Farnorth Startet 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2018 Hei og god søndag. :-) Selv om jeg er ny på disse sidene, må jeg si at det er utrolig mye god info her og mye kompetanse blandt dere der ute. Kanskje jeg blir like kunnskapsrik og flink en dag? :-) Som sagt så er jeg ny her, og usikker på om det er riktig kotyme å stille slike spørsmål som det jeg gjør........ Om jeg tråkker noen på tærne, er det ikke meningen å gjøre det, ei heller meningen å være ufin. Si ifra om jeg burde slette noe. Jeg ønsker rett og slett å lære meg alt om seilbåter. I så måte er tanken min å starte fra scratch og bygge en båt eller reparere en havarert båt. Og da tenkte optimistiske meg at det må jeg vel klare, uten helt å vite hva jeg begir meg ut på eller hvor mye arbeid det egentlig er. Er det mulig å bruke et havarert skrog som form og støpe utenpå det? Eller er det kun mulig å reparere et skrog? (Dersom det er reparerbart da....?) Finnes det noen oversikt over leverandører av alt fra glassfiber/resin, motorer, master, elektronikk etc? Hvor stor båt burde en totalt uerfaren gamling starte med? Mulig det finnes noe info her inne om dette allerede...... Men jeg får ikke noen treff når jeg søker....... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Velkommen til forumet.Her får du nok svar på det meste.Ligger vel noken eldre seilbåter rundtom,som er mulig å få til ein rimlig penge.Ville starta litt forsiktig,med eit prosjekt som er greit å gjennomføre Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Hei. Takk for svar. :-) Ja, jeg vil jo ikke ta meg vann over hodet. Men samtidig tenker jeg at jeg vil jo ha båten en stund og kunne bruke den til å seile langt med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Med mindre det er båtbygger-aktig tilværelse du er ute etter, så kan det kanskje være greit å starte med et seilbart prosjekt slik at du kan lære deg å seile samtidig som du gjør utbedringer? Ser at det f.eks ligger en god del rimelige Albin'er og Maxi'er til salgs på finn.no. Ballad og Vega er to modeller som har vist seg å være pålitelige og robuste havbåter. Så har man ordtaket: "store båter - store problemer, små båter - små problemer". Det meste av utgifter har en tendens til å bli en funksjon av båtens størrelse både ift tid og kostnad, har jeg inntrykk av. Jeg startet ufrivillig med å pusse opp en 33-fot'er, kan vel trygt si at en 25-fot'er eller til og med en 30-fot'er hadde vært vesentlig rimeligere og raskere å pusse opp... Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Har du tid, energi og mot så go for It :) Ellers så kjøper du bare en båt som virker og lær deg seilingen fra starten isteden:) West system leverer glassfiber. på YouTube finner du mye bra videoer, og mye dårlige. en av de som er bra og ikke laget av amatører er boatworks, There is a hole in my boat. Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) Godt poeng begge to Takk. Og det skal jeg følge opp!!! Takk. :-) Redigert 3.Juni.2018 av Farnorth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Ja bare å gjøre seg klar til uendelige sesjoner med youtube-titting om du begynner på en seilbåt-reparasjon. Mange kilder der ute, og det er jo morsomt. En bra test på prosjektet ditt er om du kan skrive under på mye av det som står i 'repair manifesto': Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 :-D Utrolig bra!!! :-D Den kan jo brukes på alt i hverdagen!!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 1 minute ago, Farnorth said: :-D Utrolig bra!!! :-D Den kan jo brukes på alt i hverdagen!!! :-) Absolutt, det er en slags livsstil! Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 (redigert) Du bør tenke deg om hvorvidt bygge/restaureringsprosjektet er et mål i seg selv, eller om det bare blir et hinder som må overvinnes for å komme deg på sjøen. Hvis det sistnevnte er tilfelle, står du deg på å kjøpe en båt som du kan bruke med en gang. Det er antakelig det beste, både for privatøkonomien og den mentale helsen. Om det første er tilfellet, kan du, i tillegg til å se Boatworks Today som nevnt overfor, begynne å se denne glitrende youtubekanalen: Glassfiberarbeid er et håndverk man må øve litt på, og om du er helt grønn på området er det lurt å lese seg opp litt på både teknikker og materialkunnskap, da det finnes noen fallgruber. Jeg anbefaler blant annet denne: http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=2304186&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051 Når det gjelder råstoffer, er West System nevnt. De er ikke spesielt billige, det er bedre å kjøpe i større kvanta hos kompositthuset.no. Småkvanta, spesielt til rene øvingsstykker er det helt kurant å kjøpe på biltema, da frakt på småkvanta fra spesialforretningene fort blir forholdsvis dyrt. Jeg har handlet en del fra Easy Composites, http://www.easycomposites.co.uk/#!/ som er en god leverandør hvis du vil prøve deg på vacuumteknikker. Easy Composites har også sin egen youtubekanal. Vacuuminfusjon er teknisk litt mer krevende enn tradisjonelt håndopplegg, men det er ikke snakk om svartekunst heller. Redigert 4.Juni.2018 av oyster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Tusen takk for innlegg og gode kommentarer. Tror jeg må ta vare på den mentale helsen ja..... :-P Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Prisene på brukte båter - særlig de som er under 30 fot og eldre enn 20år - er nå veldig lave. Kjøp deg en båt med nyere seil og bruk krativeten til å pusse opp denne. Prøv å finne et prosjekt du kan seile om sommeren og mekke på om våren.. men ikke regn med at du får noe igjen for arbeid og kostnader annet enn gleden ved å ga et båtprosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Krimart skrev On 07.06.2018 at 17.47: Hei og takk for innspill. Ja, jeg ser det nå at jeg må nok heller se i den rettningen. Regner ikke med at jeg skal tjene no på det økonomisk, bare lære meg så mye som mulig om båt og seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Si noe om hva budsjettet er på kort og lang sikt. Da er det lettere å gi råd. Kanskje også noe om hvor du befinner deg. Bortkastet å frakte en båt til verdi av 5000 kroner fra Sørlandet og helt til Finnmark Her er to forslag: Fenix med mye nytt, hvor du kan starte seilgleden med en gang. Og en Winga Ohlson 29 med relativ nyere motor, men som trenger noe mer oppgradering. Helt avhengig av hva startkapitalen din er. Men slik du beskriver "prosjektet" ditt, så bør ikke båten være større enn +/- 30 fot. Sitat Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) -om du så finner deg et havarert skrog som du reparerer, så kan kan det plutselig være behov for ny rigg/mast. Det i seg selv er over 100tusen til eksempelvis en 30foter, og du kan ikke lage det selv. Redigert 11.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Her har du en båt til salgs i Trondheim med ny elmotor og nye seil som har fått plastpest. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119398855. 7 HK er for liten motor og batteribanken er svært begrenset (men kan utvides). Likevel; har du en grei havn uten for mye strøm og vind, og du foretrekker å seile fremfor å gå for motor, går det vel bra. Plastpest er en grei sak å reparere selv, selv om det er en del jobb. Du må slipe/frese bort gelcoaten på det skadede området, og laminere på nytt, jeg ville valgt epoxy og glassfiberduk. Sjekk nettet. Annonsen sier det er mye må/kan gjøres innvendig også, så med mye tid og pågangsmot kan du få deg en skikkelig fin båt. 60' er sikkert prutbart. Redigert 11.Juni.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Takker så mye for gode innspill. Har vel funnet ut at jeg må revurdere mine planer og se etter en båt som er klar for seiling og som kan brukes med en gang. :-) Regner med at det blir en eldre båt, så da blir det vel litt å gjøre uansett og fint å ha noe å sette seg inn i. :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 høres ut som en god plan. Og som du sier , med en litt eldre båt så blir det nok absolutt nok å sette seg inn i og vedlikeholde - så læringen får du uansett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Farnorth Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Og da kommer jo det store spørsmålet....... Hviklen båt og prisklasse skal en legge seg på? Tenker at det kan være lurt og legge seg i det lavere sjiktet for å se om jeg liker seiling. Men vil jeg da kunne misslike seiling pga dårlig båt og i så måte gå glipp av gode opplevelser???? Eller burde jeg satse på en noe bedre båt og lære med den i håp om at alle forhold da ligger til rette for at jeg skal kunne like seiling og vokse med denne båten?? Hva er en god seileopplevelse....? Blir ikke klok på meg selv eller seilingen..... jo mer jeg setter meg inn i det, jo dummere føler jeg meg. Det er jo så mye man skal huske på og kunne. :-o Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Kan du ikke få seilet sammen med noen før og se om du liker det førdu kjøper båt?? Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Hmmmm Godt forslag. :-D Må tenke etter om jeg kjenner noen med seilbåt da....... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) Hvis du er nevenyttig, men med lite penger, se etter en båt i sub 30-fot segmentet med en så ny motor som mulig - i alle fall ikke saltvannskjølt innenbords (alternativt båt uten moter der du kan sette på påhengsmotor) og så nye seil som mulig. Hvis båten i tillegg har relativt ny rigg har du gjort unna alle de store pengeslukene. Hvis det da er plastpest , morkent dekk eller skader som trekker prisen ned så er det til mr. handymans fordel. Men vær realistisk m.h.t kostnader og tid, og som du selv sier, sørg for at båten i det minste er ( ca. nesten) seilklar når du kjøper den, så kan du ha litt moro også før alt er perfekt... Redigert 3.Juli.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Jepp!! :-D Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 enig med Krimart, for seilgleden sin del så er det nok er stor fordel å ha rigg og seil i orden , så du kan konsentrere deg om å lære seiling og ikke om å finne ut hvorfor ting ikke funker (men sikkert mye god læring i det også ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alf-inge Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Du trenger ikke kjenne noen med seilbåt for å lære å seile sammen med andre. Hvis det finnes ei seilforening i nærheten, har de sikkert en ukentlig klubb-regatta, slik svært mange seilforeninger har. Jeg lærte å seile ved å gå ned i den båthavna med flest seilbåter litt før regattatid. Fant alltid en båt som gjerne ville ha med et ekstra mannskap. Det er få steder man lærer seiling så fort som i regatta. Seilte regatta på forskjellige båter i 20 år før jeg kjøpte min egen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.