Jump to content

Får inn vann ved Mercruiser Bravo 3 drev, men kun når det bølger. Hva kan det være?


Duppe

Recommended Posts

Lå i en bøye ved en trafikkert led og det gynget kraftig av hekkbølger noen ganger, og plutselig hører jeg automatisk lensepumpe i motorrommet pumper ut en del vann. Kikker under motor og ser det sildrer nedover bakvegg under drev.

 

Legger til i hjemmehavn og skal til å få båten løftet på land, men ser at lekkasjen har stoppet helt. 2 dager etterpå og det er klart at det ikke kommer mer vann.

 

Teorien er at de kraftige hekkbølgene rikket på drevet og at det ble en glipe rundt ved pakningen mellom bakvegg og drevramme. Høres logisk ut? Når jeg kjører båten etterpå, presses drevet 'på plass' igjen og glipen forsvinner.

 

Det kan ikke ha vært at toppen av drevrammen som vanligvis stikker opp av vannet fikk vann på seg, for jeg sprutet iherdig med vannslange der etterpå og det kom ikke en dråpe inn.

 

Andre muligheter?

Link to post

 Er bare å prøve å tighte etter muttrene på drevplaten da, men det høres usannsynlig ut?

Kan komme inn vann mellom akterspeil og drevplate som nevnt, en av belgene (knutebelg, girwire), boltene som fester transomplatene sammen er tæret av e.l, eller lekkasje på styrebolten (dyrt og prakk). Ooog kanskje noe annet som er glemt i farten?

 

Her står det litt om styrebolt og hvordan bytte denne:

 

Link to post

Høres merkelig ut.. På tidligere båt var dreneringen i hullrom til badeplattform tett, vet ikke helt hvor vannet kom inn, men over tid var det samlet betydelig mengder vann der, som rant ned i motorrom.

Kan skvalpingen ført til at vann har kommet  fra andre steder enn selve drevet?

Link to post

Det fosset ikke inn, det hele var beskjedent, kanskje 0,5 liter i minuttet. Det interessante var at det så ut å fortsette selv når bølgene la seg.

 

Kunne ha prøvd å stramme boltene som du sier, men det er så og si umulig å komme til mer enn halvparten av de da motoren står i veien for de nederste.

 

Styrebolten kanskje ja. Bra tips med den der.

 

Kan ikke ha vært fra badeplattform da den ikke har hullrom.

 

Men er det noen måte å finne dette ut i felten på? Fremprovosere ny lekkasje og se etter noe spesifikt? Pga. motor og trangt rom er det nesten umulig å se noe bak der dessverre, men har et håndspeil og også et billig endoskopkamera så noe kan vel prøves.

Link to post

Okey, ja det er litt av en jobb. Ser mange reparerer disse fra utsiden, men ikke noe særlig tro for at det blir like bra. Når Drevet begynner å bli såpass slitt at denne lekker, er det nok mye annet som også begynner å stå for tur, så å ta ut motor for å gjøre en helservice er nok det beste for å bevare holdbarheten på drevinnstallasjonen lengst mulig.

Link to post

Skal ut en tur snart og se om det går an å se nøyaktig hvor det kommer inn, men tviler da det er temmelig uoversiktelig. Eneste jeg klarte å se sist var at det kom noe ned langs akterspeilet under drevet.

 

Hva hadde skjedd med svingbolten din St.Matt? Slitt eller skadet? Pakning?

Link to post

Ser at mange har lekkasje i styrebolten på Bravo 3, slik som jeg også har. Men ved vårpussen de siste årene har jeg sprøytet inn  Fluid Film ved styrearmen der hvor styrebolten sitter, og det ser faktisk ut til å redusere vanninntrengning ganske mye. Uansett verd et forsøk.

Fluid Film er Lanolin og skal være sjøvannsbestandig.

Link to post

Høres ut som styrebolten. Jeg byttet Transom pga av dette i vinter på Bravo 1x drev, og fikk det helt tett og tørt, måtte ut med motor og alt, ingen billig øvelse. Hadde rustet godt inne i der. Samme symptomer som du har, etter kjøring fortsatte det å dryppe en stund, før det sluttet. Jeg måtte uansett bytte hydraulikkslange til drevet, og da var det bare å kline til siden motor uansett må ut for å bytte styrebolten. De hade en annen transom inne på verkstedet (Bravo) med akkurat det samme problemet, bare enda mer rust og sikkert større lekkasje. Jeg ville kanskje ha kjørt med det ut sesongen, så lenge du har en lensepumpe som virker og lekkasjen ikke er veldig stor.

