Duppe Startet 3.Juni.2018 Del på Facebook Startet 3.Juni.2018 Lå i en bøye ved en trafikkert led og det gynget kraftig av hekkbølger noen ganger, og plutselig hører jeg automatisk lensepumpe i motorrommet pumper ut en del vann. Kikker under motor og ser det sildrer nedover bakvegg under drev. Legger til i hjemmehavn og skal til å få båten løftet på land, men ser at lekkasjen har stoppet helt. 2 dager etterpå og det er klart at det ikke kommer mer vann. Teorien er at de kraftige hekkbølgene rikket på drevet og at det ble en glipe rundt ved pakningen mellom bakvegg og drevramme. Høres logisk ut? Når jeg kjører båten etterpå, presses drevet 'på plass' igjen og glipen forsvinner. Det kan ikke ha vært at toppen av drevrammen som vanligvis stikker opp av vannet fikk vann på seg, for jeg sprutet iherdig med vannslange der etterpå og det kom ikke en dråpe inn. Andre muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Er bare å prøve å tighte etter muttrene på drevplaten da, men det høres usannsynlig ut? Kan komme inn vann mellom akterspeil og drevplate som nevnt, en av belgene (knutebelg, girwire), boltene som fester transomplatene sammen er tæret av e.l, eller lekkasje på styrebolten (dyrt og prakk). Ooog kanskje noe annet som er glemt i farten? Her står det litt om styrebolt og hvordan bytte denne: Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Styrebolten høres egentlig mest sannsynlig ut, da bølgene vil presse vannet gjennom den, men at det skal fosse inn høres merkelig ut. Når du kjører så vil jo båten løfte seg opp i vannet og dette kanskje komme i fri luft. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Høres merkelig ut.. På tidligere båt var dreneringen i hullrom til badeplattform tett, vet ikke helt hvor vannet kom inn, men over tid var det samlet betydelig mengder vann der, som rant ned i motorrom. Kan skvalpingen ført til at vann har kommet fra andre steder enn selve drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Det fosset ikke inn, det hele var beskjedent, kanskje 0,5 liter i minuttet. Det interessante var at det så ut å fortsette selv når bølgene la seg. Kunne ha prøvd å stramme boltene som du sier, men det er så og si umulig å komme til mer enn halvparten av de da motoren står i veien for de nederste. Styrebolten kanskje ja. Bra tips med den der. Kan ikke ha vært fra badeplattform da den ikke har hullrom. Men er det noen måte å finne dette ut i felten på? Fremprovosere ny lekkasje og se etter noe spesifikt? Pga. motor og trangt rom er det nesten umulig å se noe bak der dessverre, men har et håndspeil og også et billig endoskopkamera så noe kan vel prøves. Sitér dette innlegget Link to post
St.Matt Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Hei Båttype? Har hatt nesten tilsvarende problem på min båt. Med Bravo3X drev. Men det kom litt vann inn hele tiden. Måtte bytte svingbolten ikke billig ca. 26 båtlapper. Motor ut +++. Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 26 båtlapper? Altså 260.000?? har ikke helt forstått valutaen for båtlapper enda Sitér dette innlegget Link to post
St.Matt Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Beklager 26000.- Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Okey, ja det er litt av en jobb. Ser mange reparerer disse fra utsiden, men ikke noe særlig tro for at det blir like bra. Når Drevet begynner å bli såpass slitt at denne lekker, er det nok mye annet som også begynner å stå for tur, så å ta ut motor for å gjøre en helservice er nok det beste for å bevare holdbarheten på drevinnstallasjonen lengst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
St.Matt Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Hei Klarer du og se lekkasjen? Tørke opp alt vann og følg med. Også når båten ligger stile. Er du helt sikker på hvor det lekker? i underkant av transom? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Skal ut en tur snart og se om det går an å se nøyaktig hvor det kommer inn, men tviler da det er temmelig uoversiktelig. Eneste jeg klarte å se sist var at det kom noe ned langs akterspeilet under drevet. Hva hadde skjedd med svingbolten din St.Matt? Slitt eller skadet? Pakning? Sitér dette innlegget Link to post
St.Matt Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Er ikke sikker på hva som hadde skjedd, men den ble byttet. Jeg så det kom inn vann (drypp) langs akterspeilet under drevet. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Ser at mange har lekkasje i styrebolten på Bravo 3, slik som jeg også har. Men ved vårpussen de siste årene har jeg sprøytet inn Fluid Film ved styrearmen der hvor styrebolten sitter, og det ser faktisk ut til å redusere vanninntrengning ganske mye. Uansett verd et forsøk. Fluid Film er Lanolin og skal være sjøvannsbestandig. Sitér dette innlegget Link to post
