ferskvannspiraten Startet 2.August.2005 Del på Facebook Startet 2.August.2005 (redigert) Aller først må jeg hengi meg litt til lovprising av dette eminente forum - her får jeg svar på det meste jeg lurer på, og faktisk en god del som jeg ikke viste at jeg lurte på før jeg leste det Stooor takk til alle dere erfarne som deler av deres kunnskap og erfaringer!! Nå er det starteren som krangler, den snurrer som bare det, men den slår ikke inn, dvs den drar ikke motoren rundt. Ikke noe klikking, og batteriet er både nytt og fullladet. Altså må starteren ut for en overhaling (??) Problemet er at den sitter som spikret - eller skal jeg si fastrustet... Har fått ut de to boltene + en brakett som var festet i forkant av starteren og i blokken, men den sitter fremdeles som bare *%¤¤&* Rikelig med WD40 har den også fått (daglig de siste 3 dagene) men... Er det noen skruer/bolter jeg har oversett, eller må jeg bare bruke mer makt? Den sitter selvfølgelig "litt" kronglete til, så det er ikke bare så mye kraft jeg klarer å bruke - kan det være en ide å banke litt på den med en hammer, eller risikerer jeg da at jeg ødelegger den helt?? Håper ikke spørsmålet er for dumt - har ganske god greie på stikk og seil og sjømannskap og sånn, men hadde noen fortalt meg for et år siden at jeg skulle bli motorbåt-mann hadde jeg sikkert ledd ennå. Men jeg lærer stadig Redigert 2.August.2005 av ferskvannspiraten (see edit history) Sitér dette innlegget Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
Nemo Svart 3.August.2005 Del på Facebook Svart 3.August.2005 I tillegg til at det kan være feil i starteren, kan man oppleve samme symtom dersom spenningen er for lav. For å sjekke spenningen under belasning, må en måle spenningen på starteren mens an annen kjører starteren. Er spenningen høy nok har man da utelukket at det er en dårlig kontakt på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Frode Svart 3.August.2005 Del på Facebook Svart 3.August.2005 kan det være en ide å banke litt på den med en hammer, eller risikerer jeg da at jeg ødelegger den helt?? <{POST_SNAPBACK}> Hei Du kan trygt banke litt på boltene.......det hjelper ofte Ellers pleier de ikke sitte med mer enn 2-3 bolter. Lykke til Sitér dette innlegget 11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot Link to post
index Svart 3.August.2005 Del på Facebook Svart 3.August.2005 Hadde det samme problemet på en bil en gang i tiden. Den gangen viste det seg at den hadde en bolt fra "baksiden" i tillegg til de to på startmotorsiden. Har kun opplevd dette denne ene gangen, så direkte vanlig er det vel ikke. Har aldri opplevd at starteren har rustet så fast at den ikke er til å rikke, så det kan kanskje være en ide å lete etter en eventuell tredje bolt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ferskvannspiraten Svart 3.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2005 Takker for gode tips og råd. Var faktisk bare rust, endte med å skjære til en plankestump så jeg fikk størst mulig anleggsflate, og så var det bare et par kraftige rapp med gummiklubba som skulle til. Får "ny" starter ved 3-tiden i dag Sitér dette innlegget Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
ferskvannspiraten Svart 4.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2005 Blir vist ikke ferdig med dette. Tok med den gamle starteren til et bilelektrisk verksted og sa at jeg måtte ha en ny, og at den skulle sitte på en VP140 - som er en volvo B21. Ikke no' problem, kom tilbake kl 3, så har vi den her var svaret. Nå har jeg akkurat satt på den nye, og det viser seg at dimensjonene er noe anderledes på denne, bolthullene passer, men anleggsflaten mot blokken er mindre, det er bare såvidt den dekker hullet, og braketten til gassvaieren passer ikke. Jeg kan tilpasse braketten, men vet ikke om jeg tar sjansen i tilfelle jeg har fått feil starter. Tar jeg feil når jeg mener at en starter til en volvo B21 skal passe?? Begynner å bli desperat nå, hatt båten i 3 uker og fått brukt den 1 helg Sitér dette innlegget Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
eysteind Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Hadde akkuratt samme problemet på en yanmar av og til. Fikk en mekniker til å demontere starteren og fant ingen ting galt med denne. Han monterte den på plass igen, pusset alle kontakter, smørte med vaselin og problemet forsvant og kom aldri tilbake. Her var det rett og slett for fårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Brum Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Sitter i disse dager og lurer på hva regningen blir, men her er koblingen til denne tråden: Har akkurat skiftet starteren til en B30 (aq 170) hvor verkstedet anbefalte meg å bruke VP's byttesystem. Levèr inn starteren din og få en "ny" overhalt tilbake. Og det funker jo som bare fy, men han viste ikke hva det kostet helt. Ca. tre fire k. Jeg vet ikke hva som lønner seg, jeg, men det er kanskje er greit å holde seg til VP? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.