Jump to content

Yamaha 9.9 2-takt 2006 for fri eksos?


Turbåt

Recommended Posts

Det lille røret du har satt pila på er vannrøret som går fra impellerpumpa i undervannshuset (som du nå har tatt av) og opp til motoren.  

Eksosen er det store hullet som er svart bakerst i stammen.  

 

Ang lekkasjen din så mistenker jeg at den er mellom motorblokka/ powerhead og der den er skrudd fast i stammen.  Er du heldig så er det en pakning som er gåen, men det kan også være tæring/ korrosjon.

 

Ta av motorlokket og se om du ser noe mer på nederst på innsiden når motoren går.  

Mvh. SAP

Link to post

@sap_2000 Aha, takk så masse. Ja, selvfølgelig, det er vannrøret som går ned i impellerhuset, ja, altså slett ikke eksosrøret som jeg skrev over. Men, du er enig i at det ser ut som det er et stort hull i vannrøret, altså det pilen peker på? Jeg har tidligere ikke sett noe vann i motorrommet, men skal ta en kikk til.

 

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Ny oppdatering: Vannrøret er intakt. Det var bare bildet som gav inntrykk av hull, men det er det altså ikke noe hull der.

 

Har i dag demontert motoren fra stammen, for å se om jeg kunne finne feil der oppe. Dessverre uten suksess sålangt. Eksosrøret ser fint ut og jeg kan ikke finne korrosjonshull eller annet noe sted.

 

Klør meg skikkelig i hodet nå. For det er ingen tvil om at maskinen har "høl i potta", for den bråker veldig, samt at det spruter vann ut fra øverst på stammen også.

 

Legger ved noen nye bilder, kanskje et trenet øye kan se noe?:confused:

 

IMG_20180604_192029.jpg

IMG_20180604_192043.jpg

IMG_20180604_192054.jpg

IMG_20180604_192105.jpg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Tror jammen jeg har funnet problemet. Tre løse bolter. Jeg la på en A4 sprengskive på hver av dem og skrudde dem fast. Må sette på ny motorholderpakning også, det gjør jeg i morgen. Så er det puslespillet å få alt satt sammen igjen... 

Tre løse bolter.jpg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Enig i at det er fristende å tenke i de baner, men ettersom jeg ikke fant synlige feil med eksosmanifolden fant jeg nærmest tilfeldig de løse skruene. Jeg har satt en ring rundt et hull ut fra eksoskammeret som jeg mistenker er årsaken til at det høres ut som "høl i potta" når de tre skruene er løse. Det rimer også med at det kom vann ut av dette samme området, som igjen nok skyldes de tre løse skruene. 

Jeg vet ikke hvilken funksjon hullet har, forresten...

IMG_20180604_192043.jpg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

God dag Turbåt.
Har du en oppdatering på hvordan det går?
Eg har den samme utfordringen på motoren min, samt at alarmen uler konstant, så motoren er gått i sikkerhetsmodus.
Har sjekket veldig mykje forskjellig i et forsøk på å finne ut av problemet, men har ikkje kommet noe nærmere en løsning dessverre.

 

Link to post

@Yamaha 90Hk 97 Siste nytt nå er at jeg i går bestilte ny pakning, delenr 63V-45113-A1, for å erstatte den opprinnelige etter at jeg løsnet selver motortoppen fra stammen. Så nå venter jeg bare på at det lokale båtverkstedet skal sende meg en SMS med beskjed om at pakningen kan hentes. Deretter er planen å skru alt sammen igjen og så teste om det var de tre løse boltene som var problemet eller ei.

PS: Jeg merker meg noe skepsis til om de løse skruene kan ha noe med saken og gjøre, men ettersom dette er det eneste problemet jeg visuelt har funnet så langt, så begynner jeg der.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

@Mix Kun visuell sjekk av #10 (dvs at jeg ikke har demontert manifolden ettersom den ser helt fin ut), mens #9 har jeg ikke inspisert enda. Den sitter vel helt nederst den, tenker jeg. Tusen takk for tipset, jeg skal ta en kikk!

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

@Mix Motoren har fungert fint uten ulyd før og jeg ser ingen annen feil enn de tre løse boltene. Jeg forsøker med de først, men takk for tipset.

@Skrotnisse Nei, det ser ikke ut som at motoren har vært mekket på før. Dessuten kom ulyden først i år. Det var ingen slik ulyd i fjor.

 

Jeg har en teori angående årsaken til de tre boltene også. Nemlig at jeg har hatt jolla på slep i god fart marsjfart ~20knop. Det har til tider hoppet og sprettet noe veldig bak der, så jeg mistenker altså at påkjenningen har blitt for stort for disse boltene.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
  • 3 uker senere...

@Yamaha 90Hk 97 Her kommer omsider en oppdatering. Joda, det var de tre løse skruene som forårsaket "vannlekkasjen" der oppe på stammen under motorhuset. Løsningen bestod i å sette på sprengskiver på disse pluss litt gjengelim og så stramme skruene igjen. Nå er maskinen knusk tørr igjen og den skarpe "fri eksos"-lignende lyden er borte. Alt er helmax, med andre ord :thumbsup:

 

Legger ut noen videoer.

 

De tre løse skruene:

Testing av impeller/vannpumpe før en setter alt sammen igjen: 

 

 

Demonstrasjon, nå er motoren tørr igjen, ingen "fri eksos"-lyd lenger, og går som ei klokke:

 

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
  • 11 måneder senere...
  • 3 år senere...

Ref denne saken, den er jo noen år gammel

 

Jeg har det samme problemet med en tilsvarende motor som jeg kjøpte nå i vinter, det lekker både eksos og kjølevann i forkant av motoren på undersiden, og det gjør i prinsippet motoren ubrukelig.  Prøvde å dele stammen fra motorblokka, men det fikk jeg rett og slett ikke til. Motorblokka var skrudd fast både fra under- og oversiden, og boltene fra oversiden ((inne i "motorrommet") var umulige å komme til . Hvordan klarer man å skille stammen fra motorblokka uten spesialverktøy?

 

 

Link to post

Hei @Hobbymekkeren. Jeg kan ikke huske jeg hadde noen problemer med å løsne motorblokka fra stammen, med helt vanlige verktøy (pipe-/fastnøkler). Såvidt jeg kan huske er det bare å følge oppskriften til @Skrotnisse. Alle bolter er veldig synlige og lett tilgjengelige. Og, husk å løsne giret, også det er en enkelt sak.

Lykke til!

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei igjen, ref tidligere kontakt vedr å skille motorblokka fra stammen.  Jeg lurte på en ting - for å få motorblokka helt løs må en også løsne gearspaken, koble fra ledningen til nødstoppen (som sitter på styrekulten) og koble fra gassvaieren(e). Hvor er det enklest å gjøre sistnevnte, på selve styrekulten (helt innerst, der hvor terminalene til vaierne er festet til det lille hjulet)  eller på siden av motorblokka?

 

Takknemlig for svar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...