Turbåt Startet 3.Juni.2018 Del på Facebook Startet 3.Juni.2018 Vedlegger en filmsnutt som viser høy lyd ("fri eksos") og vann som spruter ut mellom stamme og motorhus. Flott om noen har tips om hva som kan være galt. Motoren går ellers bra, "hoster" litt av og til, men går altså ellers som ei kule. https://youtu.be/tVPcxFWDt8w Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Nå har jeg funnet problemet. Rett og slett hull i eksosrøret, se bilde. Er det mulig å bytte røret på egen hånd, eller er det en mer krevende operasjon som kun verksted kan ordne? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
sap_2000 Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Det lille røret du har satt pila på er vannrøret som går fra impellerpumpa i undervannshuset (som du nå har tatt av) og opp til motoren. Eksosen er det store hullet som er svart bakerst i stammen. Ang lekkasjen din så mistenker jeg at den er mellom motorblokka/ powerhead og der den er skrudd fast i stammen. Er du heldig så er det en pakning som er gåen, men det kan også være tæring/ korrosjon. Ta av motorlokket og se om du ser noe mer på nederst på innsiden når motoren går. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Turbåt Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 @sap_2000 Aha, takk så masse. Ja, selvfølgelig, det er vannrøret som går ned i impellerhuset, ja, altså slett ikke eksosrøret som jeg skrev over. Men, du er enig i at det ser ut som det er et stort hull i vannrøret, altså det pilen peker på? Jeg har tidligere ikke sett noe vann i motorrommet, men skal ta en kikk til. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Ny oppdatering: Vannrøret er intakt. Det var bare bildet som gav inntrykk av hull, men det er det altså ikke noe hull der. Har i dag demontert motoren fra stammen, for å se om jeg kunne finne feil der oppe. Dessverre uten suksess sålangt. Eksosrøret ser fint ut og jeg kan ikke finne korrosjonshull eller annet noe sted. Klør meg skikkelig i hodet nå. For det er ingen tvil om at maskinen har "høl i potta", for den bråker veldig, samt at det spruter vann ut fra øverst på stammen også. Legger ved noen nye bilder, kanskje et trenet øye kan se noe? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Tror jammen jeg har funnet problemet. Tre løse bolter. Jeg la på en A4 sprengskive på hver av dem og skrudde dem fast. Må sette på ny motorholderpakning også, det gjør jeg i morgen. Så er det puslespillet å få alt satt sammen igjen... Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mix Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Jeg vil heller tro problemet ligger i dette området, dette er eksoskammeret med eksosmanifoil. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Enig i at det er fristende å tenke i de baner, men ettersom jeg ikke fant synlige feil med eksosmanifolden fant jeg nærmest tilfeldig de løse skruene. Jeg har satt en ring rundt et hull ut fra eksoskammeret som jeg mistenker er årsaken til at det høres ut som "høl i potta" når de tre skruene er løse. Det rimer også med at det kom vann ut av dette samme området, som igjen nok skyldes de tre løse skruene. Jeg vet ikke hvilken funksjon hullet har, forresten... Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Yamaha 90Hk 97 Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 God dag Turbåt. Har du en oppdatering på hvordan det går? Eg har den samme utfordringen på motoren min, samt at alarmen uler konstant, så motoren er gått i sikkerhetsmodus. Har sjekket veldig mykje forskjellig i et forsøk på å finne ut av problemet, men har ikkje kommet noe nærmere en løsning dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 @Yamaha 90Hk 97 Siste nytt nå er at jeg i går bestilte ny pakning, delenr 63V-45113-A1, for å erstatte den opprinnelige etter at jeg løsnet selver motortoppen fra stammen. Så nå venter jeg bare på at det lokale båtverkstedet skal sende meg en SMS med beskjed om at pakningen kan hentes. Deretter er planen å skru alt sammen igjen og så teste om det var de tre løse boltene som var problemet eller ei. PS: Jeg merker meg noe skepsis til om de løse skruene kan ha noe med saken og gjøre, men ettersom dette er det eneste problemet jeg visuelt har funnet så langt, så begynner jeg der. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mix Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Sjekket du pakningene som sitter på eksosmanifoil #9 og #10 https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/9-9-15651/9-9-31202/9-9fmhs-9-9fmh-754262/upper-casing-12829240 Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 @Mix Kun visuell sjekk av #10 (dvs at jeg ikke har demontert manifolden ettersom den ser helt fin ut), mens #9 har jeg ikke inspisert enda. Den sitter vel helt nederst den, tenker jeg. Tusen takk for tipset, jeg skal ta en kikk! