 

Var faktisk bare rust, endte med å skjære til en plankestump så jeg fikk størst mulig anleggsflate,

og så var det bare et par kraftige rapp med gummiklubba :smash: som skulle til.

 

Får "ny" starter ved 3-tiden i dag :smiley:

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

Blir vist ikke ferdig med dette. :headbang:

 

Tok med den gamle starteren til et bilelektrisk verksted og sa at jeg måtte ha en ny,

og at den skulle sitte på en VP140 - som er en volvo B21.

 

Ikke no' problem, kom tilbake kl 3, så har vi den her var svaret.

 

Nå har jeg akkurat satt på den nye, og det viser seg at dimensjonene er noe anderledes på denne,

bolthullene passer, men anleggsflaten mot blokken er mindre, det er bare såvidt den dekker hullet,

og braketten til gassvaieren passer ikke.

 

Jeg kan tilpasse braketten, men vet ikke om jeg tar sjansen i tilfelle jeg har fått feil starter.

 

Tar jeg feil når jeg mener at en starter til en volvo B21 skal passe??

 

Begynner å bli desperat nå, hatt båten i 3 uker og fått brukt den 1 helg :cryin:

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

Hadde akkuratt samme problemet på en yanmar av og til. Fikk en mekniker til å demontere starteren og fant ingen ting galt med denne. Han monterte den på plass igen, pusset alle kontakter, smørte med vaselin og problemet forsvant og kom aldri tilbake. Her var det rett og slett for fårlig kontakt.

Link to post
Share on other sites

Sitter i disse dager og lurer på hva regningen blir, men her er koblingen til denne tråden: Har akkurat skiftet starteren til en B30 (aq 170) hvor verkstedet anbefalte meg å bruke VP's byttesystem. Levèr inn starteren din og få en "ny" overhalt tilbake. Og det funker jo som bare fy, men han viste ikke hva det kostet helt. Ca. tre fire k. Jeg vet ikke hva som lønner seg, jeg, men det er kanskje er greit å holde seg til VP?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...