Brg69 Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Høres ut som styrebolten. Jeg byttet Transom pga av dette i vinter på Bravo 1x drev, og fikk det helt tett og tørt, måtte ut med motor og alt, ingen billig øvelse. Hadde rustet godt inne i der. Samme symptomer som du har, etter kjøring fortsatte det å dryppe en stund, før det sluttet. Jeg måtte uansett bytte hydraulikkslange til drevet, og da var det bare å kline til siden motor uansett må ut for å bytte styrebolten. De hade en annen transom inne på verkstedet (Bravo) med akkurat det samme problemet, bare enda mer rust og sikkert større lekkasje. Jeg ville kanskje ha kjørt med det ut sesongen, så lenge du har en lensepumpe som virker og lekkasjen ikke er veldig stor. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Altså hele den 'festeringen'-saken som er mot akterspeil hvor styrebolten sitter? Det var altså ikke mulig å bare bytte styrebolt og foring i den? Husker du hva den ringen kostet? Sitér dette innlegget Link to post
Brg69 Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Det er mulig å bare bytte styrebolt, om ringen (transom) og alt det andre ser bra ut. Motor må uansett ut, så da er du oppe i 25-30 båtlapper allerede bare for jobben. Det finnes også løsninger med å gå inn fra utsiden, men jeg liker ikke tanken på å ta hull i transom, siden den hos meg ligger lavt i vannet i hekken. Styrebolt tror jeg koster noen tusenlapper, pluss at det tar noe tid å bytte denne allikevel, valgte derfor å bytte hele Transom når jobben skulle gjøres, siden hydraulikkslanger etc uansett måtte byttes. Tror ny Transom kom på noe rundt 25 båtlapper. Søk på Ravn's Garage så får du pris på nye deler. Ligger diverse brukt på Finn også. Til Diesel - dvs Bravo X drev, mener jeg du må ha Magnum Transom. Tror det var en forskjell der. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Hvis du går for å bytte styrepinnen, kjøp en i syrefast stål slik at du ikke får problemet igjen. Den er også en del billigere enn den originale av stål. Transom finner du billig på eBay. Jeg betalte rundt 4000kr for en helt ny som bare hadde vært prøvemontert. Jeg bytta pakningen, så var den så god som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Byttet du også fordi det var enklest, eller var den skadet? Ikke ofte å høre at uoriginale deler er best, men vanvittige summer ute og går bare for å bytte en styrepinne.. Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Lite tips fra en som nettopp har vært igjennom en sliten styrepinne... Vurder nøye tilstanden på hele transomen! For å bytte styrepinnen trenger du nye belger. Da er det kanskje like greit å ta storservice på hele transomen, med nytt gimball lager, girvaier osv. Kanskje er trimsensorene litt dårlige Kanskje lekker trimsylinderne litt. Kanskje har du korrosjons skader i ringen som fester knutebelgen. Kanskje koster det ikke mye mer å kjøpe en helt ny transom. Gjorde selv ett kanonkjøp via merkeforhandler, og da mener jeg billigere enn jeg fant til salgs på internett. Og siden motoren må ut for å gjøre dette ordentlig, så er det faktisk mindre jobb å bytte hele driten! Min transom var styrepinnen "fikset" fra utsiden når jeg kjøpte den, ikke en løsning jeg anbefaler Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Ja det virker logisk å ta så mye som mulig når en først må demontere hva ser ut som både motor og alt av drevdeler. Tør du si hva hele transom / drevfeste kom på? Og hvilken forhandler var det? Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Duppe skrev On 7.6.2018 at 19.59: Byttet du også fordi det var enklest, eller var den skadet? Ikke ofte å høre at uoriginale deler er best, men vanvittige summer ute og går bare for å bytte en styrepinne.. Hadde tenkt å bytte styrepinne, men under demonteringen merket jeg at det var tæret et stort hull rett gjennom transom. Det eneste som hindret båten i å gå ned var at vannslangen mellom drev og transom lå å presset mot hullet. LarsSo skriver at motoren må ut for å bytte styrepinnen, det kommer helt an på motoren. På min Mercruiser 7.3 D270 er det ganske romslig bak der. På de fleste motorer kan du nok demontere eksos/turbo for å få bedre tilgang, det er mye mindre arbeid enn å ta ut motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) Ja som nevnt går det an å bytte styrebolt uten å ta ut motor og evt. transom. Da må det altså borres eller sages hull for adkomst utvendig på transom. Mercruiser leverer et eget kit med plugger som skrues inn etterpå på hver side utvendig på transom, mens andre leverer kit med et kvadratisk syrefast deksel som skrus fast utvendig etter at operasjonen er gjort. Dette er jo debattert i den tråden som det er linket til lengre opp her. Forøvrig er det vel vanlig å montere syrefast styrebolt (uoriginal), selv om noen mener at dette kan være uheldig i forhold til kontakt mellom forskjellige metaller osv. Og så kan det evt. monteres en smørenippel utvendig på transom for å forsyne området innenfor med fett, noe som jeg ser er gjort på min. Siden jeg har motor ute, så kanskje jeg like greit tar av transom så blir det straks enklere å gjøre jobben. Redigert 14.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Duppe Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Den borring- og sagingen høres ikke ideelt ut, men når man ikke helt vet hva som er galt og det kan være selve transom som andre har erfart, må jo uansett alt av for inspeksjon virker det som. På min motor er det utrolig trangt baki der og selv å ta av eksos for å komme til transomboltene virker nesten umulig etter hva jeg kan se. Selv transomboltene på nest nederste rekka som står overfor eksosen kan jeg bare såvidt skimte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.