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Nix, finner ingen synlig feil ved hverken ved eksosmanifolden (#10) eller gummiforingen nederst (#9). Legger ved bilder av de to, i tilfelle andre øyne ser noe jeg ikke ser. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mix Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Sett på ny pakning og kryss fingra. Håper det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Har motor vært mekket på før ? Mener å erindre at det er to versjoner av eksostrompet på disse motorene, alt etter årsmodell. Kanskje det er påsatt feil trompet ? Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 @Mix Motoren har fungert fint uten ulyd før og jeg ser ingen annen feil enn de tre løse boltene. Jeg forsøker med de først, men takk for tipset. @Skrotnisse Nei, det ser ikke ut som at motoren har vært mekket på før. Dessuten kom ulyden først i år. Det var ingen slik ulyd i fjor. Jeg har en teori angående årsaken til de tre boltene også. Nemlig at jeg har hatt jolla på slep i god fart marsjfart ~20knop. Det har til tider hoppet og sprettet noe veldig bak der, så jeg mistenker altså at påkjenningen har blitt for stort for disse boltene. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 @Yamaha 90Hk 97 Her kommer omsider en oppdatering. Joda, det var de tre løse skruene som forårsaket "vannlekkasjen" der oppe på stammen under motorhuset. Løsningen bestod i å sette på sprengskiver på disse pluss litt gjengelim og så stramme skruene igjen. Nå er maskinen knusk tørr igjen og den skarpe "fri eksos"-lignende lyden er borte. Alt er helmax, med andre ord Legger ut noen videoer. De tre løse skruene: Testing av impeller/vannpumpe før en setter alt sammen igjen: Demonstrasjon, nå er motoren tørr igjen, ingen "fri eksos"-lyd lenger, og går som ei klokke: Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Storm dancer Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Hei Turbåt? disse boltene du skrev om,er det nok å dele stammen for å finne de eller må heile motorblokken av? Har samme problem med min motor nå. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Hele motorblokken må av, men det gikk greit. Det er en pakning der, men jeg la kun på litt ekstra pakningslim og gjenbrukte samme pakning da jeg satt motorblokken på stammen igjen. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Hobbymekkeren Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Ref denne saken, den er jo noen år gammel Jeg har det samme problemet med en tilsvarende motor som jeg kjøpte nå i vinter, det lekker både eksos og kjølevann i forkant av motoren på undersiden, og det gjør i prinsippet motoren ubrukelig. Prøvde å dele stammen fra motorblokka, men det fikk jeg rett og slett ikke til. Motorblokka var skrudd fast både fra under- og oversiden, og boltene fra oversiden ((inne i "motorrommet") var umulige å komme til . Hvordan klarer man å skille stammen fra motorblokka uten spesialverktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Blokken henger bare med 6 skruer fra undersiden. Skruene på oversiden holder underdeksel fast i stammen. Blokken henger nok på pakningen. Husk å løsne giraksling fra undervannshuset slik at du får løftet blokken klar. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 23.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Hei @Hobbymekkeren. Jeg kan ikke huske jeg hadde noen problemer med å løsne motorblokka fra stammen, med helt vanlige verktøy (pipe-/fastnøkler). Såvidt jeg kan huske er det bare å følge oppskriften til @Skrotnisse. Alle bolter er veldig synlige og lett tilgjengelige. Og, husk å løsne giret, også det er en enkelt sak. Lykke til! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Hobbymekkeren Svart 4.September.2023 Del på Facebook Svart 4.September.2023 Hei igjen, ref tidligere kontakt vedr å skille motorblokka fra stammen. Jeg lurte på en ting - for å få motorblokka helt løs må en også løsne gearspaken, koble fra ledningen til nødstoppen (som sitter på styrekulten) og koble fra gassvaieren(e). Hvor er det enklest å gjøre sistnevnte, på selve styrekulten (helt innerst, der hvor terminalene til vaierne er festet til det lille hjulet) eller på siden av motorblokka? Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.September.2023 Del på Facebook Svart 5.September.2023 Jeg løsner alltid på hjulet du nevner. Litt pirkarbeid å få dette på igjen, men det går. For å få blokken løs fra girstag må blokken løftes opp og bikkes 90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.