bjoris Startet 3.Juni.2018 Del på Facebook Startet 3.Juni.2018 (redigert) Hva tenker dere, åpenbart vann i olja? Veldig rart syns jeg da båten nettopp var på land og da skiftet jeg oljen. Den gml var helt fin og etter bytte har jeg kun gått 1 nmil tilbake til båthavna. Jeg har hatt flytende locktight på gjengene og ny o-ring på oljeavtapningen så det kan nesten ikke være den, selvsagt kan simeringene på akslingen ha gitt seg når båten stod på land, men er det ikke rart? Båten ble stående 2 dager før jeg fikk fylt på ny olje, kan det ha vært uheldig for pakningene? Langturen starter på fredag så dette kunne ikke passet dårligere, oljen ser fin ut når en ikke ser ned i drevet, men drar ut pinnen og legger den på papir, det ser bare ut som det er mange boble i olja som er på pinnen. Skal ned igjen nå og ta flere bilder og studere det mer... Det eneste smarte er nok å røske båten på land og sjekke simeringene for sikkerhetsskyld, men tenker litt på at vi kan se det ann også, og blir det verre så får vi få tatt opp båten på vår tur nordover og skiftet pakningene, tenker jeg kjøper dem nå så vi kan skifte senere... Kjiipt med slik usikkerhet også... Redigert 3.Juni.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Stein-Erik Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Hadde samme runden på mitt SD50 drev i fjor. Så likt ut- som majones. Jeg byttet simmeringer. Ofte kan det skje fort når det først begynner å komme vann forbi. Jobben er heldigvis enkel med båten på land. Mange som har opplevd dette med Yanmar SD20 og SD50 drev. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Hei Bjoris. Når du kjem til lengre nord kan du kanskje la båten fjøra tørr, og skifta zimmerringane då? Det gjorde eg to gonger då me var på langtur. At lagra neppe har spesielt godt av saltvatn i olja er ei anna sak. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Ja, det kan selvsagt være simeringene, men påfallende at det skjer på knapt en nautisk mil. Jeg har tatt prøver en gang før og gått til Yanmar etter at «alle» i båthavna mente det var vann, men Yanmar sa den gang at den var helt fin og at oljen skiftet farge veldig lett. De sa også at siden vann blander seg med oljen tålte dreve å kjøre med utrolig mye vann i olja, men det var selvsagt ikke anbefalt, men han mente den gang at en ikke skulle få panikk om det ikke økte på pinnen selv om den kunne se litt hvit ut. Jeg kjørte derfor hele sesongen den gang og det var året da båten var ny. Det er 10 år siden nå. Jeg har ikke tatt bilder ned i drevet etter det, bare sjekket at olje er blank på pinnnen. og at det er samme nivå. Hadde jeg ikke tatt bildet nå så hadde jeg trodd alt var fint:) Har dessverre ikke bilder av oljen fra den gangen. Det er ikke majones nå, det ser slik ut på bildet, men det er som om olja har masse ørsmå bobler. Fylte litt på i ettermiddag før jeg flyttet båten, da det manglet litt siden jeg bare fylte på 2 liter før utsett, det går ca 2,1 liter på til øverste merke. Når jeg nå var nede så så det slik ut. Mest sannsynlig har ikke den nye olja fått blandet seg, ellers må det være at det faktisk var bobler som har gått ut, men det er neppe slik. Nå har jeg kjørt den i fortøyningen i over en time på 12-1500 omin så åpner jeg i morgen tidlig å ser når den er kald igjen, har åpnet EN gang når det var varmt, da lærte jeg det;) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ask Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Hei Olja på det siste biletet ser fin ut, etter det eg kan sjå. Dersom du har tått fiskesen, eller liknande, kan kanskje zimmerringane ta kvelden fort? Ask Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Da har jeg sjekket på nytt i dg og olja ser helt lik ut som siste bilde i går, etter over en times kjøring. Jeg kjøper likevel simeringene og mer olje slik at vi «lett» kan bytte om det skulle bli ett problem. Når jeg bestilte deler så snakket jeg med Yanmar i Røksund. Han forklarer at oljen piskes opp når drevet brukes og det blir også påvirket når motoren kjører uten at den e koblet i og da ser den slik ut som på mitt første bilde så jeg regner saken som løst, jeg hadde kjørt motoren en bra stund før jeg sjekket første gang, men tenkte at det gjorde ikke noe å åpne siden jeg ikke koblet i, oljen flommet ikke over, men det gav altså falsk alarm, antakelig. Bank i bordet osv... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.