Link to post

Det er mulig å bare bytte styrebolt, om ringen (transom) og alt det andre ser bra ut. Motor må uansett ut, så da er du oppe i 25-30 båtlapper allerede bare for jobben. Det finnes også løsninger med å gå inn fra utsiden, men jeg liker ikke tanken på å ta hull i transom, siden den hos meg ligger lavt i vannet i hekken. Styrebolt tror jeg koster noen tusenlapper, pluss at det tar noe tid å bytte denne allikevel, valgte derfor å bytte hele Transom når jobben skulle gjøres, siden hydraulikkslanger etc uansett måtte byttes. Tror ny Transom kom på noe rundt 25 båtlapper. Søk på Ravn's Garage så får du pris på nye deler. Ligger diverse brukt på Finn også. Til Diesel - dvs Bravo X drev, mener jeg du må ha Magnum Transom. Tror det var en forskjell der.

Link to post

Hvis du går for å bytte styrepinnen, kjøp en i syrefast stål slik at du ikke får problemet igjen. Den er også en del billigere enn den originale av stål.

 

Transom finner du billig på eBay. Jeg betalte rundt 4000kr for en helt ny som bare hadde vært prøvemontert. Jeg bytta pakningen, så var den så god som ny.

Link to post

Lite tips fra en som nettopp har vært igjennom en sliten styrepinne...

Vurder nøye tilstanden på hele transomen!

 

For å bytte styrepinnen trenger du nye belger.

Da er det kanskje like greit å ta storservice på hele transomen, med nytt gimball lager, girvaier osv.

Kanskje er trimsensorene litt dårlige

Kanskje lekker trimsylinderne litt.

Kanskje har du korrosjons skader i ringen som fester knutebelgen.

 

Kanskje koster det ikke mye mer å kjøpe en helt ny transom. Gjorde selv ett kanonkjøp via merkeforhandler, og da mener jeg billigere enn jeg fant til salgs på internett.

Og siden motoren må ut for å gjøre dette ordentlig, så er det faktisk mindre jobb å bytte hele driten!

Min transom var styrepinnen "fikset" fra utsiden når jeg kjøpte den, ikke en løsning jeg anbefaler

 

 

Link to post
Duppe skrev On 7.6.2018 at 19.59:

Byttet du også fordi det var enklest, eller var den skadet?

 

Ikke ofte å høre at uoriginale deler er best, men vanvittige summer ute og går bare for å bytte en styrepinne.. :sweat:

 

Hadde tenkt å bytte styrepinne, men under demonteringen merket jeg at det var tæret et stort hull rett gjennom transom. Det eneste som hindret båten i å gå ned var at vannslangen mellom drev og transom lå å presset mot hullet.

 

LarsSo skriver at motoren må ut for å bytte styrepinnen, det kommer helt an på motoren. På min Mercruiser 7.3 D270 er det ganske romslig bak der. På de fleste motorer kan du nok demontere eksos/turbo for å få bedre tilgang, det er mye mindre arbeid enn å ta ut motoren.

Link to post

Ja som nevnt går det an å bytte styrebolt uten å ta ut motor og evt. transom. Da må det altså borres eller sages hull for adkomst utvendig på transom.

Mercruiser leverer et eget kit med plugger som skrues inn etterpå på hver side utvendig på transom, mens andre leverer kit med et kvadratisk syrefast deksel som skrus fast utvendig etter at operasjonen er gjort.

Dette er jo debattert i den tråden som det er linket til lengre opp her.

 

Forøvrig er det vel vanlig å montere syrefast styrebolt (uoriginal), selv om noen mener at dette kan være uheldig i forhold til kontakt mellom forskjellige metaller osv.

Og så kan det evt. monteres en smørenippel utvendig på transom for å forsyne området innenfor med fett, noe som jeg ser er gjort på min.

Siden jeg har motor ute, så kanskje jeg like greit tar av transom så blir det straks enklere å gjøre jobben.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den borring- og sagingen høres ikke ideelt ut, men når man ikke helt vet hva som er galt og det kan være selve transom som andre har erfart, må jo uansett alt av for inspeksjon virker det som.

 

På min motor er det utrolig trangt baki der og selv å ta av eksos for å komme til transomboltene virker nesten umulig etter hva jeg kan se. Selv transomboltene på nest nederste rekka som står overfor eksosen kan jeg bare såvidt skimte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...