Jump to content

Yanmar 2qm20 starter ikke med sveiv

Tjuvfiskeren

Recommended Posts

Hei båtfolk. 

Fant frem sveiva til min yanmar 2qm20 og tenkte å teste den for første gang, men sveiv feste bare snurrer rundt? Kan vri den rundt med fingeren som om det ikke var noe kompresjon. Er det noe fjær som er gåen? Hvordan går jeg frem når jeg skal ordne det?

er også litt usikker på hvordan det er riktig å starte med sveiv.. batteriene på, litt gass i fri og kompresjons ventilene åpen. Noe mer? Gløder, tenninga hva gjør jeg med dem?

starter på første med el starten, men som sagt sveiva bare snurrer rundt lett som ingenting.

hva tror dere?

Guest Avmønstret#

Jeg tror faktisk du sveiver feil vei. Sveiva går fritt ene veien og låser den andre. 

Du må åpne på ventilene før du sveiver og så lukke i rette øyeblikket. Men om du ikke har en arm ekstra så sett et tau i ventilene som du kan dra i. 

Ja det er pussig for den kan kun sveives en vei. Altså feste punktene på sveiva skrår på andre siden, så den detter rett av.. men jeg skal dobbelt sjekke til helga igjen. Feste en hyssing i foten da og strekke ut i det jeg ikke klarer mer. Men skal det stå på noe annet enn batteriene, litt gass i neutral og ventilene oppe? 

Guest Avmønstret#

Kanskje det er noe med mekanismen der du setter inn sveiva som er gåent da ja. Husker ikke detaljene på det. Tipper du finner noen sprengskisser på nett som du kan kikke på når du er i båten. 

En dæsj med wd40 eller noe i luftfilteret er sikkert ikke dumt når en først skal sveive den i gang. Er jo ikke kjekt å måtte sveive mer enn nødvendig